webForumDet fria alternativet

Telias kundtjänst (portering)

Bredband & telefoni

7 svar · 1 018 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Återigen har jag fått dåliga erfarenheter av Telias Kundtjänst. Otrevligare personal har jag då aldrig stött på iaf. Jag försöker hjälpa mina föräldrar (som har flyttat och lämnar över gamla bostaden nu i veckan) att portera deras gamla telefonnummer till annan operatör. Problemet är att porteringen tar ett kring 3 veckor och att inflyttning till gamla bostaden sker nu i veckan. Detta betyder att de inflyttade kan ringa från (och får samtal till) mina föräldrars telefonnummer och räkning.

Jag påpekade detta för kvinnan hos Telia som förklarade att jag isåfall måste kontakta nya operatören och be dem ta kontakt med porteringsgruppen på Telia för snabbare portering så kanske det kan gå lite snabbare. Jag berättade för henne att jag tyckte Telia borde klara av att åtminstone inaktivera abonnemanget, dvs hänga det i luften någonstans, så att de nyinflyttade kan koppla in eget telefonnummer. Kundtjänsten börjar här tappa tålamodet och hävdar barskt att hon redan förklarat att det ligger hos nya operatören att se till att portering utförs. Med hög röst säger hon att portering inte är samma sak som att avsluta abonnemanget (vilket jag är väl medveten om och det var inte det jag bad om) och att det inte går att göra på något annat sätt.

Jag upplevde henne som onödigt otrevlig, vilket tyvärr inte är första gången hos Telia. Kan det bero på att ärendet handlar om flytt från Telia?

Min stora fråga är om det inte ändå är möligt för Telia att hänga abonnemanget och telefonnumret i luften tills porteringen är utförd? Måste den verkligen vara fysiskt kopplad till villan? Detta problem måste ju vara adresserat flera gånger tidigare vid "sena" porteringar som görs i samband med flytt. Jag tycker det är vansinnigt att de inte med ett knapptryck kan koppla ur abonnemanget från bostaden och låta det hänga löst någonstans.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag förstår din frustration.
Men var glad att föräldrarna kunde sälja sin villa och flytta, allt på en vecka!
För det är väl inte så att du kunde ha beställt portering i vettig tid?

Lasp skrev:

Jag förstår din frustration.
Men var glad att föräldrarna kunde sälja sin villa och flytta, allt på en vecka!
För det är väl inte så att du kunde ha beställt portering i vettig tid?

Jag anar en viss sarkasm i ditt inlägg och egentligen kanske jag inte ens skulle bemöda besvara dig?
Som jag skrev så är porteringen beställd sent, ja, men det rättfärdigar inte otrevlig personal. Att det dröjde berodde främst på att vi inte hade bestämt vilken operatör det skulle bli och jag lät det inte skyndas eftersom jag knappast kunde ana att detta (att fysiskt koppla ur abonnemanget ur villan utan att för den sakens skull avsluta det) skulle bli ett problem.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jo du kan hänga numret i luften men de tar nog en utgift för det. Morfars hängde sitt nummer i 4 år o det gick då bra.

Nu flyttade han iofs till samma riknummerområde, vet inte hur det är för er.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jovisst är det lite sarkasm i mitt inlägg.
Men jag tror att de som flyttar in vill ha sitt telefonnummer och då löser det hela sig tror jag!
Ta det lugnt.
Men visst håller jag med om att personal inte skall vara otrevlig eller ens uppfattas såsom otrevlig, hoppas att allt löser dig. Ring igen

Ringa igen var precis vad vi gjorde och nu plötsligt gick det alldeles utmärkt. Innan samtalet var över så var abonnemanget fysiskt frånkopplat och kommer temporärt att flyttas till nya bostaden innan porteringen är utförd. Synd att det ska vara avgörande vem man pratar med om man kan få sitt ärende igenom eller ej.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, det är trist.

Var med om en liknade grej för nåt år sedan, ringde Telia flera gånger och blev otrevligt bemött av nötter som inte ville/kunde hjälpa mig (den värsta idioten slängde till och med luren i örat på mig) innan jag till slut kom fram till en trevlig och hjälpsam person som löste problemet på en halv minut.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Ja, det är tämligen enerverande när man får halvarga kunder som ringt kundtjänst flera gånger och fått svävande och olika svar vid varje tillfälle.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)