webForumDet fria alternativet

Vad är bestämt om min lunch??!

Småprat

9 svar · 845 visningar · startad av Kimsan

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg
Frågan#1

Har en helt otrolig dåre till arbetsgivare... det är en annan del av denna historien.

Jag jobbar i alla fall tretton timmar, 06-19, i en reception. Hittills har vi blivit lunchavlösta, men nu fungerar inte det längre och då har arbetsgivaren bestämt över huvudet på oss här att vi ska äta lunchen i ett rum bredvid receptionen och om någon behöver hjälp får vi gå ifrån. Naturligtvis får vi då betald lunch. Så långt e det ok.

Men sen har de bestämt att eftersom vi sitter i anslutning till receptionen får vi inte äta varm mat eller mat som luktar.

Frågan är, kan de verkligen bestämma vad jag ska äta till lunch? hur faaan ska jag klara mej på ett par mackor eller en sallad (som för övrigt e den enda kalla mat jag kommer på) i TRETTON timmar?????

Får de göra såhär?? Vad finns det för regler?

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tala med ditt fack, dom vet.

Detta brukar regleras i avtal så du kan börja läsa dessa också men facket kan dessa avtal på sina fem fingrar.

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

...men jag e inte med i facket... :OO
Tror inte det kommer behövas heller i detta fallet, men jag skulle bara vilja veta vad jag har för grund att stå på.

Nån som är väktare och med i transport som vet?

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg
Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Kimsan skrev:

Nån som är väktare och med i transport som vet?

Bevakning/storkund? ;)

Hur som helst, klart du får äta vilken mat du vill. Det finns inga lagtexter som hindrar en person från att äta varm mat, och det lär knappast finns några lokala avtal som förbjuder det heller. Om så är fallet så bör ni nog ifrågasätta det.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Pace skrev:

Hur som helst, klart du får äta vilken mat du vill.

Durians och surströmming också? :)

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

Varför inte? Men då kanske man får lämna arbetsplatsen för att luncha.
Vissa allergiker kan reagera på matlukter. Finns väl speciella regler för sådana saker. Men som sagt, de kan man undgå genom att lämna arbetsplatsen (vilket man får enligt HakanS länk). Men att förbjuda starka matlukter vid receptionen är förståeligt.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om de har bestämt att de måste käka i/bakom receptionen, då kan de fan inte ställa några krav på vad man käkar...

Extrema luktbomber kan ju undvikas, men det är väl rätt sällan man tar med dom till ett vanligt lunchrum överhuvudtaget?
Den som skulle komma dragandes med surströmmning till vårt lunchrum skulle bli utslängd ögonblickligen! :e

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hur är det på sjukhus? Får man äta precis vad som helst där också?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

På sjukhus tvingas man troligtvis inte äta i ett rum bakom receptionen.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)