webForumDet fria alternativet

Stenkista dränering

Boende & hem

6 svar · 2 291 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har på min tomt en ganska stor fläck på gärsmattan som är vattenskadad. Just den fläcken är det dessutom en nedsäkning i gräsmattan. Vad tror ni är den bästa lösningen för detta?

Att bara fylla upp gropen löser inte problemet då hela gräsmattan är lite kuperad och vattnet skulle förmodligen bara hamn någon annanstans.

På tomten finns ett dräneringsrör placerat men som ligger en bit bort som är gjort av byggbolaget som byggde husen. Min tanka är att under gropen bygga en stenkista som jag sedan drar ut ett dräneringsrör mot det stora dräneringsröret. Jag kommer inte ansluta det till det stora utan endast dra det ditåt.

Vad tror ni löser det problemet?

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Tråden flyttad från Djur, natur och miljö.

M v h
Fia, moderator

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Varför är det vattensjukt just där? Ligger det en vattenledning där som kan ha gått sönder? Om det är av naturliga anledningar som det är vattensjukt kan man endera göra som du beskriver, alternativt plantera nån eller några törstiga buskar :)

På tomten har det tidigare legat en handelsträdgård så det är riktigt tjock blålera så långt man kan gräva neråt. Vattnet har riktigt ingenstans att ta vägen. Sedan där det är vattensjukt så är det en svacka. Men det kommer vara svårt att fylla upp tomten så att det inte blir en svacka någon annanstans.

Ok, då kan det ju vara läge att ordna dränering.. :) Endera med en stenkista som sedan har ett utlopp till dike / dagvattenledning, eller att man lägger ned flera dräneringsledningar som går ihop till dike / dagvattenledning

Jag tror dock att en stenkista inte är så lämpligt då vattnet inte har någonstans att ta vägen när leran är så kompakt. Tror mer på att bara gräva ner dräneringsrör och dra dem bort till ett större dräneringsrör som är lagt av byggherren

Ja du ser, svaret kom av sig självt :)

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)