webForumDet fria alternativet

Microsoft jagar licenspengar !

Småprat

42 svar · 2 211 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Våren har kommit till Skåne! :h

Kanske sommaren också? Men en affisch med blomstrigt innehåll!
En affisch från Microsoft som anmanar mig till att se över mina licenser!
Jag har MSDN till slutet på 2008. Jag är ensamföretagare (pensionär) sedan flera år tillbaka.
Jag har fått två (2) försändelse med uppmaning att se över mina licenser! Varför?

Har någon en bra förklaring på detta utskick, som jag ser som kränkande!

Med aning om en annalkande ljusare tid

Fler som fått liknande? :x

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Är du laglig är det väl bara att slänga? Är det från Microsoft eller från något av de företagen som hanterar just volymlicenser?

Det är väl lite som att NTF uppmanar till att använda säkerhetsbälte. Det är för ditt eget bästa :)

Eftersom jag är ensam så är jag laglig, har tre fyra maskiner, men det får jag ha.
Utskicket är från Microsoft och har en huvudpassus, visserligen inom parentes!
"Du vet väl att det är endast en användare per licens som gäller."
Visserligen så använder min hustru ena maskinen för att kolla sin epost, och barnbarnen raddar gärna upp sig tre i bredd och chattar eller kollar på nätet!
Så visst helt grönt kanske det inte är ;-)
Men min fru låter mig köra hennes bil ibland, det är ju inte riktigt samma licensregler.
När det gäller NTF så kan jag inte riktigt se sambandet!
MSDN har förändrat reglerna några gånger under resans gång!

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Lugn, frälsningen är här. Linux är fortfarande fritt :p

Skämt åsido. MS verkar klart mer aggressiva numera och visst verkar det lite i överkant med såna utskick. Fast jag skulle tippa att du inte är ensam om det ;) Kanske är det som så att de som betalat får skrämselhicka, medans de som kör piratkopierat kan surfa i lugnan ro?

Ja efter ett samtal med Microsoft idag, talade jag om att utskicket gjorde att jag tog hem en Linux distribution direkt.

Jag är dessutom imponerad av att dessa Linux distar har hunnit få med så många grejor som jag nu ser i Vista!
För det kan väl inte vara så att Linux distarna var före ;-)

Enligt licensavtalet har jag rätt att installera på valfritt antal datorer, men endast använda det själv!
Jag skrev detta för att få veta om det är ett allmänt utskick eller riktat!

Tja, men det som slog mig kvarstår ju. De skickar ut sånt där till registrerade användare, dvs såna som betalt för sig. Men alla de som kör med hackade versioner och som då antagligen ( ;)) inte registrerat sig kan sova vidare utan liknande hotbrev. Märkligt hur effekten kan bli av att göra rätt för sig eller inte.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Lasp skrev:

Jag är dessutom imponerad av att dessa Linux distar har hunnit få med så många grejor som jag nu ser i Vista!
För det kan väl inte vara så att Linux distarna var före ;-)

Man slutar aldrig att förvånas ;) Ibland tror jag faktiskt att MS ligger steget bakom de fina linux distarna. Eller kanske inte!

Men inte tror jag man skall behöva vara så skraj inte..

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

MS har som ett av målen resten av detta året att bli aggressivare mot piratkopiering, inte helt oförståeligt. Själv har jag lite svårt att se varför man skulle blir rädd, eller ta illa upp om man nu har alla licenser rätt, men vi reagerar väl olika. Ge dem till valfria människor på stan istället, så gör du en god gärning samtidigt ;)

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Lasp skrev:

Ja efter ett samtal med Microsoft idag, talade jag om att utskicket gjorde att jag tog hem en Linux distribution direkt.

Vad fick du för svar :q

Mannen, Simom på Microsoft, skylde på reklambyrån, han lovade att kolla upp en del strul jag har haft med MSDN, men inget om hur utskicket var utstyrt!

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Varför är allt som kommer från Microsoft alltid kränkande, inkräktande, omoraliskt, kapitalistiskt eller tabu?

Förra veckan kom en pejlare från Radiotjänst till mig och bokstavligt talat tryckte på mig TV-licens. Kränkande? Knappast. Irriterande? Möjligtvis.

Är nu Microsoft så jävla hemska, sluta använda produkterna då istället. Installera nån Linuxdist eller FreeBSD eller vad fan som helst, men sluta bara gnäll, så fort det kommer till Microsoft. :l

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Tror nog att du mer ska se det som en uppmaning istället.
Precis som tex vägverket som gör reklam i radio "Nu sticker vi in med en bältespåminnare..."
Precis så vill nog pyttemjuk att det ska tolkas. Många kör ju bil men inte alla anväder bälte. :e

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Var tredje gång jag är och handlar får jag en batong i röven och skallen spräck av en väktare som frågar om jag pröjsat för mina prinskorvar. Men det är lugnt, jag tar inte illa upp.

Tack för ditt inlägg OveRRidE
Du har naturligtvis en poäng i detta, varför klaga på Microsoft? :q
Jag börjar med att säga att jag inte skall klaga mer, inte under detta kvartal i alla fall. §e
Jag har jobbat med datorer och programmering långt före födelsen av Microsoft. Jag var sen över till PC världen, har min och en av Sveriges första AT maskiner kvar.
Jag har prenumererat på MSDN under många år, (du vet vad det kostar), trots att regelverket ständigt har ändrats. Därför ställde jag denna fråga, varför två utskick om rätt licenser. :(
Jag har under denna period dessutom tillgång till TechNet!
Mina inlägg mot Microsoft skall ses för vad det är, en stor HatKärlek till organisationen som har gett oss ett enhetligt operativsystem, för trots många tester med Linuxdistributioner skulle jag inte våga gå rakt över i morgondag.
Men jag vill strida för den lilles rätt mot de STORA drakarna, vare sig det är Banker, Försäkringsbolag eller andra multijättar.
Du som ÖverRiddare borde känna likadant.
Jag tror att en dialog kan skapa en bättre värld på alla punkter, och det är naturligtvis så att jag har kontaktat Microsoft i frågan först. Men vill gärna veta åsikter från flera.
Så nu när jag infriar ovanstående löfte möter jag istället Våren och Nyheter på CeBit. :birp :birp och en kväll på Münchener Halle :birp

Det kan ju vara idé att klaga på reklambyrån som (tydligen) gjorde utskicket fler gånger än vad var tänkt, men MS har nog inga direkta intentioner att spam'a sina kunder med uppmaningar om att se över licenserna, det tjänar de inget på.

Jag har viss förståelse för att människor som inte tillräckligt har satt sig in i t.ex. Windows-produkter, licensregler eller ens tänkt tanken att Microsoft faktiskt är precis som vilket annat bolag som helst.

Detta för att jag stött på alldeles för många idioter som skränar och skriker över hur kasst allt är med MS och alla deras produkter, men inte bryr sig för fem öre att ta reda på hur man faktiskt gör, utan bara resonerar "nej, det går inte" så fort något inte stämmer. Det är inte licenser specifikt, utan behandlar också MS plattformar och applikationer, i allra högsta grad. Sen återgår de till att runka av framför Mac'en i någon undernärd liten fantasi om att allt som inte är M$ är räddningen för framtiden, oavsett om vi ska tvinga alla att använda ett grönsvart konsoll-GUI som som matas med instruktioner från hålkort.

Microsoft är inget undantag när det gäller att tänka på de egna individernas och företagens opinionsbildning. Microsoft lyssnar också, men bara om man talar. Precis som många andra stora företag gör, om det uppmärksammas tillräckligt.

Du kan påverka MS precis lika mycket som någon annan. Se till att gör det också och utnyttja din rätt som konsument/utvecklare.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Okkido skrev:

Var tredje gång jag är och handlar får jag en batong i röven och skallen spräck av en väktare som frågar om jag pröjsat för mina prinskorvar. Men det är lugnt, jag tar inte illa upp.

mmm.. låter skönt det! :P

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

OveRRidE skrev:

Det kan ju vara idé att klaga på reklambyrån som (tydligen) gjorde utskicket fler gånger än vad var tänkt, men MS har nog inga direkta intentioner att spam'a sina kunder med uppmaningar om att se över licenserna, det tjänar de inget på.

Microsoft borde verkligen se sig om efter en ny reklambyrå om byrån bara skickar iväg utskick utan Microsofts godkänande.

Okkido skrev:

Microsoft borde verkligen se sig om efter en ny reklambyrå om byrån bara skickar iväg utskick utan Microsofts godkänande.

Ja, eller så slutar vi spekulera och ställer följande frågor till Lasp istället;

1. Är båda "uppmaningarna" adresserade till dig personligen eller är kanske den andra adresserad till någon annan i din familj?
2. Du finns möjligtvis inte registrerad två gånger i deras register?

Ja, eller så slutar vi spekulera

Varför det? Jag är hjärtligt trött på alla fåniga kommentarer om att det är så hemskt och fel att kritisera MS. De kan väl kritiseras precis som alla andra företag/organisationer?

Försändelserna är adresserade till IT-Licensansvarig, och det är en avvikande Stavning på MaxiMarketing.
Idag fick jag mail om att förnya min MSDN till 35% rabatt från en Licenssäljare Sitel.
Men min MSDN gäller till 200808!
Jag har skrivit och frågat men inte fått svar ännu!

Men jag undrar fortfarande om detta är ett generellt utskick!

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
132 ms — ändringar (db)