webForumDet fria alternativet

Tips på god dryck till fin middag.

Mat & dryck

14 svar · 859 visningar · startad av Mysko

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg
Frågan#1

Min sambo har varit borta ett tag och nu kommer hon hem, och då tänkte jag fira det med god mat och dryck för oss två.
Maten är inte så stora problem, beställer bara en pizza från vår lokala pizza maffia. :moose nädå ingen pizza.

Drycken är lite svårare, hon dricker inte vin och inte jag heller särskillt ofta, och ingen av oss är så mycket för alkohol haltiga drycker, så vad dricker man då om man vill ha nått lite finare än läsk, apelsinjuice eller vatten.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Drinkrecept utan alkohol borde det finnas gott om.
Tex. att bland en god apelsinjuice(med fruktkött i) med sprite. Gott både till mat (beroende på vad det är såklart) och som drink.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Kanske inte så mycket "finare" än läsk, Men annars e väl Alkoholfri Cider ett alternativ, Men det beror väl på vad det blir för mat och ifall det passar...

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Cider? Buteljerat lyxvatten?

Det är dock svårt att rekommendera dryck när man inte vet vad som ska serveras.

Hade tänkt nått i stil med oxfile med rödvins sås och klyftpotatis eller potatis grantäng.

Man är ju ingen kock, lovar att en kock hade fått det där att låta godare.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag är ledsen. Tänkte föreslå Chautå de tap. Dvs vanligt vatten
Men det finns faktiskt alkoholfria viner på systemet Varför inte prova om de har något mustigt rött. vilket jag hade valt till Gratängen och Oxfilé. Varför inte testa med en liten flaska rött från Rioja i Spanien. Ta tre glas, vatten alkoholfritt och Rioja.
Då får ni lite kunskap också.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Vanligt mineralvatten?

Tycker att det är ont om alternativ på alkoholfira drycker som förhöjer matens smak, men jag kanske ska kila ner till systemet i morrn och höra om man kan få nått tips på alko fritt vin från personalen om inte då får jag väl prova det "Lasp" skrev.

Hon är ju tokig i spanien så då får man ju ett par gratis poäng när man drar en rövare om att man tänkt på det också. muhaaaa!!!! :P

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Köp ett vanligt bordsvatten, men välj en snygg flaska, t.ex. http://systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=1993&Butik=0&SokStrangar=VATTEN%3AAlla+l%u00e4nder%3AAlla+storlekar%3A%3A%3A%3A%3A%3A eller köp Konsums och häll upp en en snygg tillbringare. Det är inte bara gommen som ska tillfredsställas, utan ögat också. Precis lika viktigt. Sen köper du några limefrukter, skär i småbitar och lägger i en skål med is och en sked som "garnering" till vattnet. Eller samma sak med cider (som tyvärr inte passar särskilt bra till kött. I så fall hellre skaldjur, fisk, fläsk eller kyckling...)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ni får helt enkelt sluta larva er och börja dricka riktigt rödvin (hur man inte kan gilla en flaska rödtjut övergår mitt förstånd, om det inte är av religiös övertygelse eller hälsoskäl). Allt annat är bara mer eller mindre dåliga nödalternativ till en sådan maträtt.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Mysko skrev:

Tycker att det är ont om alternativ på alkoholfira drycker som förhöjer matens smak, men jag kanske ska kila ner till systemet i morrn och höra om man kan få nått tips på alko fritt vin från personalen om inte då får jag väl prova det "Lasp" skrev.

Hon är ju tokig i spanien så då får man ju ett par gratis poäng när man drar en rövare om att man tänkt på det också. muhaaaa!!!! :P

Då får du väl hoppas att hon inte läser denna tråd då :P §e

Inte lätt att göra den där rödvinssås, det står i receptet att man ska ha i muscovadoråsocker i såsen, vem f*n har muscovadoråsocker i sitt vanliga köksföråd jag vet typ inte ens vad det är. Måste googla om det "muscovadoråsocker".

sgtpepper skrev:

Ni får helt enkelt sluta larva er och börja dricka riktigt rödvin (hur man inte kan gilla en flaska rödtjut övergår mitt förstånd, om det inte är av religiös övertygelse eller hälsoskäl). Allt annat är bara mer eller mindre dåliga nödalternativ till en sådan maträtt.

"sgtpepper" .... jag är varken religiös eller särskilt övertygad om att vin skulle vara ohälsosamt, jag dricker vin men inte så ofta min sambo är bojkottar dock vin totalt.

Har köpt alkofri vin, måste ju testa det kanske går hem hos henne.

Medlem sedan mars 2001363 inlägg

100% blåbär
http://www.saxhyttegubben.se/handla_har/index.php

Drack min fru istället för rödvn när hon var gravid.

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Lasp skrev:

Jag är ledsen. Tänkte föreslå Chautå de tap. Dvs vanligt vatten
Men det finns faktiskt alkoholfria viner på systemet Varför inte prova om de har något mustigt rött. vilket jag hade valt till Gratängen och Oxfilé. Varför inte testa med en liten flaska rött från Rioja i Spanien. Ta tre glas, vatten alkoholfritt och Rioja.
Då får ni lite kunskap också.

Har du tipps på någon flaska? Jag har testat en del olika och alla röda har hällts ut, de vita är generellt lite bäre men fortfarande kassa.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)