webForumDet fria alternativet

Sålda aktioner på tradera.

Konsumentråd

176 svar · 12 011 visningar · startad av Akerlundh · sida 7 av 9

Frågan, av Akerlundh

Hejsan! Förra veckan sålde jag 3st saker på tradera. Gick ner till posten och skickade dem. Idag snart en vecka senare så har ingen av dem fått varorna. Vad ska jag göra? Jag vet ju inte om dom fått varorna och bara lurar mig. För jag tänker ju inte betala tillbaks eftersom att jag skickat sakerna. Efter att jag har kollat lite så är chansen att så stora paket försvinner med posten nästan 0%

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 200727 inlägg

men han skrev skickar varan samma dag som betalning kommer in

så det ska inte dröja så länge, föränn den kommer, det är mycket sällan ett paket kommer bort på posten.

Medlem sedan dec. 19998 277 inlägg

petra25 skrev:

för att jag inte fick mobilen, nio dagar hade gått och inte fått något efter det fick jag mina pengar, då var man nära på attt man blivit lurad eller??

Vad är det som säger att Akerlundh inte blivit lurad av posten då?

vet ej det kan ju vara sant det också

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Efter att ha läst det här tänker jag i alla fall att även fortsättningsvis göra som stoffe2k skriver, dvs använda http://www.internetgirot.se/ eller liknande. Finns inte en chans att jag utsätter mig för oseriösa köpare (eller säljare för den delen).

Kom ihåg att både säljare och köpare har möjlighet att ställa krav på leverans och betalning.

I övrigt röstar jag på att Posten suger. Jag kan dock heller inte förstå hur man är funtad när man hotar med polisanmälan efter tre dagar...
Posten är inte snabb, det är ingen riktig post längre, och jag får alltid vänta minst två dagar på mina paket. Tre dagar - en vecka - två veckor är inte helt ovanligt, men ser man till att alltid skicka så man får kollinummer har man helt andra möjligheter.

Så, två regler:

1. Betala inte i förskott till säljaren, utan använd en tredje part (ex. den som nämns ovan)
  2. Skicka alltid paket så du får ett kollinummer.

Vem som lurar vem har jag ingen aning om, men det finns gott om paranoida människor...

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

petra25 skrev:

vet ej det kan ju vara sant det också

I så fall kanske du inte ska anklaga honom för det utan att veta säkert? Speciellt inte på ett publikt forum. Eller hur?

Som trebarnsmor bör du väl vara ett föredöme? :)

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Wiberg skrev precis vad jag tänkte skriva. Du anklagar utan bevis och faktiskt även utan motiv, om man nu kan uttrycka det så. Petra25, jag betvivlar din trovärdighet och det baserar jag på dina ogenomtänkta inlägg här.

Mina spekulationer lyder enligt följande; Din pajkastning är bara ett sätt att försöka rikta all uppmärksamhet mot Akerlundh och på så vis dölja den egentliga sanningen. Vad är det annars som driver dig att fortsätta, du borde vara nöjd...

Detta är som sagt bara spekulationer och jag har ingen aning om hur det egentligen ligger till men jag tycker du beter dig lite märkligt.

Medlem sedan maj 20031 682 inlägg

Wiberg: Nej det är inte mitt konto, det enda kontot jag har haft är det jag har på tradea just nu.
Ja jag postade alla 3 paket samtidigt.

En nyhet!
En av personerna fick sin telefon idag!

Nu är det bara petra och en annan kvar som inte fått sina varor.

Blir så trött på detta snart.
Har redan fått en polisanmälan och får jag en till så låter jag ju som en bedragare.
Men jag vet ju hur det är med posten det är inte förstå gången det tar långtid för dom att leverera saker.

Har själv varit med om att det tog 1½ månad för ett litet paket att komma fram.

Just nu sitter jag och väntar på att bli kallad till förhör hos polisen så jag få höra vad den andra personen som anmälde mig sa till dom.
Men som sagt det kan ju ta ett bra tag med deras temp :p

Medlem sedan juni 20003 169 inlägg

Akerlundh, har du blivit underättade av polisen att du fått en anmälan på dig eller har du bara köparens ord att han anmält dig?

Wiberg skrev:

Akerlundh, har du blivit underättade av polisen att du fått en anmälan på dig eller har du bara köparens ord att han anmält dig?

Nej jag har inte hört något.
Men läste i tidningen att någon ifrån nybro hade sålt en mobil på tradera för det priset som jag sålde min för och sen att personen inte hade skickat telefonen så han nu va anmäld för bedrägeri.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Akerlundh skrev:

Nej jag har inte hört något.
Men läste i tidningen att någon ifrån nybro hade sålt en mobil på tradera för det priset som jag sålde min för och sen att personen inte hade skickat telefonen så han nu va anmäld för bedrägeri.

Kommer det inte från polisen så behöver du nog inte bry dig. För visst är det fortfarande så att man delges sådana här saker? :q

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag förstår inte hur du kunde betala tillbaka pengarna om du skickat paketet?!

M@gnus skrev:

Kommer det inte från polisen så behöver du nog inte bry dig. För visst är det fortfarande så att man delges sådana här saker? :q

Självklart, men det tar mer än några dagar.

Medlem sedan sep. 20011 722 inlägg

Det här börjar kännas något rörigt. :)
Jag förstår då inte varför det är så självklart att Akerlundh inte har skickat varorna, varför är det så säkert? Kan precis lika gärna vara posten som försnillat dom.

Sen tycker jag uttrycket "Det är lätt att bli pappa, men svårt att vara far" passar ganska bra, föräldrabiten spelar inte någon roll här.

åkerlund du har ju sakt till mig att det var en som fick mobilen för 2 dagar sedan, och nu säger du att han fick den idag har han verkligen fått den

Från: Mikael Åkerlund <akerlundh@gmail.com>
Skickat: den 22 januari 2007 23:25:07
Till: petra <pettra20@hotmail.com>
Ämne: Re: Nokia 6111 Rosa, Fintskick, Garanti, Olåst. FraktFri!

| | | Inkorgen

jadu.

för att han den andra personen inte vill tabort omdömet så då blev jag avstängd.
Sen fick jag ett negativt till.

Och personen fick mobilen idag så dom ska tabort det negativa omdömet.
Väntar på att dom ska göra detta.

Ska kontakta tradera!

det skickade han till mig 22januari 2007, och idag så säger han att det var en som fick mobilen.

Men lilla vän jag har sålt mer än 1 telefon.
Men en utav dem fick mobilen idag och en fick den för ett tagsen.

du har sakt tre paket har kommit bort mitt, han som du säger fick den idag , och en till, hur kan en till ha fått den idag då? då har alltså två stycken fått dem, då är det bara jag kvar, varför tar dem då inte bort sina anmälningar

Nej men det va en annan som jag skickade till.
Personen hade inte hört av sig så jag trode att hon hade fått det men fick ett mail ifrån henne att det kom idag.

En del har tålamod.
Skickade det några dagar efter jag skickade ditt paket så det är konstigt att inte du fått dit paket.

Så det är du och en till som inte fått era paket alla andra saker som jag skickat har kommit fram.

Underligt!

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Web-Tor skrev:

Självklart, men det tar mer än några dagar.

Oki, då finns ju hopp fortfarande! :h

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)