webForumDet fria alternativet

Sålda aktioner på tradera.

Konsumentråd

176 svar · 12 009 visningar · startad av Akerlundh · sida 3 av 9

Frågan, av Akerlundh

Hejsan! Förra veckan sålde jag 3st saker på tradera. Gick ner till posten och skickade dem. Idag snart en vecka senare så har ingen av dem fått varorna. Vad ska jag göra? Jag vet ju inte om dom fått varorna och bara lurar mig. För jag tänker ju inte betala tillbaks eftersom att jag skickat sakerna. Efter att jag har kollat lite så är chansen att så stora paket försvinner med posten nästan 0%

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 200727 inlägg

men när jag har läst genom allt tycker jag det verkar något konstigt , för på tradera är det inte så lätt och lura folk där, du kan ju se på deras omdöme.

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Akerlundh skrev:

hej igen det här är det sista jag säger nu, jag väntar till imorgon, om jag
inte får mobilen eller om du inte betalar mig hälften av min pengar alltså
650kr, och då när jag får mobilen betalar jag tillbaka dem, kommer jag gå
till polisen, och jag kommer lägga ett ett jävligt stort negativt omdöme på
dig.

hmm, jag har läst den där meningen ett par gånger nu och får inte riktigt till vad killen menar. Menar han att om han får mobilen kommer betala tillbaka de pengar han vill ha av dig och sen gå till polisen därefter? :o

Jag håller med övriga. Verkar skumt detta.
Hoppas allt löser sig för dig, Akerlundh!

Petra25; tja, en möjlig teori om hur tre paket kan försvinna samtidigt är ju att någon inom posten norpat dem. Tyvärr händer det ju ibland att folk inte kan hålla fingrarna i styr.

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Ta kontankt med tradera och hör om någon annan klagat på dessa personer.

Kontakta även polisen och hör med dem vad du har för val och möjligheter. Du måste ju inte göra en anmälan bara för att du pratar med polisen. Men skule det visa sig handla om bedrägeri ska du självklart anmäla!

petra25: Är du möjligen en av de tre som säger sig inte fått något paket? Eller är det en ren slump att du kom till detta forum just idag och hittade just denna tråden direkt och dessutom har ett skriftspråk som påminner väldigt mycket om det i mailet som Akerlundh publicerat här?

Medlem sedan dec. 2002387 inlägg

Det går nog att skapa flera konton på tradera, så om man får några dåliga omdömen - speciellt om man luras på det sätt som det verkar att dessa 3 har gjort, så går det att skapa ytterligare konto som inte har dåligt omdöme -( inga bevis på detta men skulle inte förvåna mig om det går)

jag tycker allt verkar som konstigt för varför ska tre paket försvinna, om ett paket hade försvunnit så kunde ju man nästan tro på sånt. ellerhur det verkar som ni alla samarbetar med akerlundh, jag har inte med den saken och göra men ni kan ju inget veta om dem andra, har ni sett vad dem har för omdömen?? ni bara gissar ju.

Jag skickar ut 30 - 40 paket om dagen inom jobbet utan kollinr och kanske 2 - 3 % "försvinner" spårlöst. Om det nu försvinner inom posten eller att våra kunder lurar oss vill jag ha osagt, men försvinner gör de.

Medlem sedan jan. 2007133 inlägg

SVaret är enkelt då; De kan inte komma åt dig. Du är oskyldig. De valde fraktsätt, du kan inte vara ansvarig för Postens rutiner. Det skulle du inte vara även om du inte hade det skrivet i din presentation.

Så luta dig tillbaka, slappna av och låt dem göra sina polisanmälningar om de så önskar. Det kommer inte leda någonstans och du är inte skyldig för något.

Cheers

Och varför ska han ge ett negativt omdömme? Du har ju följt köparens instruktioner.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

petra25 skrev:

jag tycker allt verkar som konstigt för varför ska tre paket försvinna

Har du missat att många i den här tråden tror att paketen inte är borta? Utan att köparna fått sina paket men i ett försök att tjäna lite extra pengar påstår att dom inte kommit fram.

petra25 skrev:

det verkar som ni alla samarbetar med akerlundh

Ja, alla vi som skriver i tråden samarbetar med Akerlundh för att... ja, varför? Det kan ju vara så att vi bara försöker ge honom lite råd eftersom han efterfrågar det.

petra25 skrev:

ni bara gissar ju.

Jag trodde att det framgick ganska tydligt eftersom jag skrev det men extra stora bokstäver lite längre upp.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

petra25 skrev:

jag tycker allt verkar som konstigt för varför ska tre paket försvinna, om ett paket hade försvunnit så kunde ju man nästan tro på sånt. ellerhur det verkar som ni alla samarbetar med akerlundh, jag har inte med den saken och göra men ni kan ju inget veta om dem andra, har ni sett vad dem har för omdömen?? ni bara gissar ju.

Det enda rimliga är ju att utgå från att trådskaparens historia inte är uppdiktad. De flesta råd som givits i tråden är baserade på detta antagande och naturligtvis bara giltiga om de uppgifter som presenterats stämmer.

Hade han försökt blåsa sina "köpare" finns det väl ingen poäng med att starta en tråd där en helt annan situation beskrivs?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

visslaren skrev:

Petra25; tja, en möjlig teori om hur tre paket kan försvinna samtidigt är ju att någon inom posten norpat dem. Tyvärr händer det ju ibland att folk inte kan hålla fingrarna i styr.

Det e inte alls omöjligt att det e så, Men det som känns lite skumt e att dom tre börjar hota med polisen efter enbart tre dagar, Speciellt när det kan ta tre dagar för ett paket att nå fram, beroende på var man bor...

Jag undrar om dessa personer bor på samma ort, eller om de 3 personerna har budat på alla 3 varor, det går att kolla på budhistoriken, ( om de är smarta så har de inte gjort det men man vet aldrig )

Medlem sedan juli 20031 505 inlägg

Jag säger det som tidigare har påtalats, ta kontakt med Tradera, visa alla mail och hör vad dom tycker o tänker.

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Esen skrev:

Det e inte alls omöjligt att det e så, Men det som känns lite skumt e att dom tre börjar hota med polisen efter enbart tre dagar, Speciellt när det kan ta tre dagar för ett paket att nå fram, beroende på var man bor...

Givetvis är det skumt när alla tre hotar med polisen så tidigt, och dessutom börjar komma med samma krav på hälften tillbaka. Jag gav henne bara ett svar på sin fråga. :)

Lite tid får man ju ge det innan man börjag blanda in polisen. Förseningar i vårt kära postväsende är ju även det inte ovanligt.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

kan det inte vara diverse stormar som dragit fram över landet och kanske rört till det lite... lite långsökt kanske

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Akerlundh skrev:

Japp man kan spärra IMEI nummret men telefonerna är lite nyare så det är lite svårare att låsa upp dem.

Men jag kan ju inte spärra IMEI nummret eftersom att jag skickade kvittona i kartongerna.

Jodå, om du själv har använt telefonerna med ditt abonnemang, ring teleoperatören! Varje simkort är ju registrerat hos operatören och de loggar också vilka telefoner (dvs IMEI-nummer) som används. Där går det att nysta fram dom. :)

Stormen tror jag inte alls på, det har inte märkts något på leveranserna till jobbet i alla fall.

Medlem sedan jan. 2005713 inlägg

som sagt lite långsökt :)

*"Jodå, om du själv har använt telefonerna med ditt abonnemang, ring teleoperatören! Varje simkort är ju registrerat hos operatören och de loggar också vilka telefoner (dvs IMEI-nummer) som används. Där går det att nysta fram dom.

Stormen tror jag inte alls på, det har inte märkts något på leveranserna till jobbet i alla fall."*

Jag tror inte man kan söka på abonnemangsnummer och få fram vilka IMEI nummer det har varit kopplat till. Om man däremot söker på IMEI nummer ser man vilka telefonnummer som har varit kopplat till det. Så vill jag minnas att det är på Telia i alla fall. Och alla operatörer borde använda samma IMEI databas och funktioner i kring gissar jag då IMEI databasen är global över jorden.

Och så vitt jag vet ger aldrig telefonoperatörer ut IMEI nummer, i alla fall garanterat inte över telefon.

Om du har ett abonnemang som du står på, som använts i telefonerna och du går till en butik och uppvisar legitimation så kanske det går, _om_ det går att få fram IMEI numret via att söka på ett mobilnummer, men jag är tveksam.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Mycket möjligt att det låg till på det viset, jag kommer fan inte ihåg exakt hur det låg till - tack och lov var det inte ofta man fick sådana samtal.

Å andra sidan kan man tycka att utvecklingen gått framåt och att det borde gå att plocka fram IMEI via mobilnummer/simkortsnummer...

Hej igen.Oj jag blev ledsen akerlundh. Har dom stängt av dig I TRADERA. Har du lurat två stycken. :(

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)