webForumDet fria alternativet

Grönt hår av vatten!?

Småprat

11 svar · 1 223 visningar · startad av Garbo

Medlem sedan apr. 20021 509 inlägg
Frågan#1

Försökte hitta ett forum för denna fråga...och det blev här...vet inte om det är rätt...

Gjorde fina slingor i mitt hår för att liva upp det lite...meningen var att de skulle vara blonda. Ja, det blev de oxå...ett tag...sedan helt plötsligt blev de gröna!! :x

Och nu har duschkabinens botten fått gröna avlagringar, plastbesticken har blivit gröna och vittvätten likaså....

Gjorde ett vattenprov och fick svaret att det var "tjänligt med anmärkning" Anmärkningen var att det var något förhöjda värden av ammonium. Stod inget om gröna avlagringar. :(

Så vattnet går att dricka vad jag förstod...

Någon annan som råkat ut för detta? Och vad gjorde ni för att slippa de gröna avlagringarna?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Uttag

Det finns väl filter som kan ta bort detta?

http://www.filtrena.se/start.htm

Det kan väl också ha med uttag av vattenvolym att göra.
Plötslig förändring av hushållets sammansättning ;-)

Jag tror att det finns enkla fasta filter som kan ta detta!

Tack. Kollade in länken.

Fick veta att lågt ph gör att vattnet blir surt och kan leda till avlagringar från kopparledningar...men enligt vattenprovet var inte vårt vatten surt, bara att det var ammonium i det. Skulle dock ammoniumvärdet stiga och så kunde det leda till hög nitrithalt och det i sin tur skulle dels göra vattnet otjänligt och tära på kopparledningarna så att avlagringarna blev gröna.

Ska återigen prata med hyresvärden om problemet och att det finns filter att installera. Sist fick vi svaret att om vi ville ha rent vatten fick vi flytta nån annanstans.

Jag trodde att det ingick i ett hyreskontrakt att man fick tillgång till rent vatten....

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Garbo skrev:

Ska återigen prata med hyresvärden om problemet och att det finns filter att installera. Sist fick vi svaret att om vi ville ha rent vatten fick vi flytta nån annanstans.

Jag trodde att det ingick i ett hyreskontrakt att man fick tillgång till rent vatten....

VA?!? Det kan väl aldrig vara på allvar att ni ska behöva ha grönt vatten!! :o

Eventuellt kan du kanske pröva att kontakta kommunen och fråga om vattenkvaliteten?

Nu äntligen har hyresvärden gjort nåt!!!

Fick ett nytt filter insatt och en tätning längst ner i borrhålet. Nu är vattnet inte grumligt och grönt och ingenting färgas!!

Jippi!!

Det tog bara ett halvår för värden att få änden ur vagnen.

:)

Medlem sedan juni 20014 421 inlägg

Hmm, spännande. det var många som drabbades av liknande på gotland för nåt år sen och då berodde det på den höga kalkhalten in vattnet.

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Garbo skrev:

Det tog bara ett halvår för värden att få änden ur vagnen.

Ett halvår från den 3/2 till den 26/4 ? Knepig tideräkning :q

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

HakanS skrev:

Ett halvår från den 3/2 till den 26/4 ? Knepig tideräkning :q

Problemet kan ju ha funnits tidigare men hamnade på wF 3/2 :q

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Garbo skrev:

Nu äntligen har hyresvärden gjort nåt!!!

Fick ett nytt filter insatt och en tätning längst ner i borrhålet. Nu är vattnet inte grumligt och grönt och ingenting färgas!! ... :)

Härligt! :D Måste vara skönt för er!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...allvarligt, hade du grönt vatten ett halvår!?! Vilka idioter!

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Grönt hår får man ofta av för höga kopparhalter i vattnet

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Man kan ju bli gråhårig för mindre...

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)