webForumDet fria alternativet

Korthandelns största U-land

Politik & samhälle

5 svar · 568 visningar · startad av filippo

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg
Frågan#1

Tyskland är ett land som på många sätt kommit långt fram i utvecklingen.
Men när det gäller betalkort så är de ett riktgit u-land.

Idag i Köln på Media Markt så hade jag bestämt mig för att köpa en musik-dvd och en förpackning DVD-R. Väl vid kassan så plockade jag fram mitt Mastercard fick då ett "Nein" som svar. Bytte då till VISA, men då kom svaret: INGA BETALKORT TACK! :l :x :OO (n)

När ska tyskarna lämna 80-talet och komma in på 2000-talet som övriga Europa? :bla (n)

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Klart beklämmande. Råkade ju ut för samma sak när exempelvis inte ens McDonalds på Hamburgs två stora tågcentraler inte accepterade mitt VISA-kort. Dessutom har de frisyrer och klädstil från 80-talet. Fortfarande. :p

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Det är många fler länder än så. Det är likadant i Irland.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

När vi snabbstoppade på McD i Danmark för ett par år sen vägrade de ta våra Visakort. De var ju inte danska... :OO

Samma resa stoppade vi på McD i Tyskland och där har jag för mig det gick bra med Visat - eller om vi nu hade växlat till D-mark, det kommer jag inte ihåg.
Hur som helst fick jag mitt käk, gick med brickan till servett-och-sugrörsdisken och plockade åt mig, men jag letade förgäves efter ketchup..?
Gick tillbaka, frågade i kassan och fick till svar att ketchupen kostade extra... :o :e

Medlem sedan jan. 2006278 inlägg

Deutschland Deutschland über alles ! Låter alldeles underbart att bo i Tyskland.
Brukar alltid hamna bakom Asta 75 som..
1. Börjar rota efter kortet först när alla varor är inslagna och hon får summan :(
2. Kommer sen på att hon måste ha sina läsglajor för att se knappsatsen och börjar rota igen i handväskan.
3. Slår alltid in fel kod minst 1 gång.
3 minuters betalningsprocedur för 3 potatisar, 1l mjölk och ett pkt finska pinnar.

Cash is King :)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Mad Monkey skrev:

Deutschland Deutschland über alles ! Låter alldeles underbart att bo i Tyskland.
Brukar alltid hamna bakom Asta 75 som..
1. Börjar rota efter kortet först när alla varor är inslagna och hon får summan :(
2. Kommer sen på att hon måste ha sina läsglajor för att se knappsatsen och börjar rota igen i handväskan.
3. Slår alltid in fel kod minst 1 gång.
3 minuters betalningsprocedur för 3 potatisar, 1l mjölk och ett pkt finska pinnar.

Cash is King :)

Det är klart kan man inte hantera ett betalkort ska man inte ha det heller :P Jag använder nästan uteslutande visa-kortet. Har sällan pengar löst.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)