webForumDet fria alternativet

"Ljusblixtar" i perifirin på höger synfält - vad är fel?

Småprat

10 svar · 17 692 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Hej!

På sista tiden har jag varit tvungen att gå ner i arbetstid och lägga en del privata som arbetsmässiga åtaganden åt sidan på grund av personlig stress och för mycket jobb. Jag är, som det har kallats, utarbetad.

För någon vecka sedan, när jag satt hemma framför TV'n upplevde jag för första gången detta "fenomen" jag undrar över; en liten ljusblixt, vit, längst ut till höger i mitt synfält. Bara en bråkdels sekund blixtrar den till, fast bländar inte, och sen försvinner. Den är inte förknippad med någon form av smärta och den verkar kunna uppstå när som helst på dygnet. Som det är nu händer det mellan 10-20 gånger om dagen, och det är alltid på höger öga.

Jag har i nuläget inga glasögon och använder inte linser.

Vad är det för nåt? Är det en stressreaktion? Ska jag gå och kolla synen?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

OveRRidE skrev:

Ska jag gå och kolla synen?

Du borde iallafall prata med en ögonläkare...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Skulle tro att det har med ögats blodkärl att göra, dvs någonstans inne i ögats näthinna till vänster (motsvarar vad du ser till höger), eller en nerv på samma ställe som ligger i kläm, kanske p.g.a. ett blodkärl eftersom just kärlproblem kommer med t.ex. stress.

Gå till din ditriktsläkare först. Problemet behöver nödvändigtvis inte orsakas av ögonproblem alls och då är det kanske att spilla tid att gå till en ögonläkare.

Men om det låter "swoooosh" samtidigt som du ser fenomenen, så är det nog bara Stålmannen som flyger förbi.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Hoppsan, ja där ser man. Jag ska till läkaren snart igen så jag kan väl kolla upp det då, har brutit ena handen, så kan fråga då samtidigt.

De har inte försvunnit men dock blivit färre.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag tror det är stressymptom. Före jul fick jag en liknande synrubbning, en "vit eldsflamma" som visade sig långt ner i synfältet på ena ögat. Det började som det och efter någon vecka kunde jag även få "migränliknande" värk bakom ena ögat som varade i kanske 3 minuter. Det hela försvann efter någon månad, samtidigt med stressen.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

OveRRidE skrev:

Hoppsan, ja där ser man. Jag ska till läkaren snart igen så jag kan väl kolla upp det då, har brutit ena handen, så kan fråga då samtidigt.

De har inte försvunnit men dock blivit färre.

Kan inte låta bli att lufta en teori som somliga har, och som kanske faktiskt stämmer.

Vi vet ju redan att vi är styrda till 99,99% eller nåt av vår egen kropp och dess behov. Typ, om vi har saltbrist så köper en påse jordnötter. Eller det klassiska: gravida damer som blir skumögda när dom ser cement eftersom dom ofta har kalkbrist. Eller t.o.m. den mest inbitne ungkarl (eller -tjej) som fyllt 30 börjar tycka att det kanske inte är så dumt med ungar ändå....

På samma sätt är vi styrda av det undermedvetna som gör olika val åt oss utan att vi kan påverka det ett skvatt. Bl.a. finns det många som på allvar säger att när kroppen behöver vila länge, så provocerar vi oss omedvetet till att göra grejer som är farliga för att förhoppningsvis bli skadade (gärna väl synligt så att alla ser) så att vi får en legitim och accepterad anledning att ta ledigt från allt och bara vila oss.

Med tanke på ditt problem med ögat först, och nu en bruten hand, så kanske det är så det gått till. Och om det finns en liten chans att det stämmer, så kanske det är dags att se över hur man lever... (säger en som stressar åt helsike för mycket dygnet runt, alla dar i veckan...) ;)

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Fia skrev:

Jag tror det är stressymptom. Före jul fick jag en liknande synrubbning, en "vit eldsflamma" som visade sig långt ner i synfältet på ena ögat. Det började som det och efter någon vecka kunde jag även få "migränliknande" värk bakom ena ögat som varade i kanske 3 minuter. Det hela försvann efter någon månad, samtidigt med stressen.

Jag hade precis samma sak för ganska länge sedan. Vet dock inte när/varför/hur det försvann. Men det är borta nu :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Skulle kunna vara en så kallad migränaura, ett förstadium till migrän. Jag brukar få det nån gång per år, fick det oftare under en period av hög stress. För min del brukar det aldrig blomma ut i full migrän utan det stannar vid detta förstadium.

Vårdguiden skrev:

Ungefär 30 procent av alla med migrän får så kallad aura före migränhuvudvärken, varje gång eller ibland. Auran innebär synfenomen av olika slag. Man kan se blixtar eller sicksackmönster framför ögonen samtidigt som synfältet blir mindre. Det kan också sticka och domna i handen, fingrarna eller kinden och talförmågan kan försämras. Vissa migränpatienter får auran, men ingen huvudvärk efteråt.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3049

sgtpepper skrev:

Skulle kunna vara en så kallad migränaura, ett förstadium till migrän. Jag brukar få det nån gång per år, fick det oftare under en period av hög stress. För min del brukar det aldrig blomma ut i full migrän utan det stannar vid detta förstadium.

http://www.vardguiden.se/Article.asp?ArticleID=3049

Min mor har haft problem med migrän och även jag, fast det var år sedan sist. Senaste tiden har dock inneburit mycket psykisk stress för min del, så jag ska kolla upp det när jag går till läkaren i veckan..

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

skulle också tippa på stress/"migränförattack".

Se också blixtar när jag är under psykisk stress.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)