Min erfarenhet av sjukvården är blandad. I Kristianstad där jag bodde innan hanterade dem mig som en idiot. I halmstad där jag bor nu är dem bättre på alla sätt och vis...
Kristianstad
Trampade äckligt mycket fel när jag lirade basket med polarna.. vi snackar 90 grader mer eller mindre... Jag blev chockad och satte mig ner och försökte kontrollera smärtan.. Tillslut svartnade det för ögonen eftersom allt blod ville ner i foten.. Efter någon minut kunde jag se igen och det var dags att ta sig till sjukan.
Kommer dit till akuten, polaren fick springa iväg och försöka hämta en rullstoll, men efter 10minuter trättnade jag och började hoppa... När jag var framme mötte jag kompisen... han hade blivit stoppad när han försökte ta en rullstol.. visst, det kan man väl förstå.. kanske ville han stjäla den..
I alla fall. När jag kom in innan för dörrarna möttes jag av en sjuksköterska, som tittade på mig och sa "Vad är det för fel på dig?" Jag sa "Trampade fett fel när jag spelade #!)¤!")!# svärord basket" jaha säger hon och skriver nått på en lapp och säger att jag får gå bort till mottagningen där bort "pekar bort mot ett hus 100 meter bort" och vänta på att läkaren tar emot dig..
Jag gjorde som hon sa och jag fick en rollstol lyckligtvis. Väl där snackade jag med receptionisten som sa till mig att vänta i rummet tills du blir kallad. jag gjorde som hon sa.
Två timmar senare blev jag kallad och läkaren tog emot mig.. Jag tog av mig skon (vågade inte röra foten innan jag kom dit), tog av mig strumpan.. foten var svullen så in i...
han klämde, jag kved. Han skrev enremiss till röntgenkillarna och bad mig gå dit och sen komma tillbaka hit igen.
Jag knallade dit(rullade).. och väntade... även här tog det två timmar.. jag fick lägga mig ner när dem skulle ta bilderna.. de beordrade mig att vrida på min fot till helt hopplösa positioner och muttrade att jag skulle hålla foten stilla.. vilket jag inte kunde eftersom den på egen vilja skakade.
Efter att jag äntligen blev klar där, rullade jag tillbaka igen till läkaren... nu tog det bara en timme innan han tog emot mig. Han sa att inget var brötet och allt var okej... Sen gav han mig en panodil eller nått annat millt kravs och bad mig gå hem.... Men, kan du inte linda den i alla fall eller nått frågade jag... jo det kan jag väl, så gjorde han det. Kryckor frågade jag... det kostar sa han... 900kr om jag inte minns fel. Detta för att det är inte alla som lämnar tillbaka dem. Fuck that, snor farsans gammla hemma tänkte jag.
Foten skulle vara okej igen efter 4veckor sa han också.... Efter 4 veckor kunde jag fortfarande inte stöda mig ordentligt på foten.. Efter 8 veckor hade svullnaden gått ner helt.. 10 veckor kunde jag gå ordentligt.
Ett år senare var jag hos doktorn av en annan anledning.. jag passade på att fråga han om min fot. Jag kunde, och kan fortfarande inte röra den i vissa vinklar, samt att den inte är lika vig som den andra foten.. han tittade, gjorde testar och sa att min fotled plus nått annat som jag inte komemr ihåg fått sig en ordentlig skada som läkt på ett knasigt sätt. jag berättade min historia för han och han säger att jag skulle gått på sjukgymnastik och det skulle min läkare skrivit en remiss för.
Så så är det.. har en fot idag som är stel och klarar inte alla vinklar..
Halmstad
Min positiva erfarenhet kommer från halmstad när jag under en förkylning fick svårt att andas. Gick själv bort till sjukan och förklarade läget.. dem skyndade sig med testar och konstaterade lite fakta hit och dit.. jag fick andas genom en maskin en kvart, sen gjorde dem tester igen... Jag hade förlorat ca 50% av min syreupptagning... Under hela detta besöket behandlade dem mig med respekt, talade ordentligt och var allmänt profesionella.
Även om det skilljer sig i akutgraden på de båda besöken jag gjorde, så känns det ändå som om halmstad ligger närmare hjärtat vad gäller sjukvård. I kristianstad gjorde dem hastiga beslut, var vårdslösa och väldigt otrevliga.
Thats my story :)
EDIT* Kan tillägga det att läkaren jag talade med i Kristianstad när jag skadade foten även berättade för mig att det inte är bra att spela basket emd den övervikt jag hade... sen gick han in på min övervikt helt och hållet... av någon anledning tyckte han det var okej.. Fick påminna han om anledningen jag spelade basket... träning.