webForumDet fria alternativet

Melodifestivalen 2007

Småprat

104 svar · 3 917 visningar · startad av Dellamorte · sida 5 av 6

Frågan, av Dellamorte

okej då har första del tävlingen gått av årets melodifestival. vad tycker ni om tävlingen? själv tyckte jag att de var under all kritik, usla skämt, kassa låtar. och skämtet med högstadie tjejen...va F-N va de :q nä vet i katten om jag ska titta nästa vecka

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Saharas skrev:

En undran... indirekt om melodifestivalen... vi sitter å kliar våra skallar i TV-soffan. Ola Salo blir ju Ola Salo även om man läser det baklänges.

Fråga: vad heter såna ord som man kan läsa från båda håll?

palindromtal

http://sv.wikipedia.org/wiki/Palindrom

Medlem sedan dec. 2006163 inlägg

Esen skrev:

palindrom

http://sv.wikipedia.org/wiki/Palindrom

Tack! Samma tanke slog mig strax efter jag postat inlägget, men tack för att du kolla upp det. (y) :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Dagens klimax måste ju ändå ha varit när föredettingen Robert Gustavsson e med och försöker leva på gamla meriter igenom att göra en gammal karaktär och dessuton hosta... han börjar bli patetisk.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Quid skrev:

Dagens klimax måste ju ändå ha varit när föredettingen Robert Gustavsson e med och försöker leva på gamla meriter igenom att göra en gammal karaktär och dessuton hosta... han börjar bli patetisk.

Fast lite roligt var det i alla fall. Synd att fel låt vann som vanligt :OO

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Rä'tt låt vann. Visst var det så!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Lasp skrev:

Rä'tt låt vann. Visst var det så!

Ja, man måste nog anse att rätt låt vann, eftersom både juryerna och svenska folket ansåg att det var den bästa låten.

Jag tycker dock att det låter för mycket The Ark. Känns som att de skrivit den låten tio gånger förut...

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Yes, rätt låt vann! (y)

Heder också åt Malmös jurygrupp som gav rejät med poäng åt Marie Lindberg!

Men jävlar vad stålar som samlats in till Radiohjälpen! Över 5 miljoner bara idag och runt miljonen vid varje delfinal, det blir en del! :)

Esen skrev:

Och det håller jag fast vid, Då jag anser att juryn i slutändan bestämmer vem VI skickar till Helsingfors, Att man kommer kunna ringa in och rösta e ju bara för spänningen skull, Men juryn har ju ändå sista önskan...

Hur kan juryn bestämma om jurygrupperna och svenska folket har exakt lika många poäng att dela ut? :q

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Skaplig låt, inte mer.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

:stefan: skrev:

Yes, rätt låt vann! (y)

Heder också åt Malmös jurygrupp som gav rejät med poäng åt Marie Lindberg!

Men jävlar vad stålar som samlats in till Radiohjälpen! Över 5 miljoner bara idag och runt miljonen vid varje delfinal, det blir en del! :)

Hur kan juryn bestämma om jurygrupperna och svenska folket har exakt lika många poäng att dela ut? :q

Det jag e mest irriterad på e varför det måste finnas en jurygrupp som består av ca 50 - 70 personer eller vad dom nu kan vara, Och som har lika stor poäng fördelning som resten av folket som röstar som borde ligga runt 1,5-2 miljoner...

Varför inte låter svenska folket bestäma helt och hållet?...

Juryn behöver bara ta en snabb till på Aftonbladet så ser dom hur folket tänker, och sen lägga sina röster efter det...

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Gustavsson var sorglig och rätt låt vann! Tycker alla röstade bra, 2'an var bra också, 3'an platsade på sin plats... osv... :)

Esen skrev:

Det jag e mest irriterad på e varför det måste finnas en jurygrupp som består av ca 50 - 70 personer eller vad dom nu kan vara, Och som har lika stor poäng fördelning som resten av folket som röstar som borde ligga runt 1,5-2 miljoner...

Varför inte låter svenska folket bestäma helt och hållet?...

Nu har jag inte full koll på hur de exakta rösterna föll (har inte hittat nåt på nätet alls förutom totalsummorna :l), men innan det började var jag orolig för att fjortisar med Idolhysteri skulle belasta föräldrarnas telefonräkningar med en jävla massa röstande.

Nu verkar det inte ha blivit så, men både jurygrupperna och svenska folket hade ju samma gäng som segrare så det var ju inte mycket att snacka om.

Men det vore intressant att veta hur jurygrupperna arbetade och om de hade några kriterier. Var det röstning efter hjärtat som gällde eller helt krasst efter vilken låt som skulle ha störst chans i ESC?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag gillar hur Luuk och The Ark dissade Carola på scenen. Riktigt underhållande. Och nu lipar hon för att hon inte fick spela en singel eller ett medley, haha! Hon är patetisk.

Medlem sedan feb. 2002476 inlägg

Men det vore intressant att veta hur jurygrupperna arbetade och om de hade några kriterier. Var det röstning efter hjärtat som gällde eller helt krasst efter vilken låt som skulle ha störst chans i ESC?

Vet inte riktigt hur de gör, men ordföranden sa att de bla kollar på hur stora chanser låten har i finalen (europ)...

Min favorit är iaf tysklands bidrag... http://www.youtube.com/watch?v=T1pWn3qUgVg

silfver skrev:

Jag gillar hur Luuk och The Ark dissade Carola på scenen. Riktigt underhållande. Och nu lipar hon för att hon inte fick spela en singel eller ett medley, haha! Hon är patetisk.

Jaaa, jag blev förbannad redan när hon gjorde entré långt uppe i trappan och skrek om 'tack Sverige' och allt vad det var. De andra gamla schlagerrävarna fick inte direkt samma möjlighet till effektfull entré... :OO

Medlem sedan aug. 2004192 inlägg

Låt mig få skriva några rader i denna bitterljuva tråd.
Fast jag avskyr melodifestivalen så bänkar jag mig plikttroget varje år. För av nån anledning får jag för mig att kanske KANSKE är det åtminstone några bra låtar i år.
Men nej, jag ger upp. Det är ett enda jippo som går ut på att dra in pengar pengar pengar.
Varför kallar sverige det för schlager-em? Vi är ju praktiskt taget de enda som får för oss att det ska va just tre minuters schlager-rajtantajtan. Varför kan vi inte presentera svenska artister som verkligen lyckats? Ta Robyn, Lisa Miskovski eller Kent som för evigt e omtyckta. Jag hade hopp när jag hörde att The Ark skulle va med. trodde de kanske fattat. Trodde även att Idol-killarna möjligen kunde fixa det. Men NÄÄÄ. För The Ark kan inte behålla sin stil utan ska trixa till det så det låter Schlager-Ark och Måns skämdes jag nästan för. CARA MIIIIA, tillåt mig dö!
Den enda låt som jag faktiskt skulle kunna lyssna på utan att tvingas, var lärarinnans och naturligtvis fick hon inte ett enda poäng (eller var det 4 på slutet?!) av juryn men hon fick bland de högre av svenska folket.

Och varför ska vi ha en jury över huvud taget????!!!

Och G-son och de andra nissarna? De har skrivit säkert 50 % av texterna och Bertil Karlsson har varvat hundratals artister bara för att va säker på att få vara fixarpappan som drog hem det så han får nån minut i rampljuset där han kan dissa alla andra.
och ständigt Nanne Grönvall, Lena PH och Book... varför återkommer dessa ständigt, trots att de verkar genomblåsta?

Snälla, pinsamt.

Och en annan sak som jag och sambon tänkte på när vi tittade i år var att första artisten har jag större chans att dra hem röster än vad den sista har i och med att telefonslussarna är öppna från början. Visst om man redan kollat på delfinalerna så vet man redan hur allt låter men det finns dom, som vi, som inte har hört bidragen innan och då har ju först ut större chans, han hinner ju få in fler röster. ah ah ah, orättvist!

Näää... Jag säger det varje år, jag kommer INTE se skiten nästa år. Men jag kommer väl sitta där igen å dra samma visa då. Jag ser fram emot the big finale för alla länder e inte lika inskränkta som vi!

Sista - Delfinaler???? Why??

Pyttsan....

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Som sagt, jippot vi älskar att hata... ;)

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

@nders skrev:

Jag tycker dock att det låter för mycket The Ark. Känns som att de skrivit den låten tio gånger förut...

Du menar att det låter som Edison Lighthouse?

Här är en sammansättning med Arks låt i vänster och Edisons i höger, inspiration eller stöld? ;)
http://www.lasseman.net/musik/ark_vs_edison.mp3

Kimsan skrev:

Varför kan vi inte presentera svenska artister som verkligen lyckats? Ta Robyn, Lisa Miskovski eller Kent som för evigt e omtyckta. Jag hade hopp när jag hörde att The Ark skulle va med. trodde de kanske fattat. Trodde även att Idol-killarna möjligen kunde fixa det. Men NÄÄÄ. För The Ark kan inte behålla sin stil utan ska trixa till det så det låter Schlager-Ark

Fy fan, den dagen Kent ställer upp i schlagern, då flyr jag landet... lågt kan det väl ändå inte sjunka? ;)

Sen kan jag inte påstå att The Arks låt var speciellt schlageranpassad, förutom att den klockade in på under tre minuter. Det är ju ingen riktig refräng i den och den klassiska schlagerhöjningen inför sista halvminuten finns inte heller.

Kimsan skrev:

Och varför ska vi ha en jury över huvud taget????!!!

För att undvika att folk röstar på artisten istället för på låten. Från början framförde ju en enda artist alla bidrag och sen fick jurygrupperna rösta - ska vi ha det så igen?

Kimsan skrev:

Och G-son och de andra nissarna? De har skrivit säkert 50 % av texterna och Bertil Karlsson har varvat hundratals artister bara för att va säker på att få vara fixarpappan som drog hem det så han får nån minut i rampljuset där han kan dissa alla andra.

Du minns inte 80-talet? Då låg Lasse Holm och Ingela "Pling" Forsman bakom vartannat bidrag och nej, jag överdriver inte speciellt mycket...

Kimsan skrev:

Och en annan sak som jag och sambon tänkte på när vi tittade i år var att första artisten har jag större chans att dra hem röster än vad den sista har i och med att telefonslussarna är öppna från början. Visst om man redan kollat på delfinalerna så vet man redan hur allt låter men det finns dom, som vi, som inte har hört bidragen innan och då har ju först ut större chans, han hinner ju få in fler röster. ah ah ah, orättvist!

Livet är inte rättvist, så enkelt är det. :e
Dessutom har finallåtarna vevats på radio nåt rent bisarrt mycket sen Sista Chansen avgjordes, har man missat det har man nog bott under sten nånstans... ;)

För övrigt lade Tommy Nilsson årets bästa kommentar på efterfesten: "Ha, det är inte många som hållit nollan i Globen!" :L

Kimsan skrev:

Please... när man bestämt sig för ett bidrag man vill lägga sin röst på så gör man det. Varför skulle det göra någon skillnad ifall man var först eller sist? Det är ju inte så att alla röstar på första låten bara för att man ska "hinna rösta"? Förstår inte hur du tänker riktigt.

För övrigt lade Tommy Nilsson årets bästa kommentar på efterfesten: "Ha, det är inte många som hållit nollan i Globen!" :L

Haha, underbart! Kul att han tar det så i alla fall. Jag tycker att det var hur bra som helst att han inte fick en enda poäng. :e

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)