webForumDet fria alternativet

Billig fast telefoni??!

Bredband & telefoni

10 svar · 625 visningar · startad av Kimsan

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg
Frågan#1

Jag och min pojkvän har förtillfället Telia och betaler 149 kr i månaden, men vi ringer nästan aldrig på den. Alla mobilsamtal ringer vi från våra egna mobiler och det e bara korta samtal till sina föräldrar som går på den fasta.
När kvartalsräkningen kommer så har vi typ 450 kr i fast avgift och samtalskostnaden ligger aldrig på mer än 50 kr.
Känns alltså som vi slänger rätt mycket pengar i sjön! Dock vill jag inte göra mej av med den fasta telefonen för min mamma bor i England och jag vill att hon ska kunna ringa mig och prata länge. Detta kan hon inte om jag bara har mobilen för det är väldigt mycket dyrare.

Alltså; Nån som kan ge mig tips på andra alternativ??!

Jag läste en annons om Megaphone (tror jag det hette). Det var IP-telefoni och det verkade i princip som om man inte behövde betala för nånting! :) Och då blir jag såklart misstänksam. Nån som har IP-telefon? Hur är "teckningen" och är det verkligen billigt?

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Vi har IP-telefoni hemma och har haft det i ett par år. Vi har ett 49-kronorsabonnemang hos Rix Telecom och betalar alltså minst 49kr/mån men får ringa för allt. Här ser du priserna som RixTelecom tar ut, 39öre/min till Storbritannien tycker jag är rätt lågt. Tillgängligheten går inte att klaga på, det var värre hos Rix i början när jag blev kund men har nu blivit riktigt bra får jag säga.
Men det finns givetvis andra alternativ såsom Megaphone, WX3, Digisip, etc. Kikade lite snabbt på Megaphone och dom verkar vara ännu billigare mot Storbritannien. Jag vet dock inget om deras kvalité/tillgänglighet.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vi har samma nummer som tidigare, nu med ComHem 60 Kr i månaden.
Samma anledning, sällan samtal ut men man kan nås.

Lasp skrev:

Vi har samma nummer som tidigare, nu med ComHem 60 Kr i månaden.
Samma anledning, sällan samtal ut men man kan nås.

Alltså jag kan verkligen inget om elektronik så nu kanske du skrattar men måste man inte ha de som bredbandsleverantör då också?

Om man bor i ett ComHem hus kan man välja att enbart ha telefoni, eller enbart TV, eller enbart Bredband. Men om man har trippel betalar man inte för det billigaste.

Kimsan skrev:

Alltså jag kan verkligen inget om elektronik så nu kanske du skrattar men måste man inte ha de som bredbandsleverantör då också?

Jo, du måste bo i ett ComHem-hus för att kunna ta del av deras IP-telefonitjänst.

Gein skrev:

Jo, du måste bo i ett ComHem-hus för att kunna ta del av deras IP-telefonitjänst.

Hmm ok. Tror vi gör det, fast vi bytte till Ownit som bredbandslev. efter tag..

Ingen som har Megaphone? De är snorbilliga. Skulle vilja veta om det finns nån hake...

Du kan prova lägga in frågan om Megaphone här. Där finns många IP-telefoniintresserade människor. Annars kanske du kan skaffa dig ett extra konto hos Megaphone (utan att portera ditt gamla nummer) som du kan testa med under en tid för utvärdering.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

Oftast idag så är det bästa att kolla runt vad dom man ringer till mest har för abonnemang, då många leverantörer har gratis samtalsavgifter inom samma nät. Har Comhems IP-telefoni jag med här, är supernöjd med det.

Om du har något slags bredband kan MegaPhone vara ett alternativ 69:- i månaden att ringa upp! Bra priser. Om du har Adsl med telia fast telefoni kan det vara värt att kolla villkoren från Telia, annars kan du åka på 89:- /mån bara för tråden!

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

Kimsan skrev:

Hmm ok. Tror vi gör det, fast vi bytte till Ownit som bredbandslev. efter tag..

Ingen som har Megaphone? De är snorbilliga. Skulle vilja veta om det finns nån hake...

Använder det fungera väldigt bra.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)