SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Jag fotade för någon vecka sedan en dovhjort med stora ståtliga horn i Stadsparken.
I går när jag var där och fotograferade igen så såg jag samma hjort - men den här gången utan horn. :o Vad har hänt? Har han stångat av dem? Har djurskötarna snott dem? Stackarn skakade som en gammal gubbe. :(
r\ Okej, nu när jag jämför bilderna så ser jag att det inte är samma hjort. Vilken tabbe. :p Men i alla fall så har den andra hjorten stora sår i skallen, varför?
r2\ Jo, men visst fan är det samma hjort? Kanske inte de bästa två bilderna att jämföra mellan, men fläcken i pannan tyder ju på att det är samma djur. :l
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Hmm
Hos hjortdjuren bär endast handjuren horn - med undantag för renen. Varje år fälls och förnyas hornen. De växer ut från ett benutskott i pannan
Googlade mig till följande referens: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/ovrigaarter/dovhjortkopia.asp :bire
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg
jarvklo skrev:
Hmm
Hos hjortdjuren bär endast handjuren horn - med undantag för renen. Varje år fälls och förnyas hornen. De växer ut från ett benutskott i pannan
Googlade mig till följande referens: http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/ovrigaarter/dovhjortkopia.asp :bire
Tack för det. :) Så... hjorten har tappat hornen? Precis som en blånagel? Eller har skötarna hjälp honom?
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Ja den detaljen får du nog ta direkt med hjorten - eller dess skötare ;)
... men det är tydligen i april-maj som hornfällningen normalt sker om man får tro t.ex. http://larandenatur.lund.se/hoje/hacke/hjort.htm ;)
Uppdaterat (se nedan): Är det en hjort är det alltså tydligen anmärkningsvärt http://www.jagarnasriksforbund.se/page22179.php - är det ett rådjur skulle det enligt vissa källor vara helt i sin ordning att den fällt sina horn nu.
Uppdaterat 2: Men å andra sidan finns det gott om källor som motsäger det också och hävdar att även rådjur fäller hornen under hösten... :P
CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Nej, fejningstiden får dovhjorten är i augusti. Däremot har rådjur fejningstid på våren.
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Ah. Internet är fyllt av skräp :)
*uppdaterar* föregående inlägg
jarvklo skrev:
Ja den detaljen får du nog ta direkt med hjorten - eller dess skötare ;)
Jag försökte få ur hjorten vad som hänt, men han fnös bara åt mig. :e
Vi kan alltså komma fram till att borttagningen av hornen inte har skett naturligt?
CcolioneMedlem sedan juni 20014 421 inlägg Rådjurshorn brukar inte bli så stora, ej heller skovelformade. :) Så allt talar för en hjort. ;) Utöver att djuret ser ut som en hort...
K@llen skrev:
Är det en hjort då?
Vad är skillnaden? :e
Ja, det är en dovhjort. Det stog det i alla fall på skyltarna i Stadsparken. :OO Skillnaden kan du läsa om i Jarvklos länkar.
JjarvkloMedlem sedan juli 20013 378 inlägg Ack ja...
Även för rådjur förekommer motstridiga uppgifter på nätet (Höst säger en del, vår säger en del)...
Jag antar att det enda sättet du kan få svar är att fråga skötarna direkt - de borde ju veta om hornfällningen för just det här djuret brukar ske under hösten eller våren (och inte minst om det skett en medveten kapning eller en olycka dessutom :) )
jarvklo skrev:
Ack ja...
Även för rådjur förekommer motstridiga uppgifter på nätet (Höst säger en del, vår säger en del)...
Jag antar att det enda sättet du kan få svar är att fråga skötarna direkt - de borde ju veta om hornfällningen för just det här djuret brukar ske under hösten eller våren (och inte minst om det skett en medveten kapning eller en olycka dessutom :) )
Ja, jag antar att det är enda sättet att få ett säkert svar. :)
Tack ändå för era svar!
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggBåde dovhjorten och kronhjorten fäller sina horn om våren, medan rådjuret (som är mycket mindre och har bra mycket kortare horn) fäller sina horn under senhösten/vintern.
Dovhjort: april-juni
Kronhjort: mars-april
Rådjur: oktober-december (yngre djur ibland senare)
Källa: Däggdjur - alla Europas arter, av Bjärvall och Ullström
SsilfverMedlem sedan apr. 200312 679 inlägg Tack för infon, Fia! När du säger fäller, de tappar alltså bara sina hon rakt upp och ner? Som en tand? Läskigt. :)
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
silfver skrev:
När du säger fäller, de tappar alltså bara sina hon rakt upp och ner? Som en tand? Läskigt. :)
Japp! De ramlar av, helt naturligt.
Enligt vissa källor (Jägareförbundet) så är hornen främst en statussymbol för tjurarna. Om dess främsta uppgift vore att försvara sig mot rovdjur så borde ju hindarna också ha horn. Istället är det ett sätt att signalera sin styrka och rang. Lagom till brunsten är hornen färdigutvecklade och fina för att avskräcka rivaler (och imponera på hindarna?). Sen när brunsten är över är det mest onödigt att gå omkring och bära på stora horn, så då fälls dem.
Fia skrev:
Japp! De ramlar av, helt naturligt.
Enligt vissa källor (Jägareförbundet) så är hornen främst en statussymbol för tjurarna. Om dess främsta uppgift vore att försvara sig mot rovdjur så borde ju hindarna också ha horn. Istället är det ett sätt att signalera sin styrka och rang. Lagom till brunsten är hornen färdigutvecklade och fina för att avskräcka rivaler (och imponera på hindarna?). Sen när brunsten är över är det mest onödigt att gå omkring och bära på stora horn, så då fälls dem.
Häftigt. :) Imponerande också att de lyckas växa ut så fort igen! Och ännu coolare att jag hann se hjorten med horn, och sedan utan. :D
AAdestroMedlem sedan feb. 2007161 inlägg Borde inte såret efter hornen bli infekterat ganska lätt?