Hur många bänkade sig framför TV:n i söndags klockan 22.10 för att se reprisen om dokumentären Jesus Camp?
Jag kan ju bara referera till mina inlägg jag gjorde i tråden Guds Vredes Blogg och sedan vackert luta mig tillbaka med ett lugnt konstaterande att det jag skrev i tråden stämmer mycket väl.
Dokumentären handlar om väckelseevangelisterna (Pingstkyrkan) i USA som också är världsomspännande. Ledaren i filmen är Pingstpastorn Becky Fisher och hennes intentioner, tillsammans med de äldstes samt föräldrarna, är att skapa en barnarmé som så småningom ska infiltrera hela USA för att föra nationen tillbaka till Guds rena ord. ProLife ledningen har också ett finger med i spelet.
Vi får följa en familj där samtliga är mycket involverade i rörelsen. Mamman undervisar barnen från hemmet och utgår givetvis från kreationismen samt intelligent design, de förkastar evolutionstanken totalt, och det var oerhört skrämmande att se hur barnen blev så indoktrinerade att de agerade likt marionettdockor.
Filmen handlar om lägret dit barn från hela USA kan delta med sina familjer och pingstpastorn Becky skryter med att hon kan omvända ett barn på nolltid så denna börjar att tro på Gud - tro fan det! Hon använder världens äldsta knep för att manipulera barnen dit hon vill, nämligen genom att skuldbelägga dem och anspela på lojaliteten. Det värsta är att hon förnekar inte att hon indoktrinerar barnen eftersom hon påstår att alla gör det.
På mötet kunde man se hur barnen hamnade i extas och hur då Becky skriker "krig, krig, krig för Gud" i mikrofonen för att nå in i deras innersta, självklart vilt applåderad av föräldrarna. Sedan gick ledaren för ProLife fram och talade, han menade att han var glad att se dem men skulle bli gladare om de ca 50 miljoner barn som aborterats också funnits med. Han var väldigt dramatisk och pedagogiken han och pingstpastorn använder är den visuella och direkta. De hade en liten sammetsbox med foster i olika storlekar fram till ca vecka 16 som barnen fick kika på. Det är bara det att det var fullständiga kopior av fullgångna barn fast i mindre storlek. Så ser ju inte ett foster ut under dessa första veckor...
Jag finner inga ord, och egentligen alla ord för att säga vad jag tycket om filmen. Ni som inte såg den missade verkligen något.
Jag såg den i "brist på annat" och ville hela tiden stänga av, för den var skrämmande, opassande, läskig... ja, allt negativt man kan säga.
Men jag höll ut nästan hela filmen för jag kände att detta var i alla fall verklighet. Det blev väldigt mycket för mig, faktiskt. Särskilt de små plastbarnen i lådan som han prästen visade...
Eller han den unga killen som predikade. Eller barnen som blev frälsta då de var fem år.
Själv är jag FÖR abort. Inte för jag egentligen tycker att det är rätt, för det tycker jag inte, utan för att folk (kvinnor) blir gravida av en uppsjö olika anledningar och en önskad graviditet är bättre än en oönskad. Oavsett vilken anledning.
Abort som preventinmedel är definitivt inte okej.
Vad religion beträffar tycker jag det är en personlig sak. Jag har bott i Sveriges Jerusalem, Jönköping. Samma mönster som finns i Jönköping fanns i filmen. Nämligen resonemanget att människor ska respektera religiöst aktiva, men omvänt fungerar inte. Religiöst aktiva känner antingen en stor klyfta mellan dom och andra, samt att dom väldigt gärna vill "visa folk vägen" till Gud, så att säga.
Skrämmande med barnen. Verkligen. Känns sjukt att se barn gråta på det viset. Eller resonemanget att global uppvärmning inte finns för Gud tar hand om allt...
I detta (och för övrigt i många andra aspekter) är USA ett sjukt land...
Jag har bott i Sveriges Jerusalem, Jönköping. Samma mönster som finns i Jönköping fanns i filmen.
Jönköping är väl överrepresenterad av Pingstkyrkan - eller?
Det värsta är att de som är medlemmar i frikyrkorörelser inte alltid upplever sig som speciellt fanatiska utan tror att det är ett "normaltillstånd". Som flickan utbrast i filmen "De måste vara muslimer" efter att hon pratat med tre svarta äldre gentlemen om var de trodde de hamnade efter döden och de svarade "himlen". Detta bevisar vilken snedvriden syn många har i vissa rörelser nämligen att man måste tro, se ut, eller vara på ett visst sätt för att platsa hos dem = motprestation och inklusivitet!!!
Jag såg inte dokumentären eftersom att jag aldrig skulle klara av det, jag skulle byta kanal direkt. Jag har läst tillräckligt mycket om den. Ett par funderingar runt ämnet i alla fall...
Intressant tycker jag är hur den religiösa högern i USA har utvecklats över huvud taget. Om Jesus fanns och hade levat nu hade han garanterat varit så långt åt vänster att republikanerna och demokraterna hade hånskrattat åt honom. Fascinerande.
Hur som helst, angående abort - varför ska det inte få användas som preventivmedel? Spelar det någon roll? Det är väl bättre att vi tar hand om de som fötts istället för att föda ännu fler som ingen bryr sig om? Min teori är att hela anti-abortgrejen egentligen är ett sätt för män att kontrollera kvinnor in i det sista - vi får ju inte ens bestämma hur de ska klä sig längre! Rika vita konservativa män är livrädda för två saker, muslimer och feminister. De förstnämnda beter sig konstigt, öppnar skumma pizzerior och drar sig inte för att råna gamla tanter, och de sistnämnda hindrar de från att överordna sig kvinnor såsom Bibeln ger de rätt att göra.
Jönköping är väl överrepresenterad av Pingstkyrkan - eller?
Det värsta är att de som är medlemmar i frikyrkorörelser inte alltid upplever sig som speciellt fanatiska utan tror att det är ett "normaltillstånd"..
Nja, nog för att den största pingstförsamlingen finns i stan, men överrepresenterad vill jag inte säga - det finns ett helt gäng med olika frikyrkor i stan med omnejd.
Det här med att religösa ska respekteras men att dom själva får tycka vad dom vill tycker jag inte är speciellt för Jönköping utan det är nåt som genomsyrar hela den mer seriöst kristna befolkningen. Vi-och-dom-mentaliteten är slående och där står däremot pingstkyrkan ut ur mängden.
Men nu såg jag inte dokumentären och tur är väl det, jag hade nog också bytt kanal i ren avsky... :l
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e