webForumDet fria alternativet

Till Lindemann lämnar Rammstein

Musik

7 svar · 910 visningar · startad av Lindström

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg
Frågan#1

Vet inte hur nytt det här för er som är Rammstein fan.
Men det går illska rykten ( något som tyvärr är sant ) om att frontfiguren Till Lindemann plötsligt ska hoppa av och bli ersatt ev utav KMFDMs En Esch.

http://heavymetalmusic.biz/2007/07/...-for-new-album/

http://headbangersblog.mtv.com/

Men personligen så tycker jag att det är synd och skam faktiskt. Gruppen kommer alldrig att bli den som dom har varit. Tragiskt att behöva säga det, men det spelar ingen roll vem dom erkätter Till Lindemann med så kommer man aldrig endå att komma upp till samma plan som dom var innan med Lindermann. För han var endå frontfiguren som gjorde gruppen för den som dom nu endå är, eller var ska jag väl säga.

Hela det här får mig att få taskiga flashbacks då Alan Wilder i Depeche Mode slutade, och man plötsligt fick försig att bli ett rockband så där efter en 15 år. Och jo, jag är oxå ett gammal och är ett Depche Mode fan än i dag. Men inte lika mycket "kanske"...

Så man får väl se det så här att det var roligt så länge det varade.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Ja, visst är det synd, men musik utvecklas också. Rammstein har gjort sin grej i många år nu, precis som Depeche gjorde då. Musik ska utvecklas och förändras, det är en levande ting och inte något som är hugget i sten. Vem vet, kanske Rammstein kan bli ännu mer spännande med en annan sångare?

Sepultura klarade sig ganska bra enligt min mening, Drowning Pool klarade sig också relativt bra.

Jag beundrar band mer som kan ersätta en sångar eller nyckelmusiker och sen anpassa sina ny möjligheter till ett annat bra resultat, än de som kör samma framgångsrecept om och om igen. Hur skoj är det som troget fan, egentligen?

Det gillade jag med t.ex. Die Krupps, de gick igenom en sån enorm ljudflora med influenser från allt mellan himmel och jord inom synth/industri/metal/döds innan de slutligen bestämde sig för att splittras, 20 år senare. Nu var ju visserligen herr Engler med från början till slut, men soundet gick igenom enorma förändringar, mellan varenda skiva. No fault in that.

Medlem sedan feb. 200480 inlägg

Vissa verkar dock tveksamma till ryktets sanningshalt. På en del sidor verkar nyheten ha plockats bort igen.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Umbra skrev:

Vissa verkar dock tveksamma till ryktets sanningshalt. På en del sidor verkar nyheten ha plockats bort igen.

Ganska roligt att se Google's annonser gå bananas och föreslå hälsokostrelaterade länkar med hänvisning till nyckelordet "rosenrot" (naturläkemedel och namnet på Rammsteins senaste platta). ;)

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Lindström skrev:

Vet inte hur nytt det här för er som är Rammstein fan.
Men det går illska rykten ( något som tyvärr är sant ) om att frontfiguren Till Lindemann plötsligt ska hoppa av och bli ersatt ev utav KMFDMs En Esch.

Om det stämmer så kan jag tänka mig sämre sångare att byta till...

Lindström skrev:

Hela det här får mig att få taskiga flashbacks då Alan Wilder i Depeche Mode slutade, och man plötsligt fick försig att bli ett rockband så där efter en 15 år.

DM:s utveckling mot ett rockigare sound började redan under Wilders tid och inflytande (SOFAD). Det är inget tvekan om att Wilder är en sanslöst skicklig arrangör och ljudkonstnär, och att han var väldigt viktig för DM:s sound, men jag tycker inte att DM direkt kollapsade efter att han slutade.

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

emission skrev:

DM:s utveckling mot ett rockigare sound började redan under Wilders tid och inflytande (SOFAD). Det är inget tvekan om att Wilder är en sanslöst skicklig arrangör och ljudkonstnär, och att han var väldigt viktig för DM:s sound, men jag tycker inte att DM direkt kollapsade efter att han slutade.

Att gå så långt som att säga att gruppen har kollapsat pga av att Wilders avhopp är väl kanske lite väl att ta i. Men hur man än ser saker och ting så var Alan Wilders roll i D.M så pass stor så för att inte höra någon musikalisk skillnad då lär man vara både döv och blind.

För det är som du oxå säger, att Wilder är en mycket bra, för att inte säga förbannat bra arrangör och ljudkonstnär. Något som D.M idag inte har. Okej att Martin Gore är en förbannat bra låtskrivare och producent. Men det är inte mer än så heller.

Jag gillar det som D.M gör, och det matrial som dom har släppt. Men jag vore att ljuga om jag inte sa att jag inte saknar Alan Wilders influenser i det som D.M gör i dag.

Och sen det här med KMFDMs En Esch.
Har inte hört något vad han har gjort eller något från KMFDM för den delen ( inte vad jag vet iallfall ). Så jag har inte så mycket att gämföra med. Tycker väl bara att det är synd och skam att Till hoppar av, eller slutar i Rammstein helt enkelt.

Men det är väl så som med allt annat, livet går vidare vilket fall som hellst.
Roligt så länge som det varade.

Umbra: Jo, jag läste det jag med nu i natt. Man kan väl bara vänta och se om det hela var ett sunkigt skämt.
Det lär visa sig, förr eller senare.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Jag tror att En Esch skulle passa rätt fint i Rammstein, men nu verkar det allt mer som att det inte stämmer så det spelar nog ingen roll :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Mycket rikigt är det en hoax vilket inte förvånade mig speciellt mycket.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)