SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
mozilla skrev:
Det finns ingen bostadskö i Göteborg (Inte på boplats i alla fall). Istället får du söka på de lägenheter som intresserar dig. Hyresvärden matchar sedan mot din profil och om du passar bra (och har tur) får du komma på visning. Vissa hyresvärdar går efter hur länge man varit medlem i Boplats så det kan ju ses som en viss kö.
Aha, okay. Jag trodde man liksom sattes i en lista, och så prioriterades man beroende på hur länge man väntat... :)
Finns många områden utanför vad man kan kalla centralt där det fortfarande tar högst 15min med spårvagn/buss in till centrala göteborg. Utökar du dina sökkriterier lite är det mycket lättare att hitta något.
Sökte lägenhet i ungefär 6 månader i de mer centrala områdena, mer eller mindre aktiv, utan något som helst resultat.. Bor idag i en bostadsrätt i guldringen, 30min till centrum med cykel och 15min med buss. Området är helt klart det bästa hittills jag stött på i göteborg och bostadsrätterna är relativt billiga.
Så kolla inte bara på hyresrätter.. hyra för bostadsrätt plus ränta kan många gånger bli billigare än hyresrätt. Samt att du kommer in i bostadsmarknaden.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggJag frågade min fru som är insatt i det här och så här ligger det tydligen till:
Alla bostadsbolag (både kommunala och privata) kan anmäla lediga lägenheter till BoPlats Göteborg. De tre stora kommunala bolagen (Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget) måste anmäla alla lediga lägenheter till BoPlats och sedan maj i år så går dom i första hand efter hur länge man varit inskriven på BoPlats.
Web-Tor skrev:
Jag frågade min fru som är insatt i det här och så här ligger det tydligen till:
Alla bostadsbolag (både kommunala och privata) kan anmäla lediga lägenheter till BoPlats Göteborg. De tre stora kommunala bolagen (Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget) måste anmäla alla lediga lägenheter till BoPlats och sedan maj i år så går dom i första hand efter hur länge man varit inskriven på BoPlats.
Okay, men då är det ju lite av ett kösystem då. :)
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggNågra fler tankar om Göteborgs olika bostadsområden.
Guldheden: För 10-20 år sedan var medelåldern här troligtvis över 70 år men i takt med att gamlingarna börjar dö av flyttar det hit allt yngre folk. Husen är tråkiga men läget är toppen!
Mölndal: Det är visserligen en egen stad men det är fortfarande närmare till Göteborgs centrum än från vissa av Göteborgs andra stadsdelar.
Det område jag trivts bäst i är nog ändå Kålltorp. 10 minuter med spårvagn till centrum och 5 minuter med cykel till badplats i Delsjön.
silfver skrev:
Okay, men då är det ju lite av ett kösystem då. :)
Jo, men såvitt jag vet måste du aktivt söka varje lägenhet.
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
frillemike skrev:
Jo, men såvitt jag vet måste du aktivt söka varje lägenhet.
Det stämmer. Men jag har för mig att man kan ställa in så att man får mail/SMS när det kommer in en lägenhet som man är intresserad av.
MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
Dryden skrev:
Hur är Biskopsgården?
Jag bor där (flyttar dock i början av juli) och jag tycker att det är helt okej. Enligt mig bättre än både Angered och Bergsjön. Finns ganska många låga hus (typ 3-4 våningar, tegelfasad) så det är ingen genomgående betongkänsla. Många hus är renoverade, med inglasade balkonger och liknande.
Beroende på om man bor i södra eller norra delen av Biskop tar det 15-20 minuter med spårvagn in till stan.
Jag har aldrig upplevt något bråk utan det har varit lungt hela tiden jag bott här.
Instämmer med Web-Tor angående Biskopsgården...
JJosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Mitt intryck av BoPlats GBG är enbart negativt. Har varit med där ganska många månader nu, har inte fått ett enda visningserbjudande, ändå söker jag det mesta under 5 papp i månaden. Dessutom är det en riktigt dålig site.
Josef skrev:
Mitt intryck av BoPlats GBG är enbart negativt. Har varit med där ganska många månader nu, har inte fått ett enda visningserbjudande, ändå söker jag det mesta under 5 papp i månaden. Dessutom är det en riktigt dålig site.
Det tar sin tid, hade också problem med att aldrig få några visningar.
Fick sedan en hint från en polare som fått flera visningar, att inte söka allting utan bara det man faktiskt söker enligt sin profil. Om jag förstår det rätt ser hyresvärdarna vad man söker generellt och söker man för mycket så tar de inte dig för en långsiktig hyresgäst.
Försök vara tydlig i din profil och sök inte allting du kommer över utan främst de som passar din sökning.
Sen hjälper det att följa upp. Maila hyresvärdarna efter att du sökt en lägenhet, lägg ner lite mer tid på att visa att du faktiskt vill ha just den lägenheten.
Hästgöra men det lönar sig.
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Min flickvän skulle på visning i Linnéstaden i dag. Får se hur det går...
Inga nya tips angående lägenheter i Götet? :) Det är fortfarande aktuellt.
CCassadyMedlem sedan aug. 20051 601 inlägg Har någon rekommenderat Johanneberg ännu? Annars gör jag det nu...
Cassady skrev:
Har någon rekommenderat Johanneberg ännu? Annars gör jag det nu...
Ja, det har blivit rekommenderat ett par gånger, men det gör inget. Då måste det ju vara ett bra ställe. :)
PPerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg Stampen är också trevligt :)
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
silfver skrev:
Ja, det har blivit rekommenderat ett par gånger, men det gör inget. Då måste det ju vara ett bra ställe. :)
Det finns ju många råttor där också :e
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggSsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Hur är Backa? Blendas gata för att vara exakt.