webForumDet fria alternativet

Vad för ägg?

Småprat

3 svar · 1 763 visningar · startad av Lasse H

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg
Frågan#1

Vad är detta för ägg?
När kommer dom att kläckas?
Kan jag gå fram och plåta ungarna utan att göra "skada"?
Boet finns tjugo centimeter ovanför marken.

Har jag redan varit för nära (29cm)?

ägg.jpg
Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Fräcka färger. Ser nästan ut som prydnadsägg.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Lasse H skrev:

Vad är detta för ägg?
När kommer dom att kläckas?
Kan jag gå fram och plåta ungarna utan att göra "skada"?
Boet finns tjugo centimeter ovanför marken.

Har jag redan varit för nära (29cm)?

Jag satsar 10 kr på att det är koltrast, p g a på den låga höjden, bomaterialet och äggens utseende. Här är en annan bild på koltrastägg: http://www.hlasek.com/foto/turdus_merula_8795.jpg Äggen tar gissningsvis ett par veckor på sig att kläckas och sen tar det ungefär lika länge till innan ungarna är flygfärdiga.

Hur mycket du kan plåta ungarna utan att honan störs törs jag inte svara på. Olika fågelarter är olika känsliga. Men om du ska plåta, stanna inte i närheten för länge (så att äggen kallnar/ungarna inte får mat) eller alltför ofta (så att honan finner boplatsen för osäker).

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Fia skrev:

Jag satsar 10 kr på att det är koltrast, p g a på den låga höjden, bomaterialet och äggens utseende. Äggen tar gissningsvis ett par veckor på sig att kläckas och sen tar det ungefär lika länge till innan ungarna är flygfärdiga.

Hur mycket du kan plåta ungarna utan att honan störs törs jag inte svara på. Olika fågelarter är olika känsliga. Men om du ska plåta, stanna inte i närheten för länge (så att äggen kallnar/ungarna inte får mat) eller alltför ofta (så att honan finner boplatsen för osäker).

Okej tack för svaret.
Ser ju ut som koltrastägg.
Om jag återvänder för att plåta ungarna stannar jag bara en minut och bränner av ett antal bilder.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)