Jag vet inte om detta faller under juridik, företagande eller ekonomi, så jag testar här! ;)
Jag och en kollega snackade lite skit idag och han nämnde att vi inte kan flexa eller ta ut komptid hos oss, något jag inte haft en tanke på tidigare.
På Hemglass kunde vi av rätt självklara anledningar inte heller göra så, därför hade vi fem betalda semesterdagar extra för att kompensera detta.
Nu jobbar jag i en yrkesbutik och kan inte låta bli att fundera över detta. Överenskommelsen mellan Hemglass och Handels, var den speciell för oss eller är det en generell regel, dvs kan man inte kompa ska man ha extra semester? Utöver ersättningen i reda pengar för komptiden givetvis.
Fråga två är om det behövs finnas nån form av kollektivavtal (som jag svårligen tror finns) eller om det är lagstadgat på annat sätt?
Om det finns något reglerad så är det i K-avtal. Dock är flextid något som normalt är reglerad då det inte förekommer normalt. Normalt ska man arbeta mellan klockan x och y.
Jag har 5 extra dagar för att jag inte får övertid, det är inte det du blandar ihop det med?
Det kan det mycket väl vara, det går ju fortfarande att applicera på mitt Hemglassexempel. ;)
Men sakfrågan kvarstår dock: var den speciell för Hemglass eller är det en generell regel, dvs får man ingen ersättning för övertid ska man ha extra semester?
Fråga två är om det behövs finnas nån form av kollektivavtal (som jag svårligen tror finns) eller om det är lagstadgat på annat sätt?
Jag har en extra vecka semester för att jag inte får någon ersättning vid övertid. Var hos ett annat företag för ett tag sen, då var det inte betald övertid och ingen kompensation, så jag tror inte det är någon regel.
250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2