webForumDet fria alternativet

Prishöjning?

Konsumentråd

11 svar · 685 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Hur länge har Hästens planerat sin prishöjning nu egentligen? :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Man kan undra det... Eller passar dom på att höja igen? ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

först inlägget på flashback ang. samma fråga är från 2006-07-16, 19:01 ;)

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

sen kan man ju fråga sig varför man vill att kunderna ska handla INNAN prishöjningen, vad är vitsen med att höja om man ändå försöker få alla att handla före höjningen?

de hoppas väl på att locka någon som kanske tänkte köpa.
såg en annons för dem idag. de hade en 105 eller 120 säng som gick att ställa in med motor till det låga priset av 75 000kr, man "sparade" ca 5 000kr på att handla den nu.

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Den frågan har slagit mig med. Nu har reklamen varit länge men jag tycker den var fel redan från början. Jag tror inte man vinner på att stressa fram köp hos kunderna.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Det är nog snarare så att de vill få folk att få tummen ur. Deras produkter är ju inte de billigaste från början, så jag tror de tjänar rätt bra på dom i alla fall.

Sen är det ju lite varumärkesbyggande... "Vi kan annonsera om prishöjningar och ändå ha kunder" eller nåt sånt. ;)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Gein skrev:

Den frågan har slagit mig med.

Såna där frågor ställde jag mig också tidigare. Till slut i sådan omfattning att det ledde till att jag pluggade det på högskolan för att få svar...

I det här fallet rör det sig om "scarcity"-principen. Att något finns i begränsad upplaga eller under begränsad tid gör att det blir mer åtråvärt.

Fast Hästens har inte formulerat sig på det optimala sättet. Människan är nämligen inte lika intresserad av att spara pengar som att inte förlora dem.

Jämför:
(a) Genom att välja rätt elbolag kan du spara 1000 kronor om året.
(b) Du förlorar 1000 kronor om året på att inte välja rätt elbolag.

Det står samma sak, men b-formuleringen är mer framgångsrik. Man påverkas mer av den.

Skickliga säljare vet också att en produkt säljer mer om man inte har så många exemplar av den framme. Skulle det ligga en massa exemplar framme tänker man som kund att det måste vara något fel eftersom ingen köpt den. Att däremot precis komma över det sista exemplaret, det är grejer det. Då vet man att den är populär och man vet att ingen fler kommer att kunna ha den, för det var sista exemplaret. Och man vet att man om inte köper den nu så kommer den inte att vara kvar om man vill ha den senare. Begränsad tillgång säljer.

Ta till exempel säljaren som lägger märke till att någon ser intresserad ut av en dyr produkt. Det finns bara ett exemplar av den framme, men många fler på lagret. Säljaren går fram till kunden:

- Jag ser att du är intresserad av den här maskinen. Jag kan förstå det, vi har sålt mycket av den för den är väldigt bra för det priset.
- Jo, den ser bra ut, men jag vet inte...
- Tyvärr tror jag inte vi har någon fler kvar. Jag sålde den här bara för 20 minuter sen.
- Åh, vad synd... Tror du det kan finnas någon kvar på lagret?
- Jag kan ju gå och kolla, men det här var ett särskilt parti som vi fick in billigare, så vi kunde ha det här lägre priset, så jag kan inte lova något. Men du skulle vilja köpa den till det här priset?
- Ja...

... varpå säljaren går in på lagret och plockar fram ett nytt exemplar som kunden köper.

"The idea is to dangle a carrot in front of the buyer's face and then take it away."

När man tror att man kan gå miste om något så vill man ha det mer. Hästens reklamkampanj lockar nog inte till sig folk som inte varit intresserade av Hästens, men däremot får det säkert de människor som seriöst är intresserade och har funderat ett tag att äntligen göra slag i saken, och i och med att Hästens säljer dyra produkter kan det löna sig.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Som vanligt, må jag säga, har tydal en mycket bra utlägg om fenomenet att vi alla blir lurade på något sätt. Tack för din information. Kan det passa med en öl i västerås eller hallsta?
Skulle önska att fler visste vad de utsätts för när det gäller reklam!
Speciellt om det bara står 95 ! ;-)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Tack. Hallsta är jag aldrig i, men hojta till om du har vägarna förbi Västerås. Nu är det inte långt kvar till 95-mysteriets upplösning.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

"All marketers are liars".

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Tack tydal, intressant inlägg! :)

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Glöm inte att en hästens ska masseras en gång om dagen om den ska hålla så bra och funkar som de säger i reklamen! Det är så underbart.

305 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
170 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
170 ms — ändringar (db)