MmuskotMedlem sedan jan. 20027 905 inlägg
OveRRidE skrev:
Varför är allt som kommer från Microsoft alltid kränkande, inkräktande, omoraliskt, kapitalistiskt eller tabu?
Förra veckan kom en pejlare från Radiotjänst till mig och bokstavligt talat tryckte på mig TV-licens. Kränkande? Knappast. Irriterande? Möjligtvis.
Det känns jobbigt att bli misstänkt eller att någon antyder att man inte har rent mjöl i påsen. Spelar väl ingen roll att det är Microsoft, den lokala Konsumbutiken eller vad som helst.
För att knyta an till ditt exempel med Radiotjänst har jag flera gånger fått arga samtal från dem, där de antyder att jag minsann smitit från licensen. En gång hade jag helt enkelt ingen tv och i de andra fallen haft sambo eller dylikt som stått på licensen. Det är en tråkig attityd att utgå från att folk fuskar, jag förstår precis vad Lasp menar och det har ingenting med att Microsoft att göra. Eller att jag sitter och runkar vid min Mac. ;)
legisMedlem sedan juli 20044 453 inläggSå egentligen har vi olika toleransnivåer för vad som anses kränkande. För vissa räcker det att folk passerar en på gatan medan andra tar en uppmaning/påminnelse för vad det är. För att återkoppla till Radiotjänst så verkar vi ha en del i denna tråden som nästintill måste bli förbannade varje gång Radiotjänsts reklam körs i TV "Du har väl inte glömt betala tv-licens".
Eller.......är det faktiskt precis som OveRRidE säger att det är JUST för att det är Microsoft som folk blir upproriska? Ungefär som i stil med "Fy fasiken för Microsoft, nu vill de att jag ska betala för ALL deras programvara som jag använder, inte bara Windows"....
pirajanMedlem sedan apr. 2001246 inläggSäger bara skippa Microsoft och gå över till Mac! :)
M@gnusMedlem sedan jan. 20061 807 inlägg
pirajan skrev:
Säger bara skippa Microsoft och gå över till Mac! :)
Det är tyvärr inget alternativ, skulle bli bra kostsamt att byta hela maskinparken. :x
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inlägglegis, även du borde veta vad som ingår i MSDN, Din kommentar var väl onödig?
Status: Active
Start Date: 2006-09-14 End Date: 2008-09-30
Angående tidigare kommentar!
legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg
Lasp skrev:
legis, även du borde veta vad som ingår i MSDN, Din kommentar var väl onödig?
Status: Active
Start Date: 2006-09-14 End Date: 2008-09-30
Angående tidigare kommentar!
Lasp, jag betvivlar inte det minsta att du har alla papper i sin ordning. Det jag inte förstår riktigt är hur det kan vara så kränkande. Vi blir uppmanade varje dag från alla möjliga håll om att göra rätt för oss.
PeW skrev:
Paranoid?
Det kan du säkert besvara bäst själv.
BBeEssMedlem sedan jan. 200524 inlägg Microsoft börjar väl känna sig trängda nu när Googles nya webbbaserade Officeprogram snart är på G och dessutom har de ju "hotat" med ett webbbaserat operativsystem. Linux går framåt, och i framtiden kommer de flesta program att distribueras via webben. Så vad kommer att finnas kvar för Microsoft i framtiden? Jo deras strategi är tydlig:
"Tvåfrontsattacken från Google och den öppna kodrörelsen blir för svår för oss. Vår framtid finns hos pensionärerna. Låt oss klämma åt dem och livnära oss på deras samlade förmögenheter" ;-)
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
legis skrev:
Det kan du säkert besvara bäst själv.
Mja, hur ska jag kunna besvara det?
GGladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg Lasp inte för att vara sådan, men ärligt talat så tror jag inte du har din licenser i ordning även om du har MSDN :)
Eftersom MSDN bara ger dig rätt att använda produkterna i ett utvecklingssyfte, du får med andra ord inte kolla din mail, på en maskin som har ett OS från MSDN. Och hur många kan räcka upp en hand på det.
Och som du själv sa så använder ju frugan dator ibland för att kolla mailen och surfa lite vilket inte ingår som rättigheter i MSDN. Det är iallafall vad jag fått lära mig om MSDN versionerna.
- M
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
PeW skrev:
Varför det? Jag är hjärtligt trött på alla fåniga kommentarer om att det är så hemskt och fel att kritisera MS. De kan väl kritiseras precis som alla andra företag/organisationer?
Ja? Har jag sagt något annat? Jag kritiserar bara sättet folk gör det på, eftersom så fort det handlar om Microsoft, så är det fritt fram att 1) spekulera hejvilt (alla är experter!), 2) piratkopiera deras mjukvaror och 3) visa noll tolerans, oavsett vad det gäller.
I det här fallet visade det sig ju att anledningen till att Lasp fick fler försändelser ("Herre gud, värsta SÄPO-taktiken ju!") var ju för att stavningen var avvikande och därmed antagligen skapat en dubblett. Misstag kallar jag det. Andra kallar det upprepade "hotbrev".
pirajan skrev:
Säger bara skippa Microsoft och gå över till Mac!
Varför? Får man piratkopiera hur man vill då? :q Väldigt konstruktivt bidrag till tråden, som vanligt. :OO
BeEss skrev:
Microsoft börjar väl känna sig trängda nu när Googles nya webbbaserade Officeprogram snart är på G och dessutom har de ju "hotat" med ett webbbaserat operativsystem. Linux går framåt, och i framtiden kommer de flesta program att distribueras via webben. Så vad kommer att finnas kvar för Microsoft i framtiden? Jo deras strategi är tydlig:
"Tvåfrontsattacken från Google och den öppna kodrörelsen blir för svår för oss. Vår framtid finns hos pensionärerna. Låt oss klämma åt dem och livnära oss på deras samlade förmögenheter" ;-)
Det här var det mest korkade jag någonsin läst. :D
1. Linux går framåt, men det säger väl inte per automatik att allt som inte är under GNU-licens går bakåt? Dessutom kostar ju många distar fortfarande licenspengar idag.
2. Vad är det som hindrar Microsoft från att distribuera mjukvara eller OS via Internet i framtiden?
3. Har du läst denna "strategi" på Microsoft's hemsida, den du citerar menar jag.
Konkurrens är bra, även mot eller av Microsoft, tro det eller ej. ;)
LaspMedlem sedan juli 200012 978 inläggJag har tagit konsekvenserna av detta.
Försöker nu häva mitt MSDN abonemang! Om det är så som Gladh säger kan jag inte ha det längre.
BBeEssMedlem sedan jan. 200524 inlägg Har du någonsin hört talas om ironi? Det verkar inte så i alla fall.
BBeEssMedlem sedan jan. 200524 inlägg
BeEss skrev:
Har du någonsin hört talas om ironi? Det verkar inte så i alla fall.
Det här inlägget var riktat till OveRRide och hans humorbefriade inlägg kl: 08.14
OOveRRidEMedlem sedan feb. 200112 078 inlägg
BeEss skrev:
Det här inlägget var riktat till OveRRide och hans humorbefriade inlägg kl: 08.14
Mig veterligen är vi inte i Caféet nu, där man får tramsa och vara oseriös hur mycket man vill. Flams som att Microsoft jagar pensionärer hör inte hemma i en seriös diskussion som denna.
Använd gärna redigera-knappen nästa gång, om du felformulerar ditt inlägg. Den är till höger om ditt inlägg. :)
BBeEssMedlem sedan jan. 200524 inlägg
OveRRidE skrev:
Mig veterligen är vi inte i Caféet nu, där man får tramsa och vara oseriös hur mycket man vill. Flams som att Microsoft jagar pensionärer hör inte hemma i en seriös diskussion som denna.
Använd gärna redigera-knappen nästa gång, om du felformulerar ditt inlägg. Den är till höger om ditt inlägg. :)
Utan humor blir livet outhärdligt på alla områden. Försök med det någon gång så ökar din sociala kompetens samtidigt som frustrationen över att inte alla delar din uppfattning minskar :)
Ha en bra dag
Lasp skrev:
Jag har tagit konsekvenserna av detta.
Försöker nu häva mitt MSDN abonemang! Om det är så som Gladh säger kan jag inte ha det längre.
Vad menar du nu. Att du inte använder MSDN i utvecklingssyfte utan enbart för att få tillgång till produkter att köra privat?
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg
OveRRidE skrev:
Ja? Har jag sagt något annat? Jag kritiserar bara sättet folk gör det på, eftersom så fort det handlar om Microsoft, så är det fritt fram att 1) spekulera hejvilt (alla är experter!), 2) piratkopiera deras mjukvaror och 3) visa noll tolerans, oavsett vad det gäller.
Jag tycker att du överreagerar :) Hur många såna inlägg ser du i denna tråd?
Konkurrens är bra, även mot eller av Microsoft, tro det eller ej. ;)
Självklart. Microsoft är som vilket företag som helst, och ska följa samma spelregler som alla andra och även tålas att kritiseras - som alla andra :)
PeW skrev:
Självklart. Microsoft är som vilket företag som helst, och ska följa samma spelregler som alla andra och även tålas att kritiseras - som alla andra :)
Du säger kritik, men det finns inte mycket av någon vidare kritik i denna tråd. Eller du menar att gnäll över utskick från ett företag där man är registrerad kund anses vara kritik?
Företag ska kritiseras, men det finns en ganska klar linje mellan kritik och vanligt svenskt gnäll.