webForumDet fria alternativet

Knarr i badrum

Småprat

7 svar · 1 573 visningar · startad av BearTheFear

Medlem sedan feb. 20073 inlägg
Frågan#1

Jag står inför mitt första lägenhetsköp och har varit på en visning på en liten etta. Allt är fint och helt, huset är byggt år 2000. Dock knarrar golvet i badrummet något förfärligt på ena kanten (ca 2 kvm). Knarret låter som ett gammalt trägolv med mycket starkare ljud.

Det som ligger inne idag är en plastmatta.

Min fråga är nu vad felet kan vara?

Min plan är att bryta upp golvet och laga felet och sedan lägga klinkergolv. Dock skulle jag vilja ha åsikter om vad som kan vara fel och om det är enkelt att ordna med hjälp av hantverkare. Man vill ju inte bli mer ekonomiskt ruinerad än vad man redan är när man köper sin första lya!

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Svårt att säga exakt vad det e, Men ifall det plastmatta där nu, så kan dom ha lagt det på ett spångolv och det e kanske spångolvet som inte sitter riktigt och därför så knarrar det där...

Följdfråga

Tack för svaret! Ser gärna fler funderingar i ämnet!

Sen kommer följdfrågan:

Lägenheten är byggd år 2000. Borde det inte finnas någon garanti från de som byggde huset att liknande saker inte ska uppstå på 6 år?

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Dolda fel som uppstår inom 10 år från försäljningstillfället som säljare/mäklare inte påpekat vid försäljning skall åtgärdas av säljaren utan kostnad för den som köpt lägenheten/huset.

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Spook skrev:

Dolda fel som uppstår inom 10 år från försäljningstillfället som säljare/mäklare inte påpekat vid försäljning skall åtgärdas av säljaren utan kostnad för den som köpt lägenheten/huset.

Är ett knarrande golv verkligen ett dolt fel? Det hörs ju!

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Kan vara att vatten trängt ner i trägolvet så att det svällt, därav "knarrandet".

Du kanske kan pruta lite på priset pga detta. ;)

Jag har...

...ännu inte köpt lägenheten. Och det golvknarret är verkligen inte dolt, det går knappast att missa det när man går in i badrummet. Dessutom var mäklaren mycket noga med att påtala felet nästan innan jag fick prospektet i handen. Jag tänkte snarare på om inte företaget som byggt kåken har något ansvar för det?

Om det däremot är vatten som trängt ner är det ju lite allvarligare...

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Men detta fel SKALL oavsett detta påtalas.
OM det skulle resultera i att det är en gammal vattenskada eller så...

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
151 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)