webForumDet fria alternativet

Väckt av lövblåsare kl. 04:40

Småprat

36 svar · 2 415 visningar · startad av G8 · sida 2 av 2

Frågan, av G8

God morgon, hoppas ni är gladare än vad jag är en dag som denna. Själv är jag trött som en zombie. Jag väcktes jag av kommunens gatsopare, 1 st. lastbil med slangar å skit, 1 st. ledbil med borste fram samt en gubbjävel med lövblåsare på ryggen, kl. 04:40 i morse!!? Förbannad som jag var så gick jag ner och pratade med gubbarna som bara sa "ibland börjar vi tidigt" samt att jag borde ringa komm

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Stå på dig G8. Själv har jag vid ett flertal tillfällen blivit väckt klockan 06, vilket jag tycker är helt åt helvete (jag skiter i att folk går upp kl 05:30 och allt annat man argumenterar med). Kommunen ska inte kunna sätta valfria arbetstider när det innebär att folk faktiskt blir störda på ett sätt som vanligtvis lätt kunde polisanmälts. Följande gäller för Solna kommun, din kommun har säkert liknande riktlinjer:

Solna Kommun skrev:

Buller utomhus
Om den upplevda störningen av buller är på en uteplats, balkong eller inne i bostaden med öppna fönster tillämpas Naturvårdsverkets riktvärden för externt industribuller. Det kan till exempel vara en fläkt på grannfastigheten som stör. Riktvärdet under dagtid är 50 dBA kl 7-18, 45 dBA kvällstid kl 18-22, 40 dBA nattetid mellan kl 22-07, 55 dBA natt momentana ljud 22-07.
.............
Tillstånd för arbete nattetid
Inom Solna gäller att tillstånd enligt de lokala ordningföreskrifterna måste sökas hos polisen i händelse av bullrande arbete nattetid klockan 22-07.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Komunen verkar jobbiga här i växjö.
Kl 6.20 VARJE måndag kommer de och tömmer kontainrarna i miljöhuset här nedanför mitt fönster..
Inte direkt det sättet man vill börja en vecka på.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

I ena väggen har jag en restaurang/nattklubb och andra väggen har jag garaget där de slänger sina glasflaskor. Precis nedanför har jag två bankomater som väldigt många känner sig tvingade att använda från kl 06.00 till 23.00, som tur är gnisslar min säng mer än vad en lövblåsare kan låta så jag är van vid att somna och sova gott utan att låta ljud runt omkring störa.
Men är man inte van, då finns det inget värre än att bli väckt av ljud man inte kan stänga ute.

Skicka en faktura för uteblivet arbete (även om du kom till arbetet tidigare) på nån hundring och se om du får svar. De kommer iallafall bli tvingade att titta på den, och då kanske tänka efter att det inte var en bra idé att sätta igång så tidigt.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

jofawe skrev:

Komunen verkar jobbiga här i växjö.
Kl 6.20 VARJE måndag kommer de och tömmer kontainrarna i miljöhuset här nedanför mitt fönster..
Inte direkt det sättet man vill börja en vecka på.

Som jag skrev tidigare så snackade jag med Anna Hjalmarsson på miljö- och hälsoskyddskontoret och hon sa att tillfälliga arbeten får utföras under särskilda tillfällen. Dock får inte sopgubbar, industrier etc. störa regelbundet (återkommande liknande varje/varannan vecka) innan kl 07 (i Växjö iaf.). Då går kommunen in och reglerar detta. Så ring henne och påtala problemet så kanske du slipper sopgubbarna i framtiden.

Ringde även och kollade vad som hänt med min polisanmälan i morse. Förvånande nog så hade de prioriterade ärenden som gick före att skicka ut en bil och kontrollera min situation..? supprised...not

G8 skrev:

Ringde även och kollade vad som hänt med min polisanmälan i morse. Förvånande nog så hade de prioriterade ärenden som gick före att skicka ut en bil och kontrollera min situation..? supprised...not

Seriöst, så länge Polisen i Sverige är så pass underbemmanade som de är så tycker jag det är löjligt och ringa dem för såna här saker.

Medlem sedan jan. 20011 213 inlägg

Lite OT kanske

Okkido skrev:

Seriöst, så länge Polisen i Sverige är så pass underbemmanade som de är så tycker jag det är löjligt och ringa dem för såna här saker.

snicksnack, så du menar att vi ska sluta anmäla även vanliga "brott" som störningar, cykelstölder och vad det nu kan vara?

Jo, för desto färre brott som anmäls desto fler poliser blir det ju som anställs.. not

Min nuvarande ståndpunkt, men du får gärna övertala mig.. men ta det i ennan tråd i så fall..

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jo, men hur rimligt är det att polisen ska skicka en bil för att någon blivit störd av en lövblås?

För min del förstår jag att du blir irriterad, men inte att du drar på så stora växlar som du gör. Bodde tidigare väldigt nära järnvägen och ibland hände det att Banverket drog igång högljudda spårarbeten klockan två eller tre på natten. Fullständigt omöjligt att sova till och ruskigt irriterande, men knappast något man ringer polisen för.

Kan det kanske vara så att kommunen vägt för- och nackdelar med att schemalägga arbetet till just den tidpunkten? T ex. att arbetet inte kan utföras dagtid pga. trafik eller liknande?

G8 skrev:

Lite OT kanske

snicksnack, så du menar att vi ska sluta anmäla även vanliga "brott" som störningar, cykelstölder och vad det nu kan vara?

Jo, för desto färre brott som anmäls desto fler poliser blir det ju som anställs.. not

Min nuvarande ståndpunkt, men du får gärna övertala mig.. men ta det i ennan tråd i så fall..

Vad skulle Polisen göra? Dra sina vapen? Säga åt dem på skarpen? Efter en vecka i sträck skulle jag förstå dig, men en natt, come on? Tror inte direkt gubben med lövblåsare fick snilleidéen på egen hand och han gick nog inte där för att jävlas och få en anmälan efter sig.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Okkido skrev:

Kan inte annat än hålla med. Tänk om alla ringde polisen så fort något liknande hände... Har väldigt svårt att förstå hur man kan bli så upprörd över detta.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Okkido skrev:

Vad skulle Polisen göra? Dra sina vapen? Säga åt dem på skarpen? Efter en vecka i sträck skulle jag förstå dig, men en natt, come on? Tror inte direkt gubben med lövblåsare fick snilleidéen på egen hand och han gick nog inte där för att jävlas och få en anmälan efter sig.

Håller med dig till 100%!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Jag skrev:

Hur ofta tror du de kommer köra med lövblåsare utanför din bostad, G8? Varje dag?

Ibland ska man bara inse att man ska sluta gnälla och lägga sin energi på nåt annat istället.

Jag vidhåller min synpunkt i frågan.

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Hade du tagit vara på tiden då du blev väckt tänk vad mycket du fått gjort den dagen! Le åt saken och inse att det dröjer ungeför ett helt år tills nästa gång. ;)

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag håller med Okkido och OveRRidE, du får tagga ner G8!
Jag förstår också att du blir irriterad - skulle jag åxå bli! Jag kanske till och med skulle orka gå ut och prata med gubbarna, men inte att polisanmäla och storma omkring som du gör nu!

Har du såna problem kanske du ska överväga att inte bo i stan där dessa situationer kan uppstå, då bör du kanske hitta ett ställe på landet.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag är på din sida G8! man ska inte behöva acceptera att bli störd av sådant mitt i natten även om man bor centralt!

stoffe-2k skrev:

Jag är på din sida G8! man ska inte behöva acceptera att bli störd av sådant mitt i natten även om man bor centralt!

Att inte acceptera är en sak, att polisanmäla en annan...

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

DanneSt skrev:

Att inte acceptera är en sak, att polisanmäla en annan...

Polisanmäler man inte så händer inget, samhället fungerar precis som ett mjukvaroutveckling projekt, skriver du inte någon buggrapport fixas inte felet...

stoffe-2k skrev:

Polisanmäler man inte så händer inget, samhället fungerar precis som ett mjukvaroutveckling projekt, skriver du inte någon buggrapport fixas inte felet...

Nädu, inte kommer det att hända nåt i detta ärende bara för att G8 har polisanmält. Däremot kanske det händer nåt iom att han har ringt till de som är ansvarig på kommunen!

1042 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
188 ms — deklarationer (db)
700 ms — hämta statistik (db)
147 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
182 ms — ändringar (db)