webForumDet fria alternativet

Resa runt kusten.

Resor

22 svar · 941 visningar · startad av SirPeter

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte resa runt sydkusten i sommar.
Min tanke är just nu att börja i höjd med Västervik ungefär och därefter fortsätta söderut längs ostkusten, runt Blekinge, Skåne och Halland upp till Bohuslän ungefär.

Mina frågor är följande:
Vad finns det längs denna väg att se?
Vilka webForum-medlemmar finns längs denna sträcka som vill ha besök av mig/oss?
Var och hur bör/kan man övernatta längs kusten?
Finns det ställen som det inte går att ha med sig hund på?

Jag avser att fotografera en hel del under resans gång så om du/ni vet känner till områden som "bara måste plåtas" så vill jag gärna veta.

På samma gång kan jag lika gärna passa på att fråga om det är någon som känner för att ses utefter denna resa för en öl eller så på lämplig krog, hör av er i såna fall via PM eller liknande. ;)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Vellinge är ju självskrivet. :)

Beroende på datum (om jag är med barn eller inte) finns det säng oxå. Oavsett så finns det soffa eller luftmadrass.

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Menar du att du tänker resa sjövägen med båt eller landvägen med bil så nära kusten som möjligt?

Jag tror det blir enklare att svara på dina frågor om du lägger till hur du tänker resa.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Bor själv inte längs färdvägen, men tänkte att det kanske kan vara bra att veta HUR du tänker ta dig fram om folk ska kunna tipsa om vyer och annat "måste-ses". Tåg? Bil? Cykel? Lifta? Båt? Sparkstötting?

EDIT: b242569 hann före.....

Nicrosoft skrev:

Beroende på datum (om jag är med barn eller inte) finns det säng oxå. Oavsett så finns det soffa eller luftmadrass.

Det är taget. ;)

b242569 skrev:

Menar du att du tänker resa sjövägen med båt eller landvägen med bil så nära kusten som möjligt?

Jag tror det blir enklare att svara på dina frågor om du lägger till hur du tänker resa.

Jag reser med bil, dvs landvägen.

Medlem sedan dec. 1999503 inlägg

Eftersom du glömde Småland (amatör x( ) så påminner jag dig om Växjö och min nya lägenhet!

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Österlen, Tylösand, Smögen... Österlen för att Österlen är Österlen. Tylösand och Smögen för att inget slår västkusten...

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Nicrosoft skrev:

Jag skulle slänga in kommun efter "Vellinge" så du åker utom Skanör med Falsterbo. (två mil extra söder ut, så långt sydväst du kommer).

Medlem sedan juli 20013 378 inlägg

Även om det är fel del av landet, fick jag ett ryck av det här uppropet och startade den här som kanske kan vara dig och andra semestervagabonder lite på traven med det sociala nätverkandet :)

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Ptja, vad har vi egentligen längs den sträckan...
Nu vet jag ju inte om du är intresserad av gamla idylliska samhällen eller muséer :)

Kristianopel
Åhus
Simrishamn
Ystad
Halmstad (som förövrigt fyller 700 år iår, lär vara mkt aktiviteter udner sommaren)
Marstrand
Orust / Tjörn - Om du gillar den bohuslänska skärgården
Smögen / Kungshamn
Kosteröarna

Finns väl massor, tog bara ur huvudet just nu :)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Helsingborg och övre delen av kusten här tycker vi är bra, så jag tror att vi kan vara med på listan när det gäller Helsingborgsområdet.

Per skrev:

Eftersom du glömde Småland (amatör x( ) så påminner jag dig om Växjö och min nya lägenhet!

Det blir nog lätt en avstickare till dig ja men det tror jag nog att du redan anar. ;)
Märk bara att jag troligtvis har vovven med mig, hoppas det är okej?

Cassady skrev:

Österlen, Tylösand, Smögen... Österlen för att Österlen är Österlen. Tylösand och Smögen för att inget slår västkusten...

Gärna mer specifikt. Jag har full koll på vilka områden och orter som finns längs rutten, det är specifika saker/småorter/osv som jag söker.

Okkido skrev:

Jag skulle slänga in kommun efter "Vellinge" så du åker utom Skanör med Falsterbo. (två mil extra söder ut, så långt sydväst du kommer).

Jag var, med hälarna i varsitt innanhav, där förra sommaren så där har jag redan klarat av de många sevärdheter som jag kunde komma på tror jag...

JAreMANNEN skrev:

Ptja, vad har vi egentligen längs den sträckan...
Nu vet jag ju inte om du är intresserad av gamla idylliska samhällen eller muséer :)

Kristianopel
Åhus
Simrishamn
Ystad
Halmstad (som förövrigt fyller 700 år iår, lär vara mkt aktiviteter udner sommaren)
Marstrand
Orust / Tjörn - Om du gillar den bohuslänska skärgården
Smögen / Kungshamn
Kosteröarna

Finns väl massor, tog bara ur huvudet just nu :)

Nu börjar vi prata mitt språk. (Y)
Riktigt bra länkar och tips där.
Tack som fan

Lasp skrev:

Helsingborg och övre delen av kusten här tycker vi är bra, så jag tror att vi kan vara med på listan när det gäller Helsingborgsområdet.

Och mer specifikt?

(jo jag räknar kallt med att ta ett par kalla med dig men ändå ;) )

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

Hällevik i Blekinge är en pärla, fin miljö etc. En ö som är mycket trelig att besöka på sommaren är Hanö Finns billiga b & b och även hotell. Jag tillbringar rätt mycket tid i stugan på somaren så har du vägarna förbi när man är där finns där gott om plats!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det verkar ju som om inlandet undviks på trippen, så då slipper man ha en ex-långhårig på soffan och slipper dessutom dricka öl med fanskapet på Piren / puben med den blå dörren. Abbans vad skönt! (y)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Mer specifikt i Helsingborg räknas Kullen och ditv tar vi Er gärna.
Champagne kanske serveras här men öl finns det mycket av
Så och ett gästrum så välkomna är ni.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)