Gör vanlig sockerkakssmet (2ägg, 1-2dl mjölk, 50gr margarin, 2dl socker, 3dl mjöl, 1 tsk bakpulver), lägg till en matsked kanel, en halv tesked kardemumma samt 2-3 finfördelade äpplen, häll smeten i en sockerkaksform och grädda i 175 grader i ca 40min.
Till detta: servera vispad grädde smaksatt med lite vaniljsocker :)
Mormors gamla äppelkakerecept är heller inte så svårt, men blir väldigt gott.
Plocka fram 125 gram smör och låt det mjukna i rumstemperatur. Riv 200 gram mandelmassa och rör ihop den med smöret. Lägg i tre äggulor och spara vitorna för sig. (Var försiktig när du knäcker ägget så du får två intakta skalhalvor. Flytta försiktigt gulan mellan dessa över en skål utan att gulan går sönder, så rinner vitan ner i skålen. När du bara har gulan kvar i skalhalvan är du klar.) Rör om smörmandelmasseäggblandningen. Rör ihop 1 dl vetemjöl och 1 tsk bakpulver för sig och rör sedan ner det med det övriga. Slutligen vispas äggvitorna hårt och rörs ner i smeten.
Smörj och bröa formen och klicka därefter ut smeten. Skala 3 äpplen och skär i klyftor. Stick ner klyftorna tätt i smeten, strö över socker och kanel och lägg slutligen på lite smörklickar.
Grädda i 175 grader i cirka 45 minuter.
Vill man dessutom lyxa till det extra mycket kan man göra egen vaniljsås:
Vispa 3 dl vispgrädde hårt. Rör ihop 3 äggulor, 3 matskedar florsocker och 1 matsked vaniljsocker (med äkta vanilj). Blanda ihop allt och rör om. Ställ kallt. Vitorna används inte till detta, men man kan ju exempelvis göra maränger av dem.
När nu tråden är igång bidrar jag med en riktigt enkel äpplekaka (skånska för äppelkaka)
2-3 äpple i ganska tunna skivor
1 msk socker
1/2 msk kanel
2 ägg
1 kkp (1,5 dl) strösocker
1 kkp (1,5 dl) vetemjöl
50 g kallt margarin (eller osaltat smör)
Lägg skivorna av äpple i en smord form. Strö över socker och kanel
Vispa ihop ägg och socker – lite slarvigt – och blanda i vetemjölet
Bred/ringla smeten över äppleskivorna och hyvla över fettet med osthyvel
Grädda ca 25 min i 200°
Istället för äpple kan man använda:
* rabarber i bitar + 2 msk socker
* skivat päron + kanske med lite ingefära
* klyftor av plommon
* ett tunt lager hallon och lite vaniljsocker
Varning för att använda vanligt smör eftersom det är för salt!