webForumDet fria alternativet

Barcelona!

Resor

15 svar · 898 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Hoj!

Vad får man inte missa i Barcelona? Vad bör man tänka på när man vistas där? Och vad bör man passa sig för? Hur står sig svensk valuta i spanien? kommer man lika långt på pengar där som här?

Berätta om Era erfarenheter om Barca. :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

M.Cheraghi skrev:

...Vad bör man tänka på när man vistas där? Och vad bör man passa sig för?

Håll hårt i dina ägodelar. Barcelona kryllar av tjuvar!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Katedralen, Byggnationer Titta uppåt ibland.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Vad får man inte missa i Barcelona?

Ett sevärdhetstips är Sagrada Família-basilikan, otroligt imponerande, byggnationen påbörjades för över 100 år sedan och är fortfarande inte klar.

Sen är det trevligt att softa på stränderna nere vid vattnet och kolla på spanjorskor :).

Katedralen/Sagrada Familia känner jag till och är ett måste :)
Men vad finns det för mer sevärdheter i Barca som utmärker sig utöver det vanliga vi har i Sverige? Kommer inte bli så mycket sola/bada utan jag åker mest till Barcelona för att se och uppleva saker.

Någon som känner till en bra bok man kan inhandla hos den lokala bokhandeln. t.ex en reseguide?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Någon som känner till en bra bok man kan inhandla hos den lokala bokhandeln. t.ex en reseguide?

Streiffert brukar vara riktigt bra.

Web-Tor skrev:

Streiffert brukar vara riktigt bra.

Stötte på en sådan på nätet. Verkar vara vettig :) Tack för tipset.

Medlem sedan jan. 20022 440 inlägg

Jag rekommenderar varmt nattklubben Pacha!!! Hade en kanonbra natt där (tack till vakten som släppte in oss gratis)

Montserrat utanför barcelona var riktigt trevlig också! Trots att det regnade hela tiden vi var där. Utsikten och allting är klart värt en dag. Finns massor med härliga vandringsleder runt Montserrat. Förutsätter nästan att du hyr bil så du slipper hänga med en massa äckliga turister :)

Vi hyrde bil 8 dagar när vi var där i maj.

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Åkt turist buss, sitt på taket och se stora delar av Barcelona, kostar ca 35 euro för två och det är helt klart värt det. Barcelona är stort med stora avstånd
Stanna till i någon av Barcelonas många parker tex Parc Guell väldigt fin.

Medlem sedan maj 2005562 inlägg

Har nyss kommit hem från en månads tågluffande i Europa. Besökte bla spanien och Barcelona.

Som redan nämnts La Sagrada Familia är mycket sevärd, dock tycker jag inte det var värt 8 euro för att komma in och sen ytterligare 2 euro för att komma upp i tornen. Kändes som att jag betalt 8 euro för att komma in på en byggarbetsplats, eftersom de fortfarande bygger den. Den är fantastisk att se utifrån om du vill spara pengar.

Det är väldigt mycket turister i Barcelona, vilket gör det relativt dyrt att leva och bo där. Deras paradgata, La Ramblas, känns väldigt exploaterad av amerikanska storkedjor som McDonalds, Burger King, KFC, Starbucks, m.fl. Känns inte så genuint spanskt. Vill man få en mer spansk upplevelse får man försöka söka sig längre bort från centralgatan istället, där det även blir aningen billigare med mat och så.

Var dock aldrig ute festade i Barcelona, vilket det sägs skall vara bra. Finns säkert en hel del bra klubbar m.m.

Medlem sedan aug. 2004282 inlägg

eftersom det är så mycket turister så är det ett smart drag att kliva upp tidigt. Är du på plats vid 8-9 snåret så slipper du trängas med tyskar och amerikaner. På eftermiddan kan man sova på stranden.
Gå till Parc Guell och leta sedan reda på de hus Gaudi har ritat. det ska finnas fyra-fem stycken.

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Hur står sig svensk valuta i spanien?

Inte alls, svensk valuta är ej gångbar i Spanien. :birp

This is it, don't get scared!
Imorn bitti drar jag.. Ni slipper mig cirkus en vecka innan jag är tillbaka och spammar! :e :bire

Hoppas ni får bra väder i Sverige! :birp

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Camp Nou! :)

Jani... ficktjuvar finns det gott om.. en forsokte norpa min planbok.. men lyckades inte =).. Sagrada familia mm som Gaudi arkitekterat aer helt fantastiska.

From Barcelona to here

10-4

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Angående valuta: €
Kurs: 1 € = 9,22 sek ;)

Spook skrev:

Inte alls, svensk valuta är ej gångbar i Spanien. :birp

Inte än... ;)

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)