webForumDet fria alternativet

Jag vaknar med igenproppad näsa och slemmig hals

Träning & hälsa

13 svar · 2 565 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag tror att det har varit så här i lite mer än en vecka nu. När jag vaknar på mornarna så är jag täppt i ena näsborren och halsen är lite tjock.

Det håller i sig en halvtimma eller något sen släpper det (efter att jag gått upp och ätit frukost osv...)

Jag tycker att det är konstigt att jag bara får symptomen efter att jag sovit under natten. Jag kan sitta framför datorn en hel dag utan att känna av något - men då kanske kroppen inte fungerar på samma sätt.

Jag är inte förkyld. Så det måste vara något annat. Min vise far tror att det kan ha med luftfuktigheten i lägenheten att göra. Jag har väldigt bra ventilation här i min nya lya så luften är väldigt torr.

Min vise flickvän tror att mina sängkläder bör bytas, de är säkert dammiga och äckliga.

Vad tror ni att det kan bero på? Sängkläderna ska jag byta när jag har fler lakan än ett. :e För att råda bot på luftfuktigheten så sa farsan att jag kunde ställa ut en skål vatten i rummet - det har jag gjort. Men den är inte där hela tiden... Vad kan jag göra för att få lite fuktigare luft utan att mögla ner hela huset? :D

Tacksam för lite tips och hjälp. :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

silfver skrev:

Jag är inte förkyld.

Säker? Något jag har varit medom är att jag har haft en förkylning som har undertryckts av stress och koffein. Vilket betyder att jag precissom du har vaknat med halvtjock näsa och skalle, som sedan har gått över under dagen.
Sedan när jag har fått lite tid att varva ner har det brutit på allvar som en "vanlig" förkylning.
Förutom att jag har märkt att jag inte tänker lika bra när jag har en sådan "undertryckt" förkylning, kan man undra hur bra det är i längden. Det kan säkert skada kropp eller sinne om man låter det vara för ofta eller länge.
Varva ner så mycket du kan och se vad som händer. Gärna en helg, helst lite längre. Försök lämna jobbet/skolan lite tidigare på fredagen, lås sedan in dig hemma och lata dig utan att ställa krav på genomföra något till måndagsmorgonen. Gå alltså inte ut och festa, läs inte läxor, stäng av mobilen och datorn, bestäm dig för att inte ta itu med saker som du borde göra osv. (Det kan vara svårt att lura sig själv att stressa ner om man inte "vet" att man är ledig på riktigt.)
Berätta sedan vad somhände.

Det där du beskriver har jag gjort ungefär den senaste månaden. :) Nej, men allvarligt. Jag är inte förkyld och jag är inte stressad. Lägger mig tidigt på kvällen och sover ut på mornarna. I helgen gjorde jag absolut ingenting, jag bara låg hemma i soffan och kollade på film och slappade... :)

r\ Men tack för tipset, så klart!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Om jag fattat det rätt bor du i de nybyggda studentbostäderna på Dalvik?

När jag flyttade in på Fraggelborgen (Fabriksgatan) fick jag moppa golvet från allt jävla byggdamm det första jag gjorde... En granne fick till och med torka väggarna från massa damm. :l

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Allergisk mot kvalster?

:stefan: skrev:

Om jag fattat det rätt bor du i de nybyggda studentbostäderna på Dalvik?

När jag flyttade in på Flaggelborgen (Fabriksgatan) fick jag moppa golvet från allt jävla byggdamm det första jag gjorde... En granne fick till och med torka väggarna från massa damm. :l

Det stämmer bra. Lyan är helt nyrenoverad och det är ingen som bott här innan mig. En svabbning kanske är nödvändig. :o

Nicrosoft skrev:

Allergisk mot kvalster?

Förhoppningsvis inte. Kan man kolla det på något enkelt sätt? Förutom hos doktorn då. :e

Ska svabba lite i helgen!

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

silfver skrev:

Det där du beskriver har jag gjort ungefär den senaste månaden. :) Nej, men allvarligt. Jag är inte förkyld och jag är inte stressad. Lägger mig tidigt på kvällen och sover ut på mornarna. I helgen gjorde jag absolut ingenting, jag bara låg hemma i soffan och kollade på film och slappade... :)

r\ Men tack för tipset, så klart!

Låter som ett solklart fall av latmasken §e

När det gäller kvalster så är jag övertygad om det inte borde vara några problem, prova ha ett glas vatten eller någon annan dryck, dock inte mjölk, då detta inte är någon höjdare mot slemhinnorna. Detta brukar jag alltid se till att ha.

Hade samma symtom tidigare och mitt fall så var det faktiskt en rejäl förkylning som nu har kommit för att stanna, så ge det 4-5 dagar sedan är det bara att tajma in en sjukskrivning lagom till VM :L

Medlem sedan sep. 20051 758 inlägg

Borde du inte fråga någon läkare om det, tror du?

b242569 skrev:

Borde du inte fråga någon läkare om det, tror du?

Nej, för jag tycker inte att det är så allvarligt. Och det har bara varit så här en vecka.

Jag vill ganska bestämt påstå att det inte rör sig om en förkylning. Jag är nog mer inne på :stefan:s spår, att det är damm efter renoveringen av lägenheten som ligger kvar i lägenheten.

Jag var förkyld för tre veckor sedan, men är nu helt frisk och har tränat riktigt hårt sedan dess. Som sagt, symptomen visar sig bara runt en halvtimma varje morgon sen försvinner dem.

Ska ställa ut en massa skålar med vatten nu och se ifall det gör någon skillnad. :)

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Om det nu är byggdamm så får du nog förbereda dig på att städa flera gånger innan du är av med detta, risken är att man bara kör runt skiten i lägenheten, det är väldigt finkornigt damm. Men om du tror att ditt problem består av detta så borde du ha fått en indikation på läget när du flyttade in i lägenheten och gjorde första flyttstädningen.
Annars så får du höra med hyresvärden om ditt problem, byggfirmor brukar ha bra dammsugare för att städa upp lägenheter. Svabba och köra med vanliga dammsugare kommer inte förbättra läget på ett bra tag.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag tycker det låter som allergi, som har med sovrummet/sängen att göra. Kör en ordentlig genomstädning av rummet och skaffa sängkläder att byta med. Vill du kolla om du är allergisk så rekommenderar jag ett pricktest hos läkaren, där de kollar allergi mot lite allt möjligt (katt, damm, pollen o s v).

Att sova med fönstret på glänt brukar göra det lättare att andas, men just nu är det kanske lite för kallt för det. Om det är en förkylning så kan man lägga en extra kudde under madrassen i framänden, så huvudet kommer upp lite.

Tvättade mina sängkläder i går och bytte allting. Jag tror att det var lite bättre i morse faktiskt. :)

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

silfver skrev:

Tvättade mina sängkläder i går och bytte allting. Jag tror att det var lite bättre i morse faktiskt. :)

hehe! din skitgris! ;)

Kimsan skrev:

hehe! din skitgris! ;)

Hehe, äh, så farligt är det inte. :e

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)