webForumDet fria alternativet

"-Hoppa inte - vi filmar dig!"

Medier & press

7 svar · 644 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Nu har jag läst Aftonbladets artikel "Nya räcken ska stoppa hoppare" men jag kan inte riktigt släppa det hela då några frågor ploppat upp i mitt huvud. Jag kommer nu att plocka lite citat ur artikeln.

Räcken och övervakningskameror – så vill Vägverket få ner antalet självmord från broar.

Räcken, shoot. Det kan jag delvis förstå men ändå inte. I exemplet Angeredsbron, som alltså i stort sett är 50-60 meter hög hög rakt över hela dalen (med E45, Götaälv och E6:an under sig), så slår man ihjäl sig oavsett var man hoppar. Det är bara att kika på artikelbilden. Att hoppa vid sidan om dessa extrauppsatta skyddsräcken ger garanterat samma effekt som om man hoppade över vägen. Ja, med skillnaden då att man som bilägare slipper få en självmordshoppare på biltaket. Det kanske är det som Vägverket primärt haft i åtanke? Kamerorna vet jag inte ens om jag vill gå in på. Jag kanske tänker lika kort som min näsa räcker men någon får gärna förklara hur dessa kan förhindra en självmordsbenägen person att faktiskt genomföra aktionen.

– Vi funderar hela tiden på vad vi kan göra för att förebygga självmord.

Om någon bestämt sig för att avsluta sitt liv genom självmord så är det inte så att det finns ont om platser att genomföra detta på. Ska man bygga skyddsstaket överallt? Ska man sluta bygga broar? Får vi se en ny licens för rep framöver? Är det Vägverkets jobb att ta hand om det som andra myndigheter och inrättningar inte klarar av?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Tanken med räckena är väl att hindra spontana självmord. De som verkligen vill ta livet av sig klättrar givetvis över räcket. Men de som kanske inte riktigt bestämt sig ångrar sig förhoppningsvis när de måste klättra och hålla på.

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg

Dryden skrev:

Nu har jag läst Aftonbladets Är det Vägverkets jobb att ta hand om det som andra myndigheter och inrättningar inte klarar av?

Precis om vägverket har så mycket pengar att de kan lägga dem på dyr kamerautrusning och räcken så tycker jag att de kan donera dem till svensk psykvård eller ungdomsmottagningar.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

– Som det är nu förhindrar räckena bara de trafikolyckor som kan uppstå efter att någon hoppat ner på vägen, säger Bissmark.

Där har ni anledningen till räckena. De förebygger inte självmord, men de förhindrar att andra skadar sig.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag tvivlar i och för sig på att det omöjligt att ta sig förbi räckena.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det Påminner lite om det som Lasse Lindroth skämtade om för typ 15-20 år sen, det var en hög byggnad i USA där dom hade problem med att folk hoppade... så dom hade skaffat beväpnade vakter.

"Han tänkte hoppa, så jag sköt honom!"

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

På något vis känns det fel att Vägverket ska förebygga självmord, eller undvika större konsekvenser av det. Svensk psykvård, någon?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Verkligheten. 1.400 personer dör varje år i självmord, dvs två sjunkna Estoniabåtar. I Västra Götalandsregionen tar 200 människor sitt liv varje år. Räddningsverket: Självmord och självmordsförsök kostar samhället 5.5 miljarder årligen. Vägverket har en metod för att beräkna rimliga kostnader för säkrare vägar per räddat liv. Använt på självmord kan man satsa upp till 18 miljoner kronor för ett (1) räddat liv
http://209.85.135.104/search?q=cache:eECUy7NbX7MJ:www.suicidprev.com/blogg/press-meddelande-090914.pdf+räddningsverket+5.5+miljarder&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

Så räckena skulle alltså kosta samhället mindre, men naturligtvis borde man satsa mer på psykiatrin i förebyggande syfte, istället för att ge dom som mår dåligt en klapp på axeln.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)