webForumDet fria alternativet

Förvaring av kaffe

Mat & dryck

10 svar · 2 276 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Hur ska man helst förvara kaffe? Jag själv har det i en plåtburk med ordentligt lock hemma, som jag förvarar i ett rumstempererarat torrt skåp i köket. Jag har också hört och sett att vissa förvarar det i exempelvis kylen.

Hur förvarar du ditt kaffe och har du några bra tips?

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Det är väl som med så mycke annat; torrt, rumstempererat och utan solljus.
Dvs i en plåtburk med lock fungerar optimalt :)
Det är så jag alltid har förvarat mitt kaffe iaf.
Så gjorde även familjen när jag var liten vet jag.

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg

Lufttätt, svalt, (gärna kyl) och torrt säger de flesta experter, många tycker att om man köper i plastförpackning (redan malt) så ska man förvara i den för att inte få in syre i kaffet.

Svensk Kaffeinformation

Själv förvarar jag i glasbehållare med tätt lock och i rumstemperatur.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Jag förvarar kaffe på samma sätt, plåtburk, torrt, rumstemp. Kaffet ska ju definitivt inte utsättas för fukt och luft. Man kan iofs frysa kaffet, men det bör då förvaras i torr kyla.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Har mina kaffebönor i frysen, funkar alldeles utmärkt. Dessutom är det hemskt tillfredsställande att mala dem när de fortfarande är frysta :)

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag förvarar mitt kaffe i den förpackning jag köper det i, antingen helt öppen eller med ett taskigt tillslutet gummiband. Jag har nog inte direkt några tips på hur man lagrar sitt kaffe bäst. ;)

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Förvarar största delen i kylen, sedan har jag en liten kaffeburk på köksbordet som är tätt förslutet.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Override har nu förlorat sin rättighet att dricka kaffe. ;)

Jag har mitt kaffe i en tätt försluten glasburk, i kylen. Det funkar bra, även om det inte är hundraprocentigt. Den absolut bästa förvaringen är ju oöppnad förpackning, så jag skulle vilja ha förpackningar med bra innehållsstorlek, dvs 6 koppar per förpackning. Inte helt miljöoptimerat, jag vet, men det var inte heller frågan. ;)

Medlem sedan maj 2001431 inlägg

Kör med två typer av kaffe:
Bryggkaffet: Plåtburk med tätslutande lock i rumstemperatur.
Snabbkaffe: glasburk utan lock i rumstemperatur.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

En kompis snackade med om just detta med en som jobbar på Löfbergs Lila. Just det att inte byta kärl utan låta kaffet vara kvar i originalförpackningen var tydligen viktigt. Men för egen del så känns det läbbigt att ha kaffet i en sladdrig påse some ser ut som ett paket. Jag häller över till en glasburk.

Å andra sidan tar ett sånt där paket (0,5 kilo tror jag?) slut efter 3 dagar så det hinner liksom inte bli särskilt gammalt.

Men vad som är viktigare är ju själva bryggningen, eller hur man nu gör själva drycken. Jag brygger manuellt eftersom jag aldrig litat på att elbryggare får upp vattnet till kokpunkten, och att man faktiskt måste göra precis samma handgrepp/jobb som när man "handbrygger".

För en massa år sen körde Gevalia (?) med annonser som samtidigt var kaffebryggarlektioner och använde Pekka och Bibbi Langer (väldigt poppis i folkhemmet då) som instuktörer. En sak dom påpekade var bl.a. att först blöta kaffepulvret i bryggtratten med skållhett kaffe och låta dra nån minut, och därefter slå på vattnet. Men det är klart att den "tekniken" försvunnit eftersom man aldrig kör manuellt längre....

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg

Herman skrev bland annat:

Snabbkaffe: glasburk utan lock i rumstemperatur.

Snabbkaffe är inte kaffe ;)

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)