webForumDet fria alternativet

UNDERSÖKNING 5 Snabba frågor om kloning!

Vetenskap

15 svar · 896 visningar · startad av KaMraN

Medlem sedan apr. 20071 inlägg
Frågan#1

Hej!
Det här är en undersökning om kloning, skolan kallar, måste jobba. Skulle vara snällt om ni fyllde i undersökningen.(A) (Enkla Ja och Nej frågor)

Ålder:
1. Är det rätt att använda sig av kloning?
Ja
Nej
2.a Skulle det vara rätt att klona till exempel kor för att kunna ta kött och äta det?
Ja
Nej
2.b Skulle det vara rätt att klona djur för att kunna ta organ för att använda dessa i människor som är i behov av dem?
Ja
Nej
3. Skulle det vara rätt att klona utrotningshotade djur för att få arten att inte dö ut?
Ja
Nej
4. Är det rätt att klona djur och sedan göra experiment på dessa för att till exempel ta fram medel som kan bota sjukdomar som härjar inom arten och så vidare?
Ja
Nej

-------------------------------
Exempel på svar.

Ålder: 17år

1. Ja
2.a Nej
2.b Nej
3. Ja
4. Ja

Tack för din medverkan!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Kloning har mer etiska aspekter!

Ålder: närmare 70 68 för att vara precis
Nej
2.a Skulle det vara rätt att klona till exempel kor för att kunna ta kött och äta det?
Nej
2.b Skulle det vara rätt att klona djur för att kunna ta organ för att använda dessa i människor som är i behov av dem?
Nej
3. Skulle det vara rätt att klona utrotningshotade djur för att få arten att inte dö ut?
Ja
4. Är det rätt att klona djur och sedan göra experiment på dessa för att till exempel ta fram medel som kan bota sjukdomar som härjar inom arten och så vidare?
Nej

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Hej KaMraN och välkommen till wF! :bire

Ålder 38 år.

1. Ja
2a. Nej
2b. Nej
3. Ja
4. Nej

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Ålder: 21
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja

Medlem sedan maj 20031 173 inlägg

25år. Ja till allt, MEN:

frågorna är inte speciellt bra. bara säga "kloning" betyder i princip inget. när du kopierar ett papper klonar du det, du gör en exakt kopia av informationen.

Vad skulle meningen vara med att klona ett djur för att äta det? det är inte så att du kan göra ett fullvuxet djur på en vecka... det måste fortfarande växa upp som vanligt och med tanke på vad klonade djur kostar är det ju inte speciellt sannolikt att någon skulle tillåta dig att äta det.

föreslår att du kollar igenom vad kloning egentligen är, hur det fungerar och vilka olika varianter det finns.

edit: btw, så står jag och klonar just nu.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ålder: 20.

Ålder:
Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Ålder: 28
Ja
Ja
Ja
Ja
Ja

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Ålder 42 år.

1. Ja
2a. Ja
2b. Nej
3. Ja
4. Nej

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Som sagt, kom tillbaka med nya frågor i stället.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Ålder: 27år

1. Ja till kloning av allt utom människor, dvs foster. Mänskliga organ däremot tycker jag är ok.
2.a Ja.
2.b Ja.
3. Ja.
4. Ja.

Medlem sedan sep. 2002928 inlägg

Ålder: 19år

1. Ja
2.a Ja
2.b Ja
3. Ja
4. Ja

Vad svarar ni på?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

emission skrev:

Vad svarar ni på?

vet inte... tror det är någon slags närvarokoll. Återkommer med mer info när jag luskat ut sådan...

Cassady skrev:

vet inte... tror det är någon slags närvarokoll. Återkommer med mer info när jag luskat ut sådan...

:)

Ursäkta om jag lät grinig, KaMraN, men jag förstår inte riktigt frågorna.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

emission skrev:

Vad svarar ni på?

Generella frågor. Man måste inte specificera en fråga exakt för att få svar, ibland är det meningen att de som svarar själva ska gissa/definiera vad frågorna betyder.

Fia skrev:

Generella frågor. Man måste inte specificera en fråga exakt för att få svar, ibland är det meningen att de som svarar själva ska gissa/definiera vad frågorna betyder.

Det kan jag hålla med om, men då måste man just definiera frågans betydelse. Annars har ju inte svaret någon mening.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)