webForumDet fria alternativet

Slippa reklam i telefonen

Datasäkerhet

16 svar · 1 024 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Hm, nu har jag ofrivilligt hamnat på två av stadens nattklubbars telefonutskickslista. Så nu får jag ett par sms varje vecka om att "Kom till oss och festa! Boka Bord nu!" bla bla bla. Skitirriterande.

Hur får man stopp på sånt här?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Ring och säg åt dom att radera dig från listan...

Det är ju som att maila tillbaka till de som skickar ut spam-mail, haha. Det måste finnas någon annan lösning?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

Gå ner till krogen istället då?

silfver skrev:

Det är ju som att maila tillbaka till de som skickar ut spam-mail, haha. Det måste finnas någon annan lösning?

Alltså ring inte nummret som reklamen kommer ifrån, Utan ring såklart direkt ner till stället på deras vanliga telefon...

Esen skrev:

Alltså ring inte nummret som reklamen kommer ifrån, Utan ring såklart direkt ner till stället på deras vanliga telefon...

Jo, jag förstod att du menade det. :)

Jag har för mig att man kunde skicka ett sms med innehållet "STOPP" till något nummer, för att slippa reklam. Men det kanske bara var reklam från Comviq.

silfver skrev:

Jo, jag förstod att du menade det. :)

Jag har för mig att man kunde skicka ett sms med innehållet "STOPP" till något nummer, för att slippa reklam. Men det kanske bara var reklam från Comviq.

Ifall du te.x väljer att abonera på någon tjänst med sms, Så brukar det finnas ett sätt att avsluta abonemanget, Te.x att man skickar ett sms med ordet stopp till ett nummer, men det gäller ju enbart för just det abonemnaget, Och vad jag vet så finns det inget speciellt sms medelande man kan skicka för att slippa reklam, Men hur har dom fått tag på ditt nummer?

Esen skrev:

Ifall du te.x väljer att abonera på någon tjänst med sms, Så brukar det finnas ett sätt att avsluta abonemanget, Te.x att man skickar ett sms med ordet stopp till ett nummer, men det gäller ju enbart för just det abonemnaget, Och vad jag vet så finns det inget speciellt sms medelande man kan skicka för att slippa reklam, Men hur har dom fått tag på ditt nummer?

Ena klubben gjorde jag en hemsida till, så vi hade telefonkontakt (vill dock inte ringa honom nu). Den andra klubben är min vän ansvarig för, som förmodligen skrivit in hela sin telefonlista. :OO

Det här sättet att göra reklam börjar ju bli ganska så utbrett. Klubbar måste ju använda någon tjänst där de skriver in alla nummer och skickar ett sms. Den här tjänsten måste man ju på något sätt kunna undvika att delta i, eller vad man ska säga. Kanske en fråga jag borde ställa till Tele2 i stället...

Dom måste ju använda ett sånt här program
http://pixie.se/?gclid=CNqfwa7a9IsCFRsQZgodcklhUw

Men frågan e ifall det går att spärra detta när kunden själv skriver i nummrena?

Medlem sedan juni 20019 519 inlägg

silfver skrev:

Ena klubben gjorde jag en hemsida till, så vi hade telefonkontakt (vill dock inte ringa honom nu). Den andra klubben är min vän ansvarig för, som förmodligen skrivit in hela sin telefonlista. :OO

Det här sättet att göra reklam börjar ju bli ganska så utbrett. Klubbar måste ju använda någon tjänst där de skriver in alla nummer och skickar ett sms. Den här tjänsten måste man ju på något sätt kunna undvika att delta i, eller vad man ska säga. Kanske en fråga jag borde ställa till Tele2 i stället...

Vad ska Tele2 göra? Det är inte deras tjänst och det är faktiskt du själv(antagande) som har skrivit in lista. Det svar du kommer få från Tele2 och vilket annat bolag du än ringer till kommer vara något i stil med: "Det är inte är inte våran tjänst och inte vårat ansvar, kontakta dom som ta hand om tjänsten". Är ju mer eller mindre en innehållstjänst av en annan firma som ta hand om detta.

Enligt reglerna så måste du ha samtyckt till att få sms, och som jag förstå det så har du det?

Men det måste även tydligt framstå var smset kommer ifrån och hur man stoppar fler meddelanden! Så ifall det inte står hur du ska göra för att slippa smsen så e det olagligt.

"EU förbjuder icke-begärd skräppost till privatpersoner
EU:s regler om integritet och elektronisk kommunikation förbjuder icke-begärda kommersiella meddelanden, så kallad skräppost eller ”spam”. Regeln gäller vid e-post, SMS- och MMS-meddelanden till privatpersoner som inte först har samtyckt till reklamen. Elektronisk reklam kräver därför samtycke, tydlig avsändare och möjligheter att stoppa fler meddelanden.
"

Medlem sedan mars 2005149 inlägg

Vet inte hur lagarna ar hemma i sverige men i uk sa hatr man alltid en unsub eller stop eller liknande i sms et....

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag vet inte om NIX gäller för mobiltelefoner, men jag kommer att jobba för det.
Under den senaste veckan, när vi var i Italien, blev jag uppringd från Bredbandsbolaget flera gånger, och när jag lyckades hinna svara blev det bara "Vi har inga lediga säljare lediga just nu"!! Och det är ju jag som får betala det hela. Skit för icke begärd telefonförsäljning.

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Gå in på nattklubbarnas hemsidor så brukar det så där hur du gör för att få nyhtere direkt i mobilen samt hur du gör för att avsluta prenumerationen.

Skulle det inte stå något där, då ska du ta kontakt med nattklubben och säga till dom hur det ligger till.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

Nej, NIX finns inte för mobiltelefoner. Ev skulle det komma men det verkar vagt. Det var uppe i någon morgontidning häromdagen och jag förstår inte varför företagen inte kan acceptera dem när de accepterar att man registrerar fasta telefonnummer.
Det jag tror föranledde artikeln var att folk fått betala när de svarat i utlandet.

Sedan är det ett automatiska uppringningar ett skit - oavsett om man bara möts av "ingeting" eller "Vi har inga lediga säljare lediga just nu".

En tjänst jag skulle gilla var blockering av vissa telefonnummer. Inte bara för reklam .. Visst man kan kolla nummerpresentationen men det skulle vara skönt att överhuvudtaget slippa höra signalen

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Mackell skrev:

Visst man kan kolla nummerpresentationen men det skulle vara skönt att överhuvudtaget slippa höra signalen

Fast dessa nummer brukar ju vara skyddade och har man även bekanta med skyddade nummer så vet man ändå inte vem det är.

Medlem sedan maj 2007147 inlägg

De försäljare som ringer upp med nummer som inte visas avbryter jag så fort jag fått klart att de är försäljare med att jag aldrig skulle handla från ett företag som inte visar sitt telefonnummer och sedan lägger jag på.

Men visst - jag har blivit störd av samtalet så det är ett skit

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)