webForumDet fria alternativet

Sömn problem!

Träning & hälsa

8 svar · 513 visningar · startad av Esen

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg
Frågan#1

Har nu varit vaken i 24 timmar och det e helt omöjligt att somna, Och dom senaste dagarna har jag sovit ungeför 4 timmar per natt, Och det beror alltså inte på att jag inte kunnat gå och lägga mig, pga arbete eller likande, Utan kan helt enkelt inte somna...

Fattar inte varför det e så här? Men någon som kanske har något tips på hur man ska göra för att få en bättre sovrutin?

Medlem sedan mars 2007845 inlägg

Inte den blekaste aning. Men får du reda på något bra så skicka vidare.

/D

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Gå och lägg dig vid sama tid varje kväll, ät vid fasta tider varje dag. Motionera mycket. Även om du inte somnar då vilar kroppen c:a 60 % utav vad du skulle göra om du sov.

Sen får du se till att du har det bekvämt i sovrummet, t ex trivs du svals så till att det är svalt etc. Och för allt i världen, sitt inte vid datorn...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ta vara på sömntåget. Det finns olika cykler under kvällstiden, när det närmar sig att sömntåget kommer, lägger man ifrån sig boken eller tidningen och står snällt på perrongen!
Men det är det som cok skriver i sitt inlägg. Så lyd råden.

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag brukar sova gott om jag ser till att vakna vid samma tid varje morgon. Vilken tid jag går och lägger mig spelar mindre roll, kroppen blir ju olika trött olika dagar.

Alla former av motion brukar lösa sömnbesvär.

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Gislaved skrev:

Jag brukar sova gott om jag ser till att vakna vid samma tid varje morgon.

Jag levde efter detta när jag pluggade. Gick jag och lade mig vid 4 gick jag ändå upp kl 08.00. Detta för att man å kom i säng i tid dagen därpå. Numer vaknar jag alltid innan 8.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Japp, det är sant att en god sömnvana inte har med mängden sömn att göra, utan tajmingen. :)

r\ Om jag inte minns fel så dricker du ganska mycket cola. Undvik sånt framåt kvällssnåret. :i

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...jag tror det är för du har för mycket att göra. Prioritera bort sådant som du inte absolut måste göra så ska det nog kännas bättre efter ett tag. Att bara göra ingenting, aktivt. Är en konst. Man måste varva ner flera timmar innan man ska sova helst.

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

ja som danny skriver, varva ner. Jag hade också en dålig sömnperiod, vilket jag tror berodde på att jag hade för mycket i huvudet och inte kunde släppa det när det var dags att sova, kan va de mest vardagliga saker...

sätt in rutiner, bestäm dig för att du SKA gå och lägga dig tex 22:00 varje kväll. Ibland är vi tröttare än vi tror. Fast vi e hyper när vi står på benen kan vi somna som grisar om vi bara tillåter oss att lägga oss ner.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
140 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
139 ms — ändringar (db)