webForumDet fria alternativet

Tall ships race och supa

Småprat

32 svar · 1 966 visningar · startad av ninaweb · sida 2 av 2

Frågan, av ninaweb

Besättningen på dessa skepp hade fest på Lava (Kulturhuset) nu på lördagkvällen. Besättningen ska bestå till hälften av ungdomar mellan 15-25 år läste jag i en tidning. Vilken fantastisk ungdomssatsning va? Ungdomarna får supa hur mycket de vill i varje hamn. Hur kan man tillåta såna här fester i en stor seglingstävling som ska vara en ungdomsatsning? Märkligt. Alkohol och ungdomar passar liksom

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 200682 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag kan tycka att det finns annat som är viktigare att göra liv om att några femtonåringar blev dyng på nån seglarfest i Stockholm, ja.

Precis som du säger, det är min åsikt och jag kräver inte att du ska tycka som jag. Eller hur?

Helt rätt. Det kräver jag verkligen inte. :)

Jag valde att skriva baserat på det jag såg den natten. Nyfikenhet över hur andra ser på sånt här. Nyfiken på hur toleranta andra är. Oliktänkande är ju alltid intressant. Jag kräver absolut inte att folk ska hålla med mig. Alla har ju rätt till sin åsikt men när du skriver att det finns viktigare saker att göra liv om så reagerar jag. Att du värderar. Göra liv om .. är det så det kallas när man uttrycker en åsikt?

Visst finns det en miljon saker som är viktigare. Du har rätt. Men vem sätter ribban på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt?
Jag värderar inte vad som är värt att göra liv om eller inte när folk skriver om olika saker på ett forum. Väsentligt eller inte väsentligt. Alla ser vi ju på saker och ting på olika sätt och det skulle aldrig falla mig in att värdera i väsentligt eller mindre väsentligt. Trodde detta var ett fritt forum och att man är fri att skriva/reflektera/ventilera om vad man vill. Skulle man hela tiden säga att det finns annat som är viktigare så skulle ju inga forums existera.

Jag vet att jag är keff på att tolka vissa meningar och jag vet att du bara uttrycker en åsikt men när du säger att jag gör liv om nåt så upplever jag det som ... jag vet inte vad. Värderande helt enkelt.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

ninaweb skrev:

Men kanske att det är annorlunda eftersom det är internationellt; vad vet jag.

Det vågar jag med bestämdhet hävda att det inte är. I Sverige gäller svenska lagar (för alla utom diplomaterna...).

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

ninaweb skrev:

Visst finns det en miljon saker som är viktigare. Du har rätt. Men vem sätter ribban på vad som är viktigt och vad som är mindre viktigt?
Jag värderar inte vad som är värt att göra liv om eller inte när folk skriver om olika saker på ett forum. Väsentligt eller inte väsentligt. Alla ser vi ju på saker och ting på olika sätt och det skulle aldrig falla mig in att värdera i väsentligt eller mindre väsentligt. Trodde detta var ett fritt forum och att man är fri att skriva/reflektera/ventilera om vad man vill. Skulle man hela tiden säga att det finns annat som är viktigare så skulle ju inga forums existera.

Var har jag sagt att du inte får skriva/reflektera/ventilera vad du vill? Var har jag satt att man ska sätta en ribba för vad som är viktigast? Det är en åsikt!

Vad är problemet egentligen? Jag har en åsikt, du har en, vilket du också är nogrann med att påpeka bara är en åsikt. Ändå rabblar du på om vikten av yttrandefrihet samtidigt som du framställer det som om jag talar om för dig vad du får skriva eller tycka, vilket jag ingenstans gjort.

Du får tycka vad du vill, jag kommer antagligen ändå inte lägga så mycket vikt vid det som du du gör. Inse. :l

Min fastaste åsikt i frågan är att så länge ungdomarna håller sig på land när de är fulla och inte i sina båtar, så är det bättre än ingenting. Hade de seglat omkring med en säg några öl innanför västen, då hade det varit en annan sak.

OveRRidE skrev:

Var har jag sagt att du inte får skriva/reflektera/ventilera vad du vill? Var har jag satt att man ska sätta en ribba för vad som är viktigast? Det är en åsikt!

Vad är problemet egentligen? Jag har en åsikt, du har en, vilket du också är nogrann med att påpeka bara är en åsikt. Ändå rabblar du på om vikten av yttrandefrihet samtidigt som du framställer det som om jag talar om för dig vad du får skriva eller tycka, vilket jag ingenstans gjort.

Du får tycka vad du vill, jag kommer antagligen ändå inte lägga så mycket vikt vid det som du du gör. Inse. :l

Min fastaste åsikt i frågan är att så länge ungdomarna håller sig på land när de är fulla och inte i sina båtar, så är det bättre än ingenting. Hade de seglat omkring med en säg några öl innanför västen, då hade det varit en annan sak.

Det var meningen "göra liv om" som jag reagerade på. Att skriva att någon gör liv om något när den väljer att skriva om nåt tycker jag är värderande.
Konstigare än så är det inte. Men detta är inte relevant i det hela; det faktum hur jag upplevde din ton.

Att diskutera på ett forum är inte alltid så lätt eftersom man inte hör den andras tonläge och när man inte känner varandra och inte alltid vet exakt vad den andra syftar på och när man inte förstår så frågar man. Så funkar iallafall jag. Skulle vi stått mittemot varandra och diskuterat detta skulle jag ha frågat dig vad du menar med att jag gör liv om nåt. Jag hade också sagt att jag upplever det som värderande.

Ja, jag är en sån som lägger vikt i det som sägs i en diskussion, tonlägen och meningar jag inte förstår. För det är så jag lär mig om hur människor fungerar, hur jag själv fungerar och på så sätt lär jag mig mer om mig själv, får nya insikter och hur jag ska bli bättre på att tolka rätt/sortera bort etc.

Men .. du har helt rätt. Nog om det. Det är inte relevant eller intressant. Vi känner inte varandra så det kvittar helt.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Men snälla nån..

ninaweb skrev:

Det var meningen "göra liv om" som jag reagerade på. Att skriva att någon gör liv om något när den väljer att skriva om nåt tycker jag är värderande.
Konstigare än så är det inte. Men detta är inte relevant i det hela; det faktum hur jag upplevde din ton.

Åh, ursäkta, jag ska uttrycka mig annorlunda nästa gång..

ninaweb skrev:

Att diskutera på ett forum är inte alltid så lätt eftersom man inte hör den andras tonläge och när man inte känner varandra och inte alltid vet exakt vad den andra syftar på och när man inte förstår så frågar man. Så funkar iallafall jag. Skulle vi stått mittemot varandra och diskuterat detta skulle jag ha frågat dig vad du menar med att jag gör liv om nåt. Jag hade också sagt att jag upplever det som värderande.

Åfan! Är det så Internet fungerar? :o :OO

ninaweb skrev:

Ja, jag är en sån som lägger vikt i det som sägs i en diskussion, tonlägen och meningar jag inte förstår. För det är så jag lär mig om hur människor fungerar, hur jag själv fungerar och på så sätt lär jag mig mer om mig själv, får nya insikter och hur jag ska bli bättre på att tolka rätt/sortera bort etc.

Du hakade upp dig att jag skrev "göra liv om" och har nu tagit det till absurdum genom att förklara för mig hur kommunikationen på ett diskussionsforum normalt fungerar, vilket jag, och tro mig på den här punkten, redan vet. Moralpredikningarna om hur dina mentala kommunikationsförmågor fungerar är överflödiga i det här sammanhanget, anser jag.

Jag undrar bara varför du inte kan låta min åsikt vara min åsikt, istället för att genom att dissekera ett enda uttalande från mig försöka få min åsikt att framstå som något som är mer värd än din? Jag har ju flera gånger förklarat att det är min åsikt, och det är din åsikt och det är så det är.

Du tycker att det är jättejobbigt att några seglarkids blev packade på en fest och jag tyckte att det är ett mindre problem. På vilket sätt har jag hindrat dig från att uttrycka dig i forumet? På vilket sätt har jag sagt att du inte får ha en åsikt? Förklara för mig snälla, för jag förstår inte!

Eller inse bara att vi tycker olika, och om du inte tycker som jag, så får du helt enkelt ta det, hur mycket du än bryr dig om seglande femtonåringar. Se till att gå till föreningen och skrik på dem istället för att gnälla i ett forum, du har ju fått det medhåll du vill redan. Det är väl ert ansvar som vuxna att ordna upp det här nu!

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

Rikard skrev:

Det vågar jag med bestämdhet hävda att det inte är. I Sverige gäller svenska lagar (för alla utom diplomaterna...).

Tror att många av skeppen tillhörde olika länders militära flotta, vilket gör att dom har diplomatisk immunitet i Sverige eftersom vi har bjudit hit dom ;)

ninaweb skrev:

Hade inte reagerat så starkt om jag inte sett hur illa det gick för en del av dessa unga tjejer igår. Och att deras föräldrar sen sitter i Tyskland, USA, Holland etc och inget vet.

Varför tog inte DU ditt ansvar och anmälde det hela? Hade inte det varit mer logiskt än att klaga på ett forum? Men det är ju iofs lättare att klaga på problem än att göra nått åt dom...

intesa skrev:

Varför tog inte DU ditt ansvar och anmälde det hela? Hade inte det varit mer logiskt än att klaga på ett forum? Men det är ju iofs lättare att klaga på problem än att göra nått åt dom...

Jag reagerade och skrev om det här på forumet då jag trodde detta var ett fritt och trevligt diskussionsforum och om du anser att det är att klaga så fine. Och ja, jag har tagit mitt ansvar.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

intesa skrev:

Tror att många av skeppen tillhörde olika länders militära flotta, vilket gör att dom har diplomatisk immunitet i Sverige eftersom vi har bjudit hit dom ;)

Inte en chans. Det är inte kustkorvetter eller minröjare vi talar om här, det är segelbåtar. ;)
Dessutom finns som tidigare sagt kravet att minst hälften av besättningen ska bestå av ungdomar mellan 15-29 år (eller vad det nu var) och sådana får sällan vistas på militära fartyg mer än på studiebesök...

För att vara ännu petigare är det väl bara utländsk ambassadpersonal (och kanske inte ens alla av dom) som har immunitet. :stud

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

ninaweb skrev:

Jag reagerade och skrev om det här på forumet då jag trodde detta var ett fritt och trevligt diskussionsforum och om du anser att det är att klaga så fine. Och ja, jag har tagit mitt ansvar.

Visst är det att klaga, men det behöver ju inte vara nått negativt. Bra att du anmälde det!

:stefan, All personal på Svenska marinens båtar har diplomatisk immunitet vid utlandsvistelse (om vi blivit inbjudna, såklart). Står i marinens läroböcker. :stud
Med dina "regler" skulle ju inte ens Bush &CO ha dipomatisk immunitet när dom är här...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

intesa skrev:

:stefan, All personal på Svenska marinens båtar har diplomatisk immunitet vid utlandsvistelse (om vi blivit inbjudna, såklart). Står i marinens läroböcker. :stud

Åfan, med tanke på att jag låg vid Flygvapnet hade jag ingen större koll på det där. :e

intesa skrev:

Med dina "regler" skulle ju inte ens Bush &CO ha dipomatisk immunitet när dom är här...

Men har de det då? Bildts livvakter fick ju problem med sina vapen i England för ett tag sen vill jag minnas, en sån sak borde väl omfattas av en eventuell immunitet?

Nu kom vi väl skapligt offtopic iofs. ;)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ni har säkerligen rätt båda två. Enligt någon sida jag såg på nätet nyligen var väl en 10 % av båtarna registrerade som "military vessel". Om de andra inte är det så kan vi nog gissa oss till att lagstiftningen gäller för dem. :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Regler om alkohol till ungdomar borde kunna stå över om det är diplomatisk imunitet eller inte.
Jag reagerade bara på att i ursprungsinlägget stod det inget om alkohol till ungdomar. därav min reaktion.
Jag håller med om att det inte passar . Och jag menar att det upp till varje enskild ledning att se till att det finns uttalade gränser för ungdomarna. De är ju på sitt sätt dessutom ambassadörer för sina respektive länder. Det borde väga rätt tungt.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Man är väl straffmyndig vid 15. OK, nu blir det ett stort citat. Men samtidigt som man tycker att 15 är en straffbar ålder, alltså att personen är medveten om sitt brott borde även veta sina konsekvenser. så tycker inte (politiker eller vilka dom nu är) att samma straffbara ungdomar kan ta en öl?

Straffbar är ett juridiskt begrepp som innebär att en person anses kapabel att skilja på rätt och fel och därför kan ställas till ansvar för brott. Begreppet var tidigare '"straffmyndig"', men har ersatts med straffbar, dels för att inte sammanblandas med det juridiska begreppet myndig och dels för att ordet "myndig" har en positiv klang av uppnått erkännande som vuxen. I de flesta länder kan en person vara straffbar utan att vara juridiskt myndig.

Straffbarhetsåldern är i Sverige 15 år, men innebär inte att alla som nått den åldern döms lika.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Straffbar

Står mer på sidan.... alltså samma borde isåfall gälla alkoholåldern precis som straffbarhetsåldern? Eller? :q varför är det inte samma? Någon som vet?

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)