webForumDet fria alternativet

Äckliga harkrankar

Småprat

11 svar · 1 358 visningar · startad av salo18

Medlem sedan sep. 200396 inlägg
Frågan#1

Har nyss flyttat och det kommer alltid in 3-4 harkrankar. Finns de nån pryl man kan ställa i fönstret som dom inte gillar? Myggor ska tydligen inte gilla citrusdoft. Kanske finns de nåt harkrankarna inte gillar?

Harkrank:
http://www.seniornet.se/images/harkrank.jpg

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Nät i fönstret? :e

Medlem sedan sep. 200396 inlägg

Zaiman skrev:

Nät i fönstret? :e

Funkar inte bra. Bor i en lägenhet där fönsterna sitter så illa. :/

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

salo18, det verkar vara "harkranksår" i år. Vi har fått in massa harkrankar och mina kompisar klagar också på harkrankar inomhus.

På kvällen dras de till ljuset, så om du mörklägger så mycket som möjligt eller drar för mörka gardiner så blir det nog bättre. Kanske rullgardin kan hjälpa?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Harkrankar är väl inte så farligt. De kommer in, dör och lägger sig i något hörn och skräpar tills man dammsuger upp dem. Vilken dag som helst är kranksäsongen över så håll ut... :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Skaffa en katt. Vår katt river lägenheten/balkongen i jakten på harkrankar, flugor, getingar, humlor och andra insekter... :)

Medlem sedan juli 20031 132 inlägg

Fia skrev:

salo18, det verkar vara "harkranksår" i år. Vi har fått in massa harkrankar och mina kompisar klagar också på harkrankar inomhus.

Jag bekräftar.

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

En katt är det bästa vapnet mot insektsintrång!! När jag bodde hemma slaktade vår katt (sally) allt som passerade fönsterkarmen...

Favoriten var de större insekterna.. dem kunde hon leka med ett tag innan dem dog och hon åt upp dem... riktigt makaber, men effektiv :D

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Tulork skrev:

En katt är det bästa vapnet mot insektsintrång!! När jag bodde hemma slaktade vår katt (sally) allt som passerade fönsterkarmen...

Favoriten var de större insekterna.. dem kunde hon leka med ett tag innan dem dog och hon åt upp dem... riktigt makaber, men effektiv :D

en fungerar lika bra den.

Beata släpper inte in spindlar, harkrankar eller nattfjärilar, de äts upp omedelbums.

Medlem sedan aug. 200723 inlägg

Det är definitivt harkranksår i år. Jag har fyra stycken i taket vid lampan just nu. Men jag har ett lika effektivt vapen som en katt jag med... en dobermannhund som spanar på dem tills de flyger lite lägre... Då säger det bara GLUFS så är de borta! Väldigt effektivt!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Stjärnstoft skrev:

Men jag har ett lika effektivt vapen som en katt jag med... en dobermannhund som spanar på dem tills de flyger lite lägre... Då säger det bara GLUFS så är de borta! Väldigt effektivt!

Haha! :e Där ligger man i lä med tre små råttor i bur, de fungerar inget vidare som harkranksjägare...

Välkommern till wF Stjärnstoft! :bire

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Phorpher skrev:

Skaffa en katt. Vår katt river lägenheten/balkongen i jakten på harkrankar, flugor, getingar, humlor och andra insekter... :)

Hihi, samma här, och jag har två katter så det blir även lite först till kvarn.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
113 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)