webForumDet fria alternativet

Vattnet rinner inte undan

Boende & hem

10 svar · 2 523 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Ibland undrar jag ifall min hyresvärd har snålat in på avloppssystemen när han renoverade husen här. Redan efter första veckan så var slammsugaren här och sög ut en massa skit ur avloppet under diskhon. Vattnet rann inte undan som det skulle. Det blev lite bättre... men jag har alltid stört mig på att jag måste vänta på att vattnet ska rinna undan när jag diskar osv.

Nu har det blivit värre. Jag kan fylla vasken endast genom att slå på kranen på full styrka. Vattnet ska liksom rinna igenom direkt, men icke.

Det är likadant i badkaret när jag duschar. Rören är förmodligen underdimensionerade eller något. Jävligt irriterande är det i alla fall. Det enda som är bra är toalettens handfat. Där rinner vattnet bort direkt.

Badkaret står jag ut med. Däremot så står jag inte ut med vasken och diskhon. Vad ska jag göra åt det? Jag drar mig lite för att ringa hyresvärden, det känns som världens i-landsproblem. Så jag vill helst göra vad jag själv kan först.

Jag har varit under diskhon och skruvat isär den där grejen (vattenlåset? - vet inte riktigt vad det heter) och där fanns inget direkt som skulle kunna stoppa vattnet från att rinna undan. Förutom några riskorn och en massa äckligt vatten.

Farsans teori är att målarna som renoverade lägenheten tvättade sina penslar under kranen och nu sitter det en massa skit i rören efter det, färg och sånt. Kanske stämmer...

Har ni några tips på vad jag kan göra? Har sköljt med kokande vatten och diskmedel, men det hjälper inte så bra. Fick tipset från slemmgubben som var här. Kaustiksoda känns lite... miljöovänligt. Eller?

Tack på förhand.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Har väl haft samma problem i badrummet och det enda som hjälpt hittils är faktiskt kaustiksoda. Bubblar o fräser en massa men efter ca 2ggr så försvinner allt snabbt igen, inte bara vatten.
Akta ögonen om du använder det bara!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns mekanisk rensning att ta till En maskin med snurrande fjäder. Den kalar ett par våningar. Felet behöver ju inte vara nära dig. Kolla med grannar isåfall.

Lasp skrev:

Det finns mekanisk rensning att ta till En maskin med snurrande fjäder. Den kalar ett par våningar. Felet behöver ju inte vara nära dig. Kolla med grannar isåfall.

Jag kanske skulle tillägga att jag bor överst. :)

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Som sagt, felet kanske inte är så nära dig, vi hade lite problemer med at det inte rann undan, "gubbe med fjäder" kom å fixade, proppen låg 9 meter ner. se bara till att du har rent i dina egna vattenlås, resten är upp till hyresvärden.

frankof skrev:

Som sagt, felet kanske inte är så nära dig, vi hade lite problemer med at det inte rann undan, "gubbe med fjäder" kom å fixade, proppen låg 9 meter ner. se bara till att du har rent i dina egna vattenlås, resten är upp till hyresvärden.

Hm. Okay. Men låt säga att det är en propp längre ner i systemet, då borde det ju ta en stund innan rören fylls och vasken börjar fyllas. Som det är nu så rinner vattnet inte ens undan från vasken, utan börjar fyllas direkt. Förstår ni hur jag menar? :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Har du provat med det första som man skall prova med, nämligen sugpropp, ger en ordentlig kraft och kostar väldigt lite. Vår hyresvärd har deponerat en i tvättstugan! Har din det?

Lasp skrev:

Har du provat med det första som man skall prova med, nämligen sugpropp, ger en ordentlig kraft och kostar väldigt lite. Vår hyresvärd har deponerat en i tvättstugan! Har din det?

Ja, en kamelkyss har jag kört med. Hände inte mycket. :l

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Sådär hade jag det också för några månader sen, knappt så jag hann skölja av en tallrik innan det började bubbla upp i andra hon. :l
Körde med hett vatten och diskmedel, men det hjälpte inte.

Ringde hyresvärden som kom och fixade det, jag vet inte hur för jag var på jobbet, men nu rinner det kalasbra. :)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

silfver skrev:

Hm. Okay. Men låt säga att det är en propp längre ner i systemet, då borde det ju ta en stund innan rören fylls och vasken börjar fyllas. Som det är nu så rinner vattnet inte ens undan från vasken, utan börjar fyllas direkt. Förstår ni hur jag menar? :)

Jo, men det kan vara vatten som inte har runnit ner sedan förra gången.
Jag ska själv ringa de ansvariga när jag kommer hem från båtsemestern för jag har exakt samma problem. Lagom kul när man kör diskmaskinen och det gamla vattnet kommer upp i diskhon. :l

Okej, :stefan: och Poteta. Jag får väl ringa hyresvärden i morgon då. :) Likabra att få det gjort!

Tack för alla era svar. Jag återkommer när jag snackat med hyresvärden och förhoppningsvis fått problemet löst.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)