Min gamla 200-kronors-sticksåg ska bytas ut.
Jag var nu på K-Rauta och inhandlade ett stycke Black & Decker KS999EK för det hyfsade priset på 399 kr.
Men när jag tittar på diverse tester på nätet så visar en del att det är en bra maskin som duger till mycket, medans ett annat test ger den "sämst i test"...
Nån som har en sådan och kan ge ett litet omdöme?
Nån som har någon annan att rekommendera (jag kan fortfarande lämna tillbaka maskinen)? Var ganska sugen på den nya Bosch PST700 för 699 kr...
Black & Decker och orden "bra verktyg" är det inte ofta man kan skriva i samma mening.
Jag har inte en sådan men har sålt vektyg och maskiner på en bygghandel. Håll dig till Bosch om du skall handla på K-Rauta, vill du ha en bättre maskin så gå på den blå serien. Går du till Bauhaus så har de även Metabo som gör bra maskiner.
Om du skall köpa B&D så får du hålla dig till de dyrare alternativen, de är helt okej. Precis som Nicrosoft säger så har Bosch sin blå serie som är riktigt bra. Har du gott om pengar så finns ju alltid Dewalt.
Det hela handlar nog mest om vad du skall ha den till.
Blev tvungen att bli prenumerant på Råd & Rön för att komma åt deras stora test på 15 sticksågar de har just nu. Den visar att både B&D KS999EK och Bosch PST700 fick medelbetyg, Boschen något bättre (betyg 77/100 mot 62/100).
Dock fick B&D följande undermåliga kommentar efter ett uthållighetstest: "...på Black & Deckers KS999EK-QS slets växeln kraftigt, med stora vibrationer som följd." :(
Ett annat test kommenterar också B&D's kraftiga vibrationer.
Samma test kommenterar tyvärr även att Boschen drar snett i alla mtrl...
Hmmmm....
Jag är ju bara en glad amatör som just ny bygger en lekstuga.
Hur mycket vibrationer tål man månne??
stoffe-2k: Det är en sån jag har, men efter att ha lånat grannens Bosch PST750 förstod jag att men faktiskt kan såga med sticksågar... Jag hade nog tänkt att använda den fler gånger och liiiiite krav på kvalité har jag iaf. :)
Kan du byta och inte vill betala för mycket så byt till en grön Bosch. Redan där har du en stor kvalitétsskilnad.
Skall du använda din sticksåg mycket så kan det vara värt att gå upp till "proffskvalité". Då hamnar vi hos blå Bosch och Metabo. Blå Bosch säljs hos K.Rauta och hos "proffshandlare". Metabo hos Bauhaus, Hornbach och "proffshandlare". DeWalt är bra på större kap/geringsågar och i viss mån (de har blivit bättre) på skruvdragare så de hade jag inte gått på när det gäller sticksågar.
Även om man kan ha sina egna favoriter så säger "marknaden" och min erfarenhet att tillverkarna är bra på olika saker.
Bosch: (blå) vinkelslipar, skruvdragare,borrhammare och sticksågar
Hitachi: cirkelsågar
DeWalt: kap och Kap/gersågar
Fein: industrimaskiner
Festool: träbearbetning
milwaukee: tigersågar
Metabo:exenterslipar, sticksågar, skruvdragare
Hilti: borrhammare (vilka en del iaf. tidigare tillverkades av Bosch)
Även om man kan ha sina egna favoriter så säger "marknaden" och min erfarenhet att tillverkarna är bra på olika saker.
Bosch: (blå) vinkelslipar, skruvdragare,borrhammare och sticksågar
Hitachi: cirkelsågar
DeWalt: kap och Kap/gersågar
Fein: industrimaskiner
Festool: träbearbetning
milwaukee: tigersågar
Metabo:exenterslipar, sticksågar, skruvdragare
Hilti: borrhammare (vilka en del iaf. tidigare tillverkades av Bosch)
Stod och klämde på blå-Boscharna också men tyckte att priset inte såg så lockande ut för en hemmasnickrare. De är väl tänkt för proffsmarknaden har jag förstått, och grön för privatmarknaden?
Jag ska sova på saken och se hur det känns imorrn.
Trots allt så är det ju bara 400 spänn som jag ev. kastar i sjön om jag öppnar paketet, provkör och sen kommer på att D&B:n är skit...
En grön Bosch med pendel kommer att funka klockrent för dig. Skit i att lägga pengar på laser och sånt skit så sparar du några kronor.
Största nackdelen med "konsumentsticksågar" kontra proffs är att det oftast sitter ett handtag på dem som stitter ganska högt upp. De flesta proffsmaskinerna håller man i kroppen vilket ger bättre kontroll när man sågar.
Det beror väl på hur mycket man ska använda den. Men eftersom du kollar tester och grejjer så antar jag att du kommer använda den mycket och då är det väl en bra idé att köpa en ordentlig. Hitachi t ex, de gör bra grejjer till bra pris, det samma med Milwaukee
Det beror väl på hur mycket man ska använda den. Men eftersom du kollar tester och grejjer så antar jag att du kommer använda den mycket och då är det väl en bra idé att köpa en ordentlig. Hitachi t ex, de gör bra grejjer till bra pris, det samma med Milwaukee
Mjae, inte vill jag påstå att jag kommer att använda den mycket inte...
MEN, jag kollar ändå tester och försöker hitta den mest prisvärda!
Det lutar åt att jag behåller D&B då det inte handlar om så mycket pengar...
Å andra sidan. Använder man inte en maskin ofta men ändå vill ha en bra maskin som gör jobbet utan tjafs så finns det maskinuthyrning i de flesta städer. Brukar inte vara särskilt dyrt att hyra proffsmaskiner per dygn :)
Å andra sidan. Använder man inte en maskin ofta men ändå vill ha en bra maskin som gör jobbet utan tjafs så finns det maskinuthyrning i de flesta städer. Brukar inte vara särskilt dyrt att hyra proffsmaskiner per dygn :)
Det har du rätt i.
Jag har haft en hel del glädje av olika hyrmaskiner som jag inte ens visste fanns...!