webForumDet fria alternativet

Lära sig mer "speed" i riffen!?

Programmering

1 svar · 284 visningar · startad av Lofberg

Medlem sedan nov. 20023 429 inlägg
Frågan#1

Jo, jag sitter här och försöker självlära mig så gott det går med mest egen fantasi med instick av inspiration från metal, och mest då från power och death. Melodier går väl ok, det är väl mer att få in brutal Malmsteenspeed på dem (svepande arpeggios m.m., :x ) och riff går alldeles utmärkt, men jag känner att om jag vill dra några upprepande "powercord" eller bara enstaka snabba toner, typ:

---------
---------
-----------
-2-2-----x-
-2-2-----x-
-0-0-0-0-x-

så känner jag att det liksom viker sig i hela armen och handen. Antingen spelar jag hyffsat fort eller långsamt, men bara "uppifrån" med plektrumet, eller så spelar jag FÖR fort (blir mest en enda stor klump av ljud) genom att spela "upp och ner" med plektrum, liksom fram och tillbaka över strängen/strängarna. Jag har helt enkelt problem att hitta det där rätta tempot i riff där samma ton spelas många gånger snabbt på rad. Att byta ackord och band och samtidigt spela snabbt och aggressivt går bra, men det är när det kommer till det där enstaka snabba tonerna det kör ihop sig. Finns det några tips och råd för att kunna öka hastigheten, men heller inte öka den för mycket!?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Ett tips kan vara att öva med metronom eller trummaskin. Börja på ett rejält långsamt tempo där du känner att du har full koll och öka tempot ett par klick för varje gång. Lämna inget tempo om du inte har full kontroll. Tålamod!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)