Tänkte ta en tur söderut med tjejen 12-15 april (tors-sön). Någon som har bra förslag på vart vi kan åka? Budget max 4000-4500 per person.
Funderade lite på Lissabon men jag hittar inga bra flyg hem (inte kul att åka kl 06.30 på söndagen, hela söndagen och lördagkvällen "försvinner" ju då). Madrid har vi också funderat på, och även lite på Malta. Wien är en liten outsider men jag är osäker på April-vädret där.
Barcelona, Paris och hela Italien går tyvärr bort av olika anledningar, liksom Storbritannien och övriga "nordliga" delar av Europa. Vi är inte ute efter sol & bad (men lite vårvärme vore trevligt) men gärna ett resmål där man kan gå ut och äta gott, shoppa och besöka en och annan sevärdhet.
Behöver akut hjälp, beslutsångesten är total! Någon som sitter inne på ett grymt tips?
Varför inte Prag?
Det är billigt (säger de som har varit där) plus att staden har oerhört vackra byggnader samtidigt som det ligger så pass söderut att våren bör vara långt kommen i april.
Vi åker i senare delen av april till Monte Rosso, man kan ju ta flyg till Milano (Bergamo) och köra hyrbil till kusten. Kanske är vi redan där då?
Nice är ju ett alternativ kanske!
Varför inte Prag?
Det är billigt (säger de som har varit där) plus att staden har oerhört vackra byggnader samtidigt som det ligger så pass söderut att våren bör vara långt kommen i april.
Billigt och en mycket fin stad! Har varit där två gånger och skulle gärna åka dit igen! Lite osäker med vädret bara, var iof där i mars båda gångerna men det var ju varierande väder. Både hyfsat varmt och snöstorm. Kanske går att kolla väderleksrapporter någonstans?
Varför inte Italien? När jag var i Rom för några år sedan fanns det minst tre-fyra världsberömda sevärdheter ;) , jag käkade gott minst åtta gånger på de fyra dagarna samt hade en kasse nyinshoppade saker med mig på flyget hem. Möjligtvis finns risken att Rom-vädret i mitten på april mer påminner om svensk sommar men jag står ändå fast vid tipset.
Varför inte Italien? När jag var i Rom för några år sedan fanns det minst tre-fyra världsberömda sevärdheter ;) , jag käkade gott minst åtta gånger på de fyra dagarna samt hade en kasse nyinshoppade saker med mig på flyget hem. Möjligtvis finns risken att Rom-vädret i mitten på april mer påminner om svensk sommar men jag står ändå fast vid tipset.
Kan inte göra annat än att hålla med.
HAr själv gjort det, mött våren i Italien en gång...
Jag som tänkte tipsa om Paris! Vet inte när ni åker men jag och min pojkvän var där 3 dagar precis i början av maj och då var det jätteskönt ute, man kunde lugnt gå i shorts.
Det är verkligen en stad som gjord för shopping, god mat och romantik. Många sevärdheter och fina vyer. Det är verkligen inte en klyscha att det är en romantisk stad, det är helt och hållet sant!!
Annars håller jag med övriga om Prag, där man får mycket för pengarna. Vill ni äta lyxigt och bo fint så gör ni det vääääldigt billigt här! Dock är väl vädret att jämföra med sveriges, kanske något före oss.
Annars Nice om ni vill ha riktig värme, räkna inte med att kunna bada bara. Det kan var riktigt varmt i april/maj men badtempen e så man ryser.
Madrid dissar jag dock HELT. Det tyckte jag var en trist stad som inte direkt hade nåt fint att kolla på. Men smaken e som baken!
Barcelona är säkert också jättetrevligt såhär års! När jag var i Rom i maj månad var det äckligt varmt. Man får tänka på att städer som inte ligger vid havet upplevs som mycket varmare.