webForumDet fria alternativet

Rätten till min levertransplantation?

Juridik

4 svar · 1 140 visningar · startad av Kimsan

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg
Frågan#1

Jag har en kronisk leversjukdom sen sex år tillbaka. Jag kommer alltså aldrig bli frisk och tar jag inte relativt höga doser med mediciner dagligen så kommer levern tillslut kollapsa, man räknar det alltså som en mycket allvarlig sjukdom.
Det finns tusen orsaker till att jag inte vill leva med denna sjukdomen som jag inte ska dryga ut er med.

Jag önskar för allt i världen att jag kunde få en levertransplantation. Min läkare har sagt att utgången för många med min sjukdom har blivit just detta, men (off course!) det är en sista utväg.

Vad har patienter för rätt till transplantationer? Om det finns gott om ett organ (Min läkare säger att det är ca 3 månaders väntetid på en lever), varför kan de inte ge mig en? Sen kommer vi till det här med "risken" med en operation, jag är villig att ta en sådan risk. Har man större möjlighet om man bekostar operationen själv?

Slutklämmen; Är det helt kört för mig att få en ny lever såvida jag inte faller ner och håller på att dö?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Tror att i läkarens ögon så är det inte så akut med en ny lever för dig än.

De ser inte på det på samma sätt...

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

obelix skrev:

De ser inte på det på samma sätt...

Nä jag vet... :l trist för mej...

Jag får skov hela tiden, vilket gör att levern blir mer och mer oduglig så det känns inte helt otroligt att det kommer leda dit tillslut ändå. Medicinerna urkalkar skelettet så jag kommer bli ett uppochnervänt U när jag blir gammal.
Det är väl dom främsta anledningarna till att jag önskar jag kunde slippa detta.
är trött på alla mediciner med tusen biverkningar och alla provtagningar och sjukhusbesök.

men hey, kanske bara jag som e bitter... :OO

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Väldigt tråkigt för dig Kimsan, :( hoppas verkligen du får en transplantation.Här kan du annars läsa lite om levertransplantationer.
http://www.karolinska.se/templates/Page.aspx?id=45761&epslanguage=SV

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

http://www.glycorex.se/

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)