webForumDet fria alternativet

Köpa gasolgrill, vad tänka på?

Konsumentråd

9 svar · 12 023 visningar · startad av G8

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg
Frågan#1

Vi ska köpa en gasolgrill hade vi tänkt och undrar nu om det är någon som är expert på området som kan ge lite tips?

Vi tittar på en grill som beskrivs så här:

Rostfritt lock och frontpanel. stålvagn med förvaringsskåp, 1st gjutjärnsgaller, 1st gjutjärnsstekplatta, 3st gjutjärnsbrännare, varmhållningsgaller, integrerad tändning, droppskål, termometer.

Synpunkter?

En del gasolgrillar verkar ha lavastenar, vad är fördelen med dessa?

Den grillen vi tittar på verkan inte ha lavastenar, vore det värt att köpa till dessa?

//G8

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag har hört en hel del bra om BeefEater!
Förlåt, var tvungen. :r

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Lavastenarna är till för att sprida värmen från brännarna jämnt över grillytan. Jag tror inte du ska köpa till lavastenar till den grill du nämner, brännarna och grillgallret sprider värmen tillräckligt bra själv.

silfver skrev:

Jag har hört en hel del bra om BeefEater!

Hittar ingen återförsäljare i sverige...? ;)

Peeer skrev:

Lavastenarna är till för att sprida värmen från brännarna jämnt över grillytan. Jag tror inte du ska köpa till lavastenar till den grill du nämner, brännarna och grillgallret sprider värmen tillräckligt bra själv.

Ok, då vet jag lite mer :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag hade ställt mig frågan "varför" om jag börjat fundera på en gasolgrill. Det smakar ju inte "grillat" precis.

Så du menar att om det inte smakar tändvätska så smakar det inte grillat? ;)

Anledningen är väl igentligen att det är enklare rengöring, uppstart samt att det är snyggt med en sjyst grillvagn :)

Du får gärna försöka övertyga mig åt kolgrillshållet om du har bra argument..

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Hehe, visst är det gott med T-gul :)

Även om man tänder med eltändare eller annat så ger ju bricketterna eller kolet en helt annan smak åt det man grillar. Jag har aldrig ätit ngt som är grillat på en gasolgrill som smakat grillat.

Använder man en klotgril så är det bara att lägga på locket när man grillat klart så slocknar glöden och man kan oftast fortsätta grilla på samma bricketer minst en gång till.

Rengöring sköter sig själv nästa gång man tänder grillen, låt gallret ligga på när du tänder på :) Inte en bakterie som överlever den värmen.

Prova/smaka något som är grillat på en gasolgrill innan du köper en iaf.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Min flickvän har gasolgrill och jag tycker det är riktigt gott att äta kött som blivit grillad på den. Jag tycker absolut inte att man känner nån gasolsmak eller saknar kolsmaken.

Jag tror det där sitter mer i huvudet. :) Gasol ftw!

Nicrosoft skrev:

Prova/smaka något som är grillat på en gasolgrill innan du köper en iaf.

Det kan jag köpa dock. ;)

Titta vad jag hittade, precis lagom i tiden :)

http://www.expressen.se/mat/1.682315

Expressen rules (idag iaf.)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)