webForumDet fria alternativet

Enkät om Program?

Program & appar

3 svar · 378 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Sitter och funderar på om det är en bra idé att be folk som kör eller har användning av ett program att svara på en nätenkät, i syfte att förbättra programmet!
Har ni exempel på enkäter, tacksam för länkar.
Har ni exempel på programvara, tar jag tacksamt emot förslag
Skall man belöna de som svarar och med vad?

Haha Borde kunna bli en enkät om enkät bara det! §e
Ha det bra nu när ledigheten snart är över ;-)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Lite OT men jag måste berätta...
Vi hade en enkät i vår förening där man skulle svara på diverse trivselfrågor. Styrelsen jag satt med i då var väldigt måna om att få in så många svar som möjligt. Lösningen vi kom på var enkel men genialisk tyckte vi. Alla som svarade skulle få en liten hemlig present.

Problemet var bara att det första vi skrev i enkäten var att man var fullständigt anonym när man deltog. :e
Inte helt enkelt att dela ut presenter då...

Sorry för OT, hoppas någon kan hjälpa dig nu Lasp.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Tack för tipset och anonymtanken Poteta. Jag tänkte börja med att samla in epostadresser på alla som kör mitt program idag. Om man sedan svarar med namn och adress får man en present och en demoskiva.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nätenkäter är effektiva för att få in resultat, det är inget du måste fylla i på papper och gå och posta nånstans, utan det tar ett par minuter av klickande och skrivande och tryck på Skicka och det är klart!
Dessutom slipper du som får in enkäterna skitjobbet att sammanställa allt som kommer på papper utan allt är ju redan klart i datorn. :)

Men se till att gå igenom enkäten ordentligt innan du skickar ut den! Jag är registrerad hos några undersökningsföretag och får regelbundet inbjudningar till nätenkäter av de mest skiftande slag.
Det är väldigt ofta som jag tycker att svaren blir missvisande då svarsalternativen inte är genomtänkta, "vet ej/använder inte" glöms ofta bort helt och så vidare.

Det ultimata är att låta någon helt annan gå igenom enkäten innan du skickar ut den, som kan se på den med kritiska ögon - man blir väldigt lätt hemmablind för det man själv har skrivit. ;)
Vad gäller programvaror är jag rätt säker på att det finns färdiga enkättjänster på nätet, men jag kommer inte ihåg vad de heter...

Enkätboken av Jan Trost rekommenderas, den upplaga jag läste när vi pluggade enkätbiten var rätt trist, men späckad med matnyttig information. (y)

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)