Tjena allihopa, sitter här och kollar på Alladin på svenska och jag måste höra om det är någon som vet om det är svenska som dom rör munnarna med:P?
kollar noga och det ser ut som om dom pratar svenska med munnarna.
men orginialet är ju gjord i usa, har dom redigerat munnarna så att dom rör sig som svenskan?:P
Tjena allihopa, sitter här och kollar på Alladin på svenska och jag måste höra om det är någon som vet om det är svenska som dom rör munnarna med:P?
kollar noga och det ser ut som om dom pratar svenska med munnarna.
men orginialet är ju gjord i usa, har dom redigerat munnarna så att dom rör sig som svenskan?:P
Jag tvivlar på att dom gjort om animeringen för att passa språket. Det är nog bara en slump och lite inbillning om det då o då stämmer. Förresten så är det nog inte sådär himla stor skillnad på munrörelser när man ansckar olik språk som folk kanske tror. Man dubbar ju alla Hollywoodfilmer i t.ex. Tyskland, Frankrike och Italien (eller?) och folk tycker tydligen att det funkar bra....
Står inget där direkt, men jag tvivlar starkt på att dom har gjort det.. har själv den på dvd och pendlar mellan engelska och Svenska och ingen skillnad där :P Kan vara rena turen eller att du är lite för trött när du såg den :P
okej okej:) men jag började undra när jag såg scenen där han hittar anden. då håller han på och fara omkring och i slutet av den scenen komemr det upp en neon skylt där det står "Applåder" :P hur kan det komma sig då:S?
Det är relativt enkelt att ändra ett fåtal frames i en film för att anpassa den till det land den ska ses i. Just den neonskylten är rätt unik, jag kan inte påminna mig att de ansträngt sig såpass mycket i någon annan Disneyfilm.
Hursomhelst, munrörelserna är inte anpassade efter varje språk, det skulle ta evigheter att fixa all dialog. Ett praktexempel på det är just i Aladdin, när de precis hittat lampan och Abu sträcker sig efter en stor ädelsten. Aladdin får syn på honom och skriker "NEJ!" men munrörelsen är ett glasklart "NO!"