Hittade ett ganska roligt problem i en matematikbok (Diskret Matematik) som jag tänkte dela med mig av till er att fundera på.
Professor Torstensson och hans fru Gullan bjuder in fyra par till en fest. Vid välkomnandet görs ett specifikt antal handslag; ingen skakar hand med sin partner och ingen skakar hand med samma person fler än en gång. När festen är slut frågar Professorn alla hur många som de skakat hand med och svaren han får tillbaka är alla olika. Hur många skakade hand med Professorns fru Gullan?
Det räcker givetvis inte bara med svaret utan även en motivering ska till! ;)
Ah klurigt, men ska alla alltså ha gjort olika antal skakningar? Och professorn ska räknas med?
För varje person kan ju göra max 8 giltiga skaningar. Men de är 10 personer. Mellan 0-8 är bara 9 siffror så det blir svårt för 10 personer att alla göra olika antal skakningar?
Åtta låter ju logiskt men vet man säkert att alla skakade hand med alla (förutom sin partner)?
Står det något om det i texten? ;)
Faktum är att du vet att så inte är fallet. Eftersom alla, som svarade på frågan hur många de har skakat hand med, svarade olika.
Står det något om det i texten? ;)
Faktum är att du vet att så inte är fallet. Eftersom alla, som svarade på frågan hur många de har skakat hand med, svarade olika.
Okey, jag trodde att besökarna var förvirrade och därför gav olika svar. Men om dom verkligen hade full koll när de svarade olika så borde Gullan ha skakat tass med fyra personer.
Okey, jag trodde att besökarna var förvirrade och därför gav olika svar. Men om dom verkligen hade full koll när de svarade olika så borde Gullan ha skakat tass med fyra personer.
Motivering? ;)
M@rtin skrev:
Om alla ska skaka han med olika antal personer måste det se ut som följer (personerna a-j)
a 0
b 1
c 2
d 3
e 4
f 5
g 6
h 7
i 8
j ?
person J som är professorn kan skaka lika många gånger som någon annan.
Well - jag vet inte att så inte är fallet.
"Åtta"
"Först sex, och sedan två till"
"Få se nu, fyra kvinnor och fyra män"
"1000"
Fyra olika svar - men med samma totala mängd handskakningar. Om man dessutom tänker sig att det serverades sprit på tillställningen kan man blanda in någon som sluddrar ("få scheee nu... ÅTTA?!?!?") eller någon som tappat räkningen och gissar ("Öh, måste nog vara ett tiotal, drygt").
(edit: jävlar vad många inlägg som trillade in under tiden detta inlägg producerades =) )
Professor Torstensson och hans fru Gullan bjuder in fyra par till en fest. Vid välkomnandet görs ett specifikt antal handslag; ingen skakar hand med sin partner och ingen skakar hand med samma person fler än en gång. När festen är slut frågar Professorn alla hur många som de skakat hand med och svaren han får tillbaka är alla olika. Hur många skakade hand med Professorns fru Gullan?
Hävdar fortfarande att den enda fråga som ställs är hur många som skakade hand med Gullan.
De bjöd in 4 par. Hoppas hon är artig nog att skaka hand med de 8 personer som kommer. :e
Att sen de andra skakar olika spelar ingen som helst roll. Det ända som efterfrågas är hur många som skakade Gullans hand.
Hävdar fortfarande att den enda fråga som ställs är hur många som skakade hand med Gullan.
De bjöd in 4 par. Hoppas hon är artig nog att skaka hand med de 8 personer som kommer. :e
Att sen de andra skakar olika spelar ingen som helst roll. Det ända som efterfrågas är hur många som skakade Gullans hand.
Du kan inte anta/hävda att hon skakade hand med alla bara för att vara trevlig ;)
Hittade ett ganska roligt problem i en matematikbok (Diskret Matematik) som jag tänkte dela med mig av till er att fundera på.
Det räcker givetvis inte bara med svaret utan även en motivering ska till! ;)
Är inte den rätta tankenöten egentligen så här?
-----------------------------------------
Professor Torstensson och hans fru Gullan bjuder in fyra par. Vissa har inte träffats förut och skakar hand när de träffas, men inte de som känner varandra sedan tidigare (man och hustru skakar naturligtvis inte heller hand med varandra). Efter middagen frågar professor Torstensson alla närvarande hur många de skakat hand med och får nio olika svar. Hur många skakade hand med professorns fru Gullan?
Eller minns jag helt fel?
Är inte den rätta tankenöten egentligen så här?
Professor Torstensson och hans fru Gullan bjuder in fyra par. Vissa har inte träffats förut och skakar hand när de träffas, men inte de som känner varandra sedan tidigare (man och hustru skakar naturligtvis inte heller hand med varandra). Efter middagen frågar professor Torstensson alla närvarande hur många de skakat hand med och får nio olika svar. Hur många skakade hand med professorns fru Gullan?
Eller minns jag helt fel?
Det är exakt samma frågeställning. Bara det att din frågeställning är lite mer förlåtande och explicit uttrycker att alla personer inte hälsar på varandra.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849