webForumDet fria alternativet

el koppling

Program & appar

3 svar · 1 891 visningar · startad av mr.mainline

Medlem sedan feb. 2003777 inlägg
Frågan#1

Jag har en ny lampa som ska kopplas in, men får inte rätt på det, där är + - och jord, på lampan står det N är det - eller, för när jag kopplar det så, så funkar inte halva husets ström .-)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vad är det för sorts lampa. N brukar väl stå för Neutral men då är det växelström vi pratar om.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Du har inte + och - i huset, det lovar jag. ;)
Om huset är hyfsat nytt så ska den blå tråden kopplas till N och den andra tråden till L. Grön/gul till jord. För övrigt så spelar det ingen roll faktiskt, så länge du kopplar jorden rätt.

Är huset gammalt så kan det vara vilka färger som helst... Oftast hade man svart till N men det är inte att lita på... Röd brukar var jord men det är inte heller att lita på...

Om du inte vet säkert hur du ska koppla så hoppa över det. Jag har sett flera gånger hur folk har kopplat fel så hela höljet blir strömförande. Inte kul.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Troligtsvis har du köpt en lampa med dimmer. För att en sådan skall fungera bäst brukar man koppla "live" till den reglerande delen plus och minus. N skall då vara den neutrala som jag skrev tidigare.
Köp en indikerare, liten pennliknande grej som visar vilken av trådarna som är live.
Så klarar du detta galant. Men som sagt Anlita folk som vet vad som är rätt.
Starkström är inte att leka med.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)