Där jag bor byggde man om parkeringen förra sommaren och tog bor en massa 24h parkeringsplatser. Nu finns det 12 st platser till ~300 lägenheter och dessutom används 6-7 st av dessa platser av boende. Så det som finns kvar är 5-6 platser på ~300 lägenheter. Med enkel matematik så ser man att besökande inte kan stå på de platser som är tänkta för besökande utan måste leta sig längre bort.
Jag betalar för en plats men har också börjat stå på 24h parkeringen just för att mina besökande ska ha någonstans att parkera. Självklart använder jag bilen varje dag eller vänder på den iaf så att jag får nya 24h och klarar mig från böter...
Känns fel att göra såhär men samtidigt som ett måste...
Hyresvärden får betalt från dig som bor där och för den lägenhet och det hus han låter dig får låna, resten får anses som lyx :)
Vad blev det av dom tidigare platserna? Är det hus som vanligt som får ersätta parkeringsplatser (här i stan bygger dom hus på parkeringsplatserna så snart kan man inte parkera i stan)...
Du måste ju parkera lagligt så det är nog tyvärr ditt problem att försöka lösa det på ett för dig (och lagen) bra sätt.
Ni har inget parkeringsgarage eller nåt där ni får köpa månadskort eller hyra en reserverad plats i lagom närhet?
De tidigare platserna blev uthyrningsplatser som nu inte är uthyrda. Man får hyra dessa lediga platser som reservplatser, men det kan bara göras mån-fre 9-16.
Jag har löst problemet för min del (lagligt), men på detta sätt drabbar jag istället många andra helt i onödan.
Går det att diskutera med hyresvärden? Har du/ni förslag på hur det skulle kunna lösas? Är ni villiga att ta ev kostnader på hyran?
Där jag bodde tidigare samma problem upp och då fick vi följande förslag:
* Delar av vår innergård skulle göras om till parkering
* Gräsmattan på baksidan skulle helt eller delvis göras om till parkering
* Ett område i närheten skulle hyras och kostnaden för anläggning, skötsel och markhyra skulle läggas på hyrorna
Inget av detta passade dock hyresgästerna och de kunde inte heller komma på något bättre så det hände ingenting.
Har varit i kontakt med dem några gånger sedan det byggdes om och varje gång så håller de med att det är fel att boende står på 24h platser men de gör inget mer än så.
Har lämnat förslag:
* Sätt upp en tilläggsskylt där det står "Besökande" på, då får bilägaren inte bo på adressen, då blir det böter.
* Sänk tiden från 24h till 12h, 8h eller 6h
Jag har precis lämnat en förening där jag satt i styrelsen sedan -98.
Parkeringsbrist och katter som skiter i sandlådor är stående problem hos de flesta känns det som...
Vi löste aldrig parkeringsproblemen egentligen men vi försökte iaf förbättra situationen lite. Det största problemet var att de boende ställde sig på besöksplatserna. De flesta (inte alla) som stod på besök ställde sig där eftersom de skulle iväg senare på kvällen och inte orkade köra in i sitt garage. De som skulle ha besök på kvällen ställde sig där på dagen eftersom det i stort sett alltid var fullt på besöksplatserna på kvällen...
Vi har platser några hundra meter längre bort men det spelade ingen roll.
Som grädde på moset parkerade grannföreningens besökare på våra platser eftersom de hade valt att helt ta bort sina besöksplatser.
Vi kontaktade Controlla som "vaktade" för oss och gjorde om reglerna lite. Varje hushåll fick ett parkeringstillstånd som stod på lägenheten. Dessutom fick man inte parkera på besök om man bodde i föreningen. Controlla kollade upp regnumret och lappade alltså även de som hade tillståndet i bilen om de bodde i området.
Det hjälpte faktiskt lite men helt bra funkar det inte ändå.
I min förening bryr de sig inte alls om vem som står på besöksparkeringarna. Uppenbarligen. När jag flyttade hit i höstas var de på mig några gånger och hade några platser lediga, men inga som jag ville ställa min bil på av olika anledningar. Sedan december har de varit knäpptysta och inte sagt ett ord om saken. Har hänt vid flera tillfällen att bilen stått stilla i flera dagar på besökande. Inga problem. Inga lappar. Gratis är gott, typ.
Poteta skrev:
Dessutom fick man inte parkera på besök om man bodde i föreningen. Controlla kollade upp regnumret och lappade alltså även de som hade tillståndet i bilen om de bodde i området.
Hur gör man om en som bor på området äger en bil som står på någon annan, som bor någon annanstans? Omöjligt att lappa en sådan, eller?
Vi i våran förening hade liknande problem som i Potetas förening. Här löstes det så att det sattes upp en parkeringsautomat, att parkera kostar några kronor i timmen samt 20 kr/dygn. Vi blev av med tjuvparkerare från grannföreningarna. Finns även p-tillstånd för boende med fler bilar att lösa.
Har varit i kontakt med dem några gånger sedan det byggdes om och varje gång så håller de med att det är fel att boende står på 24h platser men de gör inget mer än så.
Har lämnat förslag:
* Sätt upp en tilläggsskylt där det står "Besökande" på, då får bilägaren inte bo på adressen, då blir det böter.
* Sänk tiden från 24h till 12h, 8h eller 6h
Dra det ännu längre och sätt Avgift alla dagar 00-24. Så har dom gjort i en grannförening och det verkar ha fungerat. Det behöver inte kosta så mycket för det, ett par kr/h räcker för att få bort merparten och det är inte speciellt mycket begärt för besökaren att betala den ringa summan vid besök.
Problemet med P-automater är att det kostar föreningen pengar.
Vi kollade också upp det men det föll på att det blev för dyrt. Dels kostade automaterna 50 000 kr st. i inköp, sedan skulle de installeras, det skulle dras fram el (det hade blivit riktigt lång väg att gräva för att hitta fastighets-el) plus att allt ska administreras med tömning av automater osv.
Men visst kan det funka i större föreningar med bättre ekonomi.
Var glada att ni har parkeringsplatser överhuvudtaget - här är det krig på gatan som gäller, max 24h enligt lokala föreskrifter och dessutom avgiftsbelagt. :l
Bakgrunden är att hela Torpa byggdes på 20-talet när bil inte var så vanligt, alltså existerar det inte garage förutom under de fåtalet nybyggda hus som finns. Där får man för att man bor i populära kvarter och dessutom råkar ha bil. :bla
Vi kollade också upp det men det föll på att det blev för dyrt. Dels kostade automaterna 50 000 kr st. i inköp, sedan skulle de installeras, det skulle dras fram el (det hade blivit riktigt lång väg att gräva för att hitta fastighets-el) plus att allt ska administreras med tömning av automater osv.
Hectronic har batteridrivna automater som laddas via solceller på maskinen.
Den admministrativa biten är tyvärr inte batteridriven. :)
Den föreningen jag pratade om betalar, såvitt jag vet, inte en krona. Det är parkeringsbolaget som står för det och hela bötern tillfaller bolaget.