webForumDet fria alternativet

Ny stereo

Ljud & bild

21 svar · 1 008 visningar · startad av Melea

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Frågan#1

Hejsan!

Jag ska om någon vecka investera i en ny stereo. Min budget ligger på 10 000:-.
Jag har kollat på en Denom förstärkare, är det något att ha? Sen undrar jag om man förlorar mycket i ljudkvalitén om man satsar på en dvd-spelar istället för en cd-spelare? Hade tänkt den här.

Högtalare? Jag vet inte riktigt, man vet ju på rak arm att B&W gör ruggigt bra högtalare. Jag ska placera dom i ett relativt litet rum på 20 kvadrat så jag behöver inte värsting antar jag, men jag vill ändå kunna kräma på när man har fest, och det ska låta riktigt bra!
Finns ju en del att välja på, någon som har erfarenhet av några högtalare som är riktigt bra? Podspeakers är ju ruggigt snygga, men då överstiger jag min budget lite, men är det värt det?

Kom gärna med förslag och berätta gärna vad ni själva har för erfarenheter av bra ljud.

Tack på förhand!

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Lite över din budget :) men ändå
Förstärkare

CD-Spelare

Högtalare

Bas (Inte ett måste)

Vill även slå ett slag för Logitech Z-5500 5.1

Dvs om det inte gör något att styra från datorn. Skaffa då även detta ljudkort

Tulork skrev:

Lite över din budget :) men ändå
Förstärkare

CD-Spelare

Högtalare

Bas (Inte ett måste)

Vill även slå ett slag för Logitech Z-5500 5.1

Dvs om det inte gör något att styra från datorn. Skaffa då även detta ljudkort

Det är väl ungefär det jag kikat på också. Min bror är lite missnöjd med sin Cambridge-utrustning så jag slår nog ett slag för Denom hur som, om inte någon kan bevisa motsatsen. :)

Logitechsystemet kommer inte på tal, alldeles för fult. ;)
Jag vill helt enkelt ha en renodlad stereoanläggning som jag kan koppla till TV, därav en DVD istället för CD.

Är utrustningen du tipsar om något du själv har någon erfarenhet av? Enligt beskrivningarna på Hifiklubben så är det svårt att urskilja var som är bättre än något annat - allting prisas som det bästa som någonsin kommit ut, typ.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Melea skrev:

Finns ju en del att välja på, någon som har erfarenhet av några högtalare som är riktigt bra? Podspeakers är ju ruggigt snygga, men då överstiger jag min budget lite, men är det värt det?

Jag har under åren läst alltför många inlägg om stativare i den prisklassen och två återkommande rekommendationer är Quad 12L och Ino pIP. Den senare faller nog bort om estetiken är jätteviktig (bilder) och jag är inte heller säker på hur tillgängligheten ser ut nuförtiden. Quad 12L ska vara riktigt trevliga, om än rätt placeringskänsliga.

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

Melea skrev:

Det är väl ungefär det jag kikat på också. Min bror är lite missnöjd med sin Cambridge-utrustning så jag slår nog ett slag för Denom hur som, om inte någon kan bevisa motsatsen. :)

Logitechsystemet kommer inte på tal, alldeles för fult. ;)
Jag vill helt enkelt ha en renodlad stereoanläggning som jag kan koppla till TV, därav en DVD istället för CD.

Är utrustningen du tipsar om något du själv har någon erfarenhet av? Enligt beskrivningarna på Hifiklubben så är det svårt att urskilja var som är bättre än något annat - allting prisas som det bästa som någonsin kommit ut, typ.

Har bara lyssnat lite snabbt på dessa sist jag var i hifibutiken i kristianstad... men inte tillsammans.

Jag önskar att du hade oändlig budget.. då hade jag oavkortat sagt elektrostathögtalare, Harman Kardon förstärkare, Harman Kardon cd/dvd spelare... punkt.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

tycker du ska ta en titt/lyssna på KEF iQ3 http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=61475

(har själv sedan tidigare Denon/B&W combo. men idag skulle jag valt annorlunda)

Matti skrev:

Jag har under åren läst alltför många inlägg om stativare i den prisklassen och två återkommande rekommendationer är Quad 12L och Ino pIP. Den senare faller nog bort om estetiken är jätteviktig (bilder) och jag är inte heller säker på hur tillgängligheten ser ut nuförtiden. Quad 12L ska vara riktigt trevliga, om än rätt placeringskänsliga.

De högtalarna ser ju väldigt intressanta ut! Har ströläst lite på olika forum och recensioner, och betygen är ju enastående! (y) :)
Det jag dock är inte bekymrad över är att de inte verkar säljas i Sverige, jag hittar inte en enda sida som har Quad i sitt sortiment.
Ska fortsätta leta, men om ni hittar någon sida där man kan beställa från typ UK så funkar det bra det också.

stoffe-2k skrev:

tycker du ska ta en titt/lyssna på KEF iQ3 http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=61475

(har själv sedan tidigare Denon/B&W combo. men idag skulle jag valt annorlunda)

Ser också intressant ut! Vet du något ställe i Malmö-trakten som säljer dessa så man kan gå och provlyssna?
Hade du behållt Denom förstärkaren och cd-läsaren i dagsläget?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Melea skrev:

Hade du behållt Denom förstärkaren och cd-läsaren i dagsläget?

Ja, för att det är svindyrt om man ska byta upp sig. :e

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Jag tycker att du borde regga dig på minhembios forum. Jag har själv bestämt mig för att köpa lite nya grejer och med omsorg den här gången. Har besökt deras forum ett par gånger nu och de verkar ha ett par jävligt kunniga medlemmar!
För de mer hjälpsamma personerna kanske det kunde vara bra att veta vad för nåt du kommer använda stereon till. Musik kanske? Vad för sorts musik i så fall?

Det är aldrig fel att provlyssna. Musik kan presenteras ganska olika så mitt råd är att ta med dig en platta och provlyssna i nån närliggande hifi-butik om du har möjlighet. :bire

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Melea skrev:

Denom

Melea skrev:

Denom

Melea skrev:

Denom

Denon Denon Denon! :)

@nders skrev:

Denom

Oj.

@nders skrev:

Denom

Oj.

@nders skrev:

Denom

Oj. ;)

stoffe-2k skrev:

Ja, för att det är svindyrt om man ska byta upp sig. :e

Jo kan tänka mig, är du nöjd då?

dAEk skrev:

Jag tycker att du borde regga dig på minhembios forum. Jag har själv bestämt mig för att köpa lite nya grejer och med omsorg den här gången. Har besökt deras forum ett par gånger nu och de verkar ha ett par jävligt kunniga medlemmar!
För de mer hjälpsamma personerna kanske det kunde vara bra att veta vad för nåt du kommer använda stereon till. Musik kanske? Vad för sorts musik i så fall?

Det är aldrig fel att provlyssna. Musik kan presenteras ganska olika så mitt råd är att ta med dig en platta och provlyssna i nån närliggande hifi-butik om du har möjlighet. :bire

Jag är en sådan person som avskyr att vara reggad på för många ställen, antagligen en utav anledningarna till att man hängt på wF så länge. Men, I will! Ska se om de har några jävligt kunniga medlemmar! Tack ska du ha!

Jaha, då var man 10 700:- fattigare, men en stereo rikare.

Det blev en NAD C320BEE förstärkare, NAD T515 DVD och ett par B&W DM685 högtalare.
Än sålänge sitter jag bara och ler åt ljudkvalitéen, har ingenting att anmärka på. :)

Bilder kommer upp inom kort, om jag får igång kameran!

Här har vi min lilla pärla!

stereo1.jpgstereo2.jpg
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Det råder ju ingen tvekan om att NAD-grejer är jävligt stilrena! (y)

Tyvärr har de inte riktigt fattat det här med fjärrkontrollen... Ser tyvärr ut som en dosa till en gammal budget 80-tals förstärkare. :e

stereo3.jpg
Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Hmm... Den där CD-spelaren ser intressant ut. :)
Kan den spela mp3 på dvd-r? Visar den id3-taggar på displayen?

Jag är lite avis - skulle verkligen också vilja ha en ny stereo, men det är så mycket man vill ha...

@nders skrev:

Hmm... Den där CD-spelaren ser intressant ut. :)
Kan den spela mp3 på dvd-r? Visar den id3-taggar på displayen?

Jag är lite avis - skulle verkligen också vilja ha en ny stereo, men det är så mycket man vill ha...

Nu har jag inga DVD-r skivor hemma så jag kan inte testa, men jag brände över några låtar på en vanlig CD-r skiva och det gick finfint, den visar dock inte ID-3 taggarna på displayen.
Har ingen TV hemma så jag kan egentligen inte testa med så mycket inställningar men jag antar att det inte går.

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
143 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)