webForumDet fria alternativet

Ska jag säga sanningen vid Jobberbjudande

Jobb & karriär

19 svar · 1 534 visningar · startad av karlj87

Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Frågan#1

Hej! Nu behöver jag hjälp av alla er rådgivare här på wF! (y)

För nån vecka sen fick jag veta att jag är reserv på den utbildningen jag vill in på. Det är 13 antagna och ca 10 reserver. Så chansen att nån av de antagna tackar nej och att jag för chansen är ju inte extremt liten.

Saken är den att jag har starka skäl att tro att min chef snart kommer att erbjuda mig fast jobb. Borde jag då säga till chefen att den finns risk att jag inom en till två månader kommer att säga upp mig för att påbörja studier?

Sitter just nu på visstidsanställning som går ut i juli.

Min tanke är den att om jag inte kommer in på de utbildningar jag vill in på så har jag alltid jobbet att falla tillbaka på.

Tack på förhand! :)

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Självklart ska du säga som det är till chefen!

Tänk dig själv, du anställer någon som säger upp sig 2 mån senare pga. studier som den vetat om hela tiden.

Det kan också vara till din fördel att berätta, för att trissa upp lönen! :bire
- Betala bra annars studerar jag! :)

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

Är det en chef-chef så skulle jag inte sagt något men om det var en kompis-chef så kanske jag gjort det. Tveksamt.

EDIT: Som dogge säger så kan det även vara till din fördel, då om du är uberbra på det du gör.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om du accepterar jobbet så kanske dina anställningsvillkor förändras. Kolla sådant.
Sedan tycker nag jag att du skall be om betänketid och ärligt säga att du har sökt en utbildning.

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

Vore jag dig så skulle jag nog säga som det är. Om inte så för att vara schysst imot att du nu övervhuvudtaget har fått chansen att komma på intervju. Att just du sitter där du nu sitter.

Så, vore jag dig... säg som det är. Det vinner du på i långa loppet.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Börjar som lindström... om jag vore dig, skulle jag vänta, tills jag visste helt säkert att jag blev antagen. En fast anställnig är svårt att få nuförtiden, visst är det bra att säga sanningen, men tyvärr så förlorar man alltid idag på att vara ärlig, för så tuff har arbetsmarknaden blivit.

Orsaken till att jag skriver så, är att varje gång jag varit ärlig, har jag förlorat. :(

Godspeed!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Om du nu är visstidsanställd, be om en eller två månader till så att du kan tänka över situationen. :) Blir du fast anställd får du väl uppsägningstid på tre månader, då missar du ju plugg i alla fall. Du behöver inte vara ärlig, men säg att du vill vänta är mitt råd. :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag tycker du ska säga sanningen, men också påpeka att chansen är liten att du blir antagen. Däremot tycker jag ev att du ska tänka över att vänta med utbildningen om du får en fast anställning.
Det skulle vara bra att veta vilken karaktär stuiderna har. Är det svårt att komma in? Är intagningen baserat enbart på gymnasiebetyg/högskoleprov, eller finns det andra krav? Är det heltidsstudier? Kan du komma in om ett år igen tror du?

LoLo skrev:

Godspeed!

En liten kommentar bara... Jag har fått för mig att Godspeed betyder "Farväl" (I den bokstavliga betydelsen "Far väl") snarare än bara "Lycka till". Korrekt?

nitro2k01 skrev:

En liten kommentar bara... Jag har fått för mig att Godspeed betyder "Farväl" (I den bokstavliga betydelsen "Far väl") snarare än bara "Lycka till". Korrekt?

wikipedia skrev:

Godspeed, as a word, is a wish for a prosperous journey, success, and good fortune.

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Som nyanställd är det väl en månads uppsägningstid eller kortare om man inte jobbat 6 månader.

/D

Medlem sedan apr. 20051 016 inlägg

Själv skulle jag inte sagt ett dyft till chefen innan jag var säker på att jag blivit antagen. Hade jag själv varit chefen så inte fan hade jag satsat på någon som jag vet snart kommer att sticka. Oavsett om det är kompis-chefen eller enbart chefen-chefen. Se till dina egna intressen i första hand. Ingen annan kommer att göra det.
Tråkigt men sant...

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Instämmer med Winterlord.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Hej igen! Tack för alla svar!

Idag blev jag inkallad till chefen.

- Hej Kalle!
- Hej!
- Vi tycker att du skött dig bra och erbjuder dig en tillsvidareanställning.

Chefen smäller upp anställningskontraktet på bordet och ber mig skriva på. Jag säger som det är, att jag sökt en utbildning, blivit reserv... Han ger mig till den 6 juli, då mitt visstidskontrakt går ut, att tacka ja/nej.

Uppsägningstiden är 1 månad. Utbildningen som jag vill börja på har terminsstart den 20 augusti. Om jag isf tackar ja till tillsvidareanställningen så kan ju som senast säga upp mig den 20 juli om jag vill börja på den utbildningen. Men att göra så känns fult. Chefen erbjuder mig fast jobb, jag tackar ja och sen säger jag upp mig två veckor senare.

Hua det här var krångligt.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Hur mycket vill du gå utbildningen? Försök att sia om framtiden om du jämför en fortsatt anställning kontra utbildningen.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Bra chef du har, det var fint att ge dig mer tid eftersom bra chefer finns det få av. ;)

Ett annat scenario vore om du tackade nej till den fasta anställningen, samt inte blir antagen till utbildningen, då har du förlorat dubbelt upp. :l Om jag vore dig skulle jag ringa skolan och fråga hur det ligger till med att vara reserv?

Det gick inte att vara visstidsanställd heller? Måste du bli fast eller lämna?

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Du har lagt korten på bordet. Han erbjuder jobb. Bara att tacka ja och sen säga upp sig om det visar sig att du kommer in. Inget konstigt.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Håller med mrblonde. En anställning är ett avtal som kan brytas, inte ett livstidskontrakt.
Chefen anställer inte dig för att han är schysst. Han anställer dig för att han ser att du gör nytta för företaget. Blir chefen förbannad över att du säger upp dig senare så är det hans problem. Sedan är ju risken att du bränt dina broar på det företaget. Du får själv avgöra hur viktigt det är att ha en bra relation till dem i framtiden.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tycker faktiskt att man skall tala om det för företaget, tror faktiskt man tjänar på det i längden. Speciellt om du vill ha företaget som referense när du nästa gång söker jobb.

Du kan ju få erbjudan om att vara tjänstledig och hoppa in tillfälligt under studietiden för att tjäna lite extra pengar för att sedan kanske fortsätta på företaget.

Medlem sedan aug. 20012 349 inlägg

Han sa det till företaget och de erbjöd honom jobbet fortfarande.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)