Onkelborg lycka till du med. :) Ang. personligt brev, han jag pratade med som ansvarar för ky-utbildningen i Hallsberg sa ca en A4 långt, med lite om vad du gjort tidigare och varför du söker utbildningen.
Annan info:Första provet kommer antagligen var i början av augusti och andra i slutet, sen är det läkarundersökning om man klarat sig och besked i september. Finns också en liten risk att om många klarar sig så kan man få komma med nästa gång de startar en kurs dvs april.
Lokförarutbildning!
1 082 svar · 202 150 visningar · startad av blopp · sida 25 av 55
Frågan, av blopp
Någon mer som sökt till lokförarutbildning? Eller som har gått den och har lite erfarenheter att dela med sig av? :i
Läs frågan i sin helhet →SJ hade ringt mina referenser igår så än är man med i matchen. någon annan som hört något än?
Sådär, nu har man fått schemat inför resterande delar av praktiken denna sommar, semester v31-34, egna turer från och med 24 september, det närmar sig! :D
Intressant nog är jag dessutom inritad på utbildning på RC som första fordon, hade förväntat mig X40 som de andra två eleverna i min grupp kommer att få, ska kolla med utbildningsenheten om det stämmer :)
Det är max fyra elever per X40-kurs, så det kan vara så att den kursen redan är full men att det finns platser lediga på Rc-kursen.
Är RC tuffare än X40? Vad är vad?
tydal skrev:
Det är max fyra elever per X40-kurs, så det kan vara så att den kursen redan är full men att det finns platser lediga på Rc-kursen.
Misstänker att det har med det att göra, vi är tre i Linköping som blir klara samtidigt, samt två i Västerås/Eskilstuna, så där är nog de fyra platserna fulla på en gång. Lustigt nog att det blir RC i sådana fall då åtminstonde X12/X14 borde vara under större behov. Men men, jag är nöjd med RC, helt klart! :)
Jo, det är större behov av X10-14, men det är bara åkstationerna Västerås, Eskilstuna och Linköping i vårt område som kör den fordonstypen, så i så fall skulle det väl bara bli du på den kursen, så det är nog därför du får gå tillsammans med några andra som läser Rc.
carl_x skrev:
Är RC tuffare än X40? Vad är vad?
Ja, Rc är tuffare. 5000 hästkrafter på 80 ton mot X40:s 2500 hästkrafter på 160 ton.
Sedan är Rc svårare att köra, det är en äldre fordonstyp (från 1967) medan X40 bara har några år på nacken.
tydal skrev:
Jo, det är större behov av X10-14, men det är bara åkstationerna Västerås, Eskilstuna och Linköping i vårt område som kör den fordonstypen, så i så fall skulle det väl bara bli du på den kursen, så det är nog därför du får gå tillsammans med några andra som läser Rc.
Sant sant, är som sagt mycket nöjd med det hela, förhoppningsvis stämmer det verkligen och är inte något tryckfel :)
Efter en liten sväng idag Stockholm - Nyköping - Stockholm känns det rätt fint att få RC-utbildning, rätt fränt med 450 ton i 190 meter tåg, imorn blir det dessutom nattåg #2 från Malmö till Linköping, ännu bättre :D
Ska försöka ringa på måndag/tisdag någon gång till sky/tcc/vad det nu blir, tror ni att de kan ha spikat datum för testen än? Skulle behöva veta i alla fall det första så fort som möjligt :)
Ni som kan det här med att köra tåg; jag har läst att en lokförare måste "kunna" den sträcka han/hon kör, för att kunna stanna rätt vid stationer och sånt. Nu invigs snart en ny station här i Falkenberg, vem får köra där då? Tänk om stackaren skulle bromsa för sent och missa station!
Ledel skrev:
Ni som kan det här med att köra tåg; jag har läst att en lokförare måste "kunna" den sträcka han/hon kör, för att kunna stanna rätt vid stationer och sånt. Nu invigs snart en ny station här i Falkenberg, vem får köra där då? Tänk om stackaren skulle bromsa för sent och missa station!
det får man inte hoppas dom bytte ju i Laholm för många årsedan (undrar om jag änns var född?) men där har nog inga tåg missat.
Det blir nog sissta gången jag åker tåg till Falkenbergs nuvarande station på fredag :(
Ledel skrev:
Ni som kan det här med att köra tåg; jag har läst att en lokförare måste "kunna" den sträcka han/hon kör, för att kunna stanna rätt vid stationer och sånt. Nu invigs snart en ny station här i Falkenberg, vem får köra där då?
Man får köra även om man inte hittar, men då får man köra lite långsammare så man hinner stanna. Normalfallet är dock att man ska kunna sträcka innan.
När man flyttar en station så går den informationen ut till alla förare som ska köra där.
onkelborg: du kan väl skriva här om de satt datum vill gärna veta jag med... vet bara att det ska vara i början av augusti.
Skriver när jag vet något
nietre skrev:
Idag ringde SJ och meddelade att de ville jag skulle börja utbildningen hos dem. :) Absolut! Sa jag. Så vecka 40 startar äventyret i Mjölby . :stud
Så där nu var det examinerat och klart. :e :e
så nu ska du ut och köpa dig ett tåg eller? :e
I morrn är dagen då sj senast ska lämna besked om vilka som kommit in på utbildningen i hallsberg och jag har inte hört något alls. I natt blir det inte mycket sömn (: någon annan som hört något?
I början av augusti, exakta datum var inte spikade (igår, när jag ringde, ska tilläggas), ska första vändan antagningsprov till ky i hallsberg köras. Så jag ska skriva dit lite önskningar i ansökan då :P