Jag tillhör en lokal ideéll förening (Örebro län) och vi har tänkt att arrangera en "återkommande" musikfestival nästa år (2008) med framförallt lokala artister/band.
Musikinriktning kommer vara pop, rock samt singer/songwriter.
Vill helst inte att namnet ska vara förknippat med en specifik stad/ort.
Kommer man inte på ett namn direkt, så kommer man sällan på ett på det här sättet heller. Dessutom: Om du vill hålla dörrarna öppna för att arrangemanget i framtiden kanske, kanske kommer att ändra karaktär eller nåt, så ska ni satsa på ett namn (=ett varumärke) som inte binder er på något sätt åt något håll, vare sig geografiskt eller vad gäller musikgenren eller om det är årligt återkommande.
Istället ska ni välja ett nonsens-ord som bara är lätt att komma ihåg. Om det dessutom kan t.ex. rimma på en musikstil eller kan användas för att göra en bra slogan, så är det ännu bättre - men inte nödvändigt.
Exempel (som jag bara plockar ur huvet medans jag skriver): Smacket, FlipperSpelet, Gröna Grodan, Scenfärdigt, MaxxarMixxen, Tant Sviskons Syltkruka osv. Samla alla som är med i organisationen, ta med ett antal bandspelare och erforderligt antal pilsner och vin och låt folk kläcka ur sej de stolligaste ord dom kan hitta på. Däribland kommer ni att hitta det perfekta namnet.
Sen är det "bara" att lansera det. Det är nämligen med en bra lansering som i stort sett vilket idiotnamn som helst kommer att funka. Omvänt: Ett skitbra namn som blir dåligt lanserat kommer att låta urtöntigt direkt.
Du borde väl kunna göra något med Örebro, men du ville inte ha anknytningen?
Öra för musik men ta då ett latinska ord byt ut någon bokstav så att det blir lätt att stava till eller prata om.musik baklänges kan ju duga då.
Du borde väl kunna göra något med Örebro, men du ville inte ha anknytningen?
Stämmer...
Vi vill inte ha någon som helst anknytning till stad, län eller landskap i namnet.
Detta för att hålla alla dörrar öppna om vi väljer att arrangera festivalen på andra ställen.