Jag har länge gått och smygpekat finger åt folk som står på parkeringen och kräks ut avgaser i en 5 minuter under tiden de skrapar rutorna för att de vill att bilen ska bli varm innan de sätter sig i den. Har alltid trott att man bara var en bekväm idiot som inte brydde sig om miljön om man gjorde så men nu har jag hört att man Ska göra så för att minska utsläppen. Jag är förvirrad. Någon som vet mer om detta än jag?
Jag resonerar såhär:
För att det ska bli varmt i kupén måste motorn bli varm. Det blir den inte av tomgångskörning, inte under de första 15 minuterna i alla fall. Dessutom släpper motorn ut extremt mycket mer gifter när motorn är kall. För att motorn ska bli varm måste man köra bilen. Då blir den varm på ett kick det blir också snabbt varmt i kupén och katalysatorn börjar rensa ut den mesta skiten. De få minuter man vinner på att sätta på bilen i förväg är ingenting jämfört med hur sjukt mycket gift som släpps ut under tiden.
Tomgångskörning över en minut är förbjuden i de flesta samhällen.
Du har rätt i att det inte hjälper särskilt mycket, finns massor med andra åtgärder som man kan vidta innan vintern.
Ja det förståss. Men om ma antar att man inte har tillgång till det, är det fortfarande bättre att låta motorn bli varm på tomgång eller ska man åka direkt?
Kör inte på tomgång: Skrapa rutorna, om det behövs, innan du startar! Motorn blir varm på allvar först när den belastas, inte av att stå några minuter på tomgång.